Literární tlachapoudství

Literární tlachapoudství

Anotace: "Střez se, střez Tlachapouda, milý synu!" Lewis Caroll

V poslední době se, jak se zdá, rozšířila jedna zvláštní móda. A to zvláště v pseudointelektuálních kruzích, podobné projevy však nalezneme v různých obměnách i jinde. Využila jsem pojmu Lewise Carolla a tento jev nazvala „literárním tlachapoudstvím.“
Mluví-li se totiž o knize, řekněme třeba Idiot, dotyčný tlachapoud přemýšlivě svraští čelo a pronese cosi o Dostojevského charakterizačním umu, že se mu prý nejvíc líbila postava Aglaji, ale že Bratry Karamazovy má přece jenom radši. Potíž jen v jednom – nikdy Idiota nečetl. Vrcholnou námahou mu bylo přečíst si přebal nebo stručné shrnutí. Pak už stačí jen zapamatovat si jednu či dvě postavy a nakonec přidat pár obecných tezí. Pověst sečtělého a vnímavého člověka je na světě.
Není třeba tlachapouda dál představovat. Spíše si řekneme, jak ho odhalit. Jednou strategií nahodit něco o té vynikající knize Nonsense Niemanda, již musí náš tlachapoud jako vyhlášený znalec nizozemské poválečné literatury znát. Jakže byl ten titul? Slepá lyže? A pokud je tlachapoud opravdu tlachapoudem, prohlásí s vědoucným úsměvem, že tohoto autora samozřejmě zná a z rukávu vysype i pár historek, co už s touto „Biblí holandské mládeže“ zažil.
Metoda druhá – rozeberme knihu, kterou tlachapoud údajně četl. Tak třeba u Idiota – chvíli básněte o té naprosto zásadní postavě Abrama Abramoviče, Žida s umělými zuby, který má v tomto díle tak klíčovou roli. A to jeho ráčkování! Přikyvuje-li zkoušená osoba, máte ho. Je to on, náš tlachapoud.
Jen tak, z dlouhé chvíle jsem tuto taktiku uplatnila i na své literární „vůdkyni“, Zdence. Byla jsem si jista, že mne okamžitě prokoukne, tak jsem se zmínila o vynikajícím německém spisovateli českého původu, Řehoři Samsovi, jehož dílo jsem měla tu čest poznat až za svého pobytu v Německu. Zdenka se pochybovačně nadechla a mne bylo jasné, že mne nezklamala. Jenže: „No, to mi neříkej, žes ho předtím neznala? Vždyť je to skoro klasika. Prý měl jako mladý problémy s duševním zdravím. Byla mu diagnostikována schizofrenie. V jeho dílech se to dost odráží, co myslíš?“

Poznámka - Nonsens Niemand znamená Nesmysl Nikdo, o někom jako Abram Abramovič Idiot ani neslyšel, a Řehoř Samsa je hlavní hrdina Kafkovy Proměny.
Autor Franti, 19.03.2008
Přečteno 983x
Tipy 10
Poslední tipující: pamp_elka, Šantir, WOAM, Paralelní možnosti, Dvorní neznaboh Jeho Veličenstva
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

:) no --- zas na druhou stranu, když začne pracovat pan Alzheimer, člověk má v paměti spoustu úlomků a už si není jistej, kterej kam patřil.... :) mluvila jsem polozapomenutou němčinou s jakýmisi Němci a koukali jsme na divoký husy.. ukazovala jsem je, Hele, tenhle, no, tentononc...a jeden Němec mi pomoh--- Adler... Povídám Ja, Adler..... :-) až někdy na druhej den mi paměť uvolnila, že Adler je orel...........Jo, to tak člověk ze sebe někdy udělá Idiota..... :)................Ale fejeton výbornej!

22.12.2009 10:22:00 | pamp_elka

tak,konečně jsem se dozvěděla co znamená niemand :-)No,líbí se mi téma i samotný nápad je moc zajímavý, možná že by se z toho vtipu, že Ttlachopud mluví o něčem,čemu nerozumí, dalo vysát trošku víc a možná bych jinak formulovala větu kde prvně mluvíš o Idiotovi.Z tvé verze jsem usoudila, že idiot je tlachopud, než mi došlo, že mluvíš o knize ...:-) mimochodem, taky jsem ji zatím nečetla, každopádně na to asi brzo dojde, protože jdu studovat literaturu:-)

30.08.2008 14:28:00 | Magna

Na Tvoji prosbu Ti neodpovím. Stejně je už asi pozdě.Ale moc se mi to líbilo. Pěkně napsané. Moc dobře se to čte.

16.06.2008 19:04:00 | Šantir

Já bych se té délky nebála, dokonce myslím, že kdyby to bylo o něco delší, mohlo by to působit trochu propojeněji a možná se to i trošku zlepšit, takhle to malinkio působí jako galerie různých situací. Nijak výrazně to z toho ale nekřičí, klidně to tak může, myslím, zůstat.
Jinak se připojuju k lehkým ódám, čte se to moc příjemně a má to vtip i jiskru. =) A pokud jde o žánr, tak fejetonem si můžeš být jistá. Nedokážu si představit žádný literární útvar, který by tuhle tvou práci charakterizoval lépe. =) Jistěže to má prvky vyprávění, ale tady konkrétně to jen umocňuje povahu celé práce a i čtenářskou "stravitelnost".
Co dodat, moc povedená věcička. =)

09.04.2008 16:51:00 | WOAM

Sice nejsem žádný literárněvědní odborník (totiž že neumím přesně určit všechny rozdíly mezi jednotlivými literárními útvary), ale řekla bych, že tohle klidně může zůstat tak jak je a zároveň se nazývat fejetonem ;o)
Jo a naprosto mě ten tvůj fejeton dostal, je skvělý, má dobrou tématiku, pointu a prostě nechybí mu grády ;o))

30.03.2008 21:40:00 | Paralelní možnosti

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí