Kořenová zelenina

Kořenová zelenina

Anotace: Podle nedávného výzkumu zahraniční university disponuje čeština druhým nejvyšším počtem slov. To jí zajišťuje až překvapivá slovní flexibilita.

Tak kupříkladu ze slova oř může vzniknou slovo orat (tedy obdělávat půdu za pomoci oře či traktoru), ale také slovo zorat (obdělat), poslední dobou populární, i když stále nespisovné slovo zvorat (zkazit).
Právě této vlastnosti našeho mateřského, jistě obdivovaného jazyka, který v mezinárodních žebříčcích vyspělosti obsazuje stejné místo jako naši fotbalisté v žebříčku UEFA, je nutno využít k tomu, abychom kulturně neklesli.
Svoji pozornost a naději upínám ke kořenové zelenině. Podívejme se třeba na slovo mrkev. Odvozené sloveso mrkvit, nejen že není v rozporu s našim jazykovým cítěním, ale ono také lichotí našemu vytříbenému vkusu. Otázkou je co by znamenalo. Sloveso popisující činnost mrkve se jeví našemu rozumu nepříliš užitečně, ale co kdybychom význam posunuli do roviny symbolické a dali mu význam jít pod povrch (s odvoláním na místo a způsob, jakým mrkev roste)? Tím bychom se dozajista nesmírně zasloužili o rozvoj jazyka, kterým se tak rádi chlubíme.
S blížím se mistrovstvím světa v kopané se rýsuje i stěžejní úkol pro obec všech hrdých fandů. Zapojit do procesu jazykotvorného také celer, petržel,… Možná by to bylo pro nás pro všechny více obohacující, než ubohé slogany fanoušků: „Kdo neskáče není Čech.“ Rozhodně by to nediskriminovalo naše invalidní spoluobčany.
Autor Černý Michal, 09.07.2006
Přečteno 1041x
Tipy 2
Poslední tipující: Johoo
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Tohle rozhodně nebyl špatnej pokus o fejeton, mě se to moc líbilo:)

01.02.2007 19:15:00 | Neferehathor

Mi se to moc líbilo... (Je to možná i mým věkem.)
Myslím si že tohle mělo poentu i hlavu a patu... :)
Ne zrovna hodnotím 100% ale tohle si to zasloužilo...

16.12.2006 19:49:00 | Marketka3x3

Zdravím,

mám moc rád fejetony, občas se snažím nějaký napsat a často si nějaký i rád přečtu. A vždycky, když čtu fejetony, pousmívám se, přemýšlím a často mne zaskočí i výborná pointa. Bohužel, neřekl bych, že tohle je tento typ fejeton. Humorné narážky mi vtipné příliš nepřipadli, text působí mdlým a nezáživným dojmem a myšlenka se ztrácí ve víru trapných pokusů o vtip. Nerad píši negativní kritiky, cítím se pak provinile, ale ty pomohou. Co udělat ke zlepšení? Rozhodně zkusit zlepšit humor, uvolnit ještě víc atmosféru (tady se mi ta lehkost mimochodem moc líbí, možná to chce uvolnit jen dlouhá souvětí) a psát dál a dál. Poznamenávat si jakýkoliv vtípek, který vám opravdu přijde dobrý. Nikdy člověk neví, co se může hodit.

S pozdravem

nemilosrdný kritik Jakub Ehrenberger

10.07.2006 14:22:00 | Findred z Celenu

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí