Loštický taneček

Loštický taneček

Anotace: Tohle téma jestli nezabere tak sežeru koště posypaný feferonkou...

 

Kdepak, žádné trsání, ani odzemek...
Když nebudete vědět, co vařit, vzpomeňte si na tuto dosti speciální pochoutku. Předesílám, že jídlo není špatné ani připravené z krůtích prsou, nebo kuřecích řízků - ale vepřové kotlety jsou na to nejlepší. Ty v této úpravě prostě nemají chybu... Naučil mne to Zdeněk Vlček, kuchař - tuším z Přerova, nebo Prostějova, s nímž jsem se - už za Čepičky - střídal ve vojenské závodní kuchyni jedné západočeské posádky. Nebylo to samozřejmě běžné jídlo, ale hlavní chod jedné důstonické oslavy. Později jsem to vaříval pro pár přátel na montérské ubytovně v Litvínově před nějakými čtyřiatřiceti léty a připomněl si to docela nedávno na jedné internetové stránce, udělal to celkem nedávno na jedné rodinné oslavě a utrpěl veliký úspěch. Škoda takový poklad utajovat...

Nejdříve ze všeho si dejte uvařit brambory ve slupce, slijte vodu a dejte je vychladnout. Potom je vhodné si udělat zeleninový salát podle dostupných surovin a vlastní chuti, aby měl čas se vychladit a rozležet - doporučuji paprikový s cibulí a rajčaty, nebo okurkový ze směsi čerstvých a nakládaných okurek.
Pustíme se do přípravy nádivky. Rozmačkané tvarůžky - stačí jeden na porci - promíchejte s trochou jemné sekané a máte-li - s nadrobno nasekanými drůbežími játry. Opepřete, přidejte špetku bylinek - s výhodou směsí saturejky, dobromysli, bazalky a rozmarýnu, rozmělněných v dlani, stroužek česneku rozetřený se solí, vejce a lžičku ostré hořčice. S tou solí opatrně, protože syrečky jsou dost slané samy o sobě.
Pravda, v téhle fázi to tak trochu - no - společná vůně syrečků-tvarůžků a česneku je hutná, ale ve finále nebude po syrečkočesnekovém odéru ani památky.

Maso nakrájejte na plátky silné asi palec, do nich udělejte kapsu a tu naplňte připravenou směsí. Jehlami kapsy sešijte, svrchu opatrně osolte (nádivka, jak jsem již podotkl, je už sama slaná), s citem opepřete a posypte zbylými bylinkami. Kapsy potom rozložte do kastrolku vymazaného tukem a ještě je olejem svrchu trochu položte na každý kousek lístek másla. Přiklopte kastrol a dejte do trouby péci - asi tak na dvě stě stupňů (samozřejmě Celsia - 200 Fahrenheitových stupňů by vám to opravdu, ale opravdu neupeklo). Tak po půl hodině podlejte malým množstvím vody, nebo čistého vývaru. Pokud zbude trochu té nádivky, nebojte se ji do teď kastrolu přidat. Občas maso kontrolujte a potírejte vypečenou šťávou. Pokud vám směs z kapes vytéká - nevadí - šťávu to obohacuje a je z ní potom napečením okolo masa výborné mňamdochucovadlo.

Nechte maso dopékat a dejte se brambor, které již vystydly. Oloupejte je (nové brambory třeba ani ne), nakrájejte je na plátky a rozložte na plech, potřený tukem. Osolte je, lehýnce posypte mletým kmínem a potřete i svrchu olivovým olejem. Pečte je pak klidně společně - třeba pod kastrolem s masem.

Až bude maso skoro upečené, zalijte ho smetanou a dejte ještě na chvíli, už bez pokličky, zapéct. Během téhle fáze dopékání občas kastrol vyndejte a maso potřete vypečenou šťávou a smetanou. Udělá to na mase zajímavě dobrou vrstvu. Brambory mezitím už asi budou upečené a tak plech s nimi vyndejte.

... a tím jsme ve finále. Krátká muka, všechno voní až... no - velice! odér syrečků a česneku prakticky zmizel - i ten salát se už rozležel. Naaranžujte jídlo na talíře a podávejte... Kombinace opečených brambor, syrečků, paštiky, masa a smetany, doplněná dobrým zeleninovým salátem a podtržená dobrým pivem nám připraví něco, na co si každý občas - i za dlouho - vzpomene.

No - a když vás budou mastná ústa chválit, dělejte jako že to nic, to je pro mne normálka: takhle vařím stále, neboli správně česky FURT!

 

Autor aravara, 31.07.2013
Přečteno 817x
Tipy 2
Poslední tipující: isisleo
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

:-)))..zabralo..a zkusím:-)))

01.08.2013 06:11:55 | isisleo

:-)))..zabralo..a zkusím:-)))

01.08.2013 06:11:55 | isisleo

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí