Kdo nic nedělá, také nic nezkazí?

Kdo nic nedělá, také nic nezkazí?

Anotace: Jak je těžké, se někdy správně rozhodnout.

Čeština má jedno úsloví: „Kdo nic nedělá, také nic nezkazí.“ Jenže je to pravda? Zamýšlím se nad tím, protože stojím před důležitým rozhodnutím. Tedy aspoň pro mne důležité je. Pokud se rozhodnu pro jednu věc, je možné, že dopadnu jako úplný pitomec, je ale také možné, že ne a všechno bude dobré. Pokud se rozhodnu, ale nedělat nic, nemusím nic zkazit, což je logické, protože nečinností málokdy člověk něco zkazí. Jenže pak budu žít s pocitem, že kdybych se rozhodla přeci jen něco udělat, mohlo se stát aspoň něco. Na rozhodnutích je nejhorší to, že nikdy dopředu nevíte, jestli budou správná.
Kde je tedy jistota, že se správně rozhodneme? Jedno je jisté, ať uděláme to či ono, je dost možné, že svého rozhodnutí budeme litovat, buď že jsme jej udělali anebo neudělali. Občas čekáme znamení, která by nám pomohla rozhodnout za nás – jdeme ke kartářce, nebo si necháme věštit z čajových lístků, lógru, čar života na dlani, zabarvení bělma a já nevím čeho všeho. Některá rozhodnutí, ale musíme udělat sami, bez cizí pomoci a toho se právě bojíme, asi proto, že bychom pak z případného neúspěchu neměli koho obvinit.
Člověk je od přírody tvor dobrodružný, pokud jde ovšem o lásku, často bychom raději volili cestu jistoty. Jenže není právě nakonec ten adrenalin a nejistota to, co nás na lásce tak přitahuje? Protože přiznejme si, když je něco příliš snadné, po čase to začne být i nudné.
Pro něco se rozhodovat, je jako hrát šachovou partii. Musíte dopředu promyslet všechny tahy a jejich případné důsledky. Jeden chybný tah může znamenat prohru, ale je také možné, že váš soupeř nebude tak bystrý a tah přejde bez povšimnutí, potom máte ještě pořád šanci vyhrát.
Pak je tu ještě jedna věc, na kterou se zamýšlím. Zda jsou horší ta rozhodnutí, která uděláme bezmyšlenkovitě v návalu emocí, aniž bychom jakkoliv domysleli důsledky anebo ty, které děláme s jasnou a čistou hlavou?
Rozhodování je sázka do loterie z kurzem 50:50. Podle mne prostě neexistuje dobré nebo špatné rozhodnutí, záleží jenom na tom, jaký výsledek očekáváme. 

Autor Laska&laska, 06.01.2016
Přečteno 1216x
Tipy 2
Poslední tipující: enigman, Jort
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

v danou chvíli je každé rozhodnutí správné...

20.01.2016 17:33:19 | enigman

Rozhodnutí? Myslím, že většina lidí dělá taková, o nichž alespoň doufá, že jsou správná. Z nějakého úhlu pohledu- našeho, okolí, počtu pravděpodobností, hvězd na obloze, momentální nálady, zkušenosti, logické úvahy, znalosti, prostě podle něčeho se rozhodne. Dobře, absolutně špatně, výborně, různě, ale nikdo se nerozhoduje programově špatně, alespoň si to myslím. Druhá věc jsou důsledky našeho rozhodnutí, tam už je to zcela jiná kapitola.

06.01.2016 21:06:17 | xlps

není to úplně zlé Lásko, ale chybí mi tam vtip, vzhledem k tématu by text mohl být kratší a hned na začátku mě tam ruší:"také" nic nezkazí, to "také tam je úplně navíc a do zmíněného rčení tuším ani nepatří. A možná by bylo lepší ten text zařadit do úvahy, tato kategorie mu myslím sedne lépe, co ty na to?

06.01.2016 15:58:10 | Papagena

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí