Co je LIDSKÁ spravedlnost ???

Co je LIDSKÁ spravedlnost ???

Anotace: Tímhle fejetonem reaguji na moc pěkný fejeton Poslední trest od autorky Alžběta. Mluví mi z duše - chtěla jsem napsat jen komentář, ale je z toho samostatné psaníčko.. :-)

Trest smrti ?
Já myslím, že to zase tak složité není. Historie už nesčetněkrát dokázala, že tresty smrti jsou přinejmenším, snadno zneužitelné. Není to tak dávno, co se zneužívaly i u nás - Kde berete jistotu, že se to nebude opakovat? Lidé jsou stále stejní... A to je na trestech smrti to nebezpečné!!! A obyčejné omyly dělají soudy stále - každou chvíli se dozvíme o nějakém justičním omylu a to v těch nejvyspělejších zemích s údajně nejlepší justicí. Nespravedlivý trest smrti se napravit nedá. I kdyby zrušení trestu smrti znamenalo jeden zachráněný nevinný život za cenu nechat žít tisíc opravdových vrahů, chycených prokazatelně při činu - STOJÍ TO ZA TO !!!
Mám dva syny a dokážu si alespoň vzdáleně představit tu hrůzu, kdyby jim někdo ublížil - Ano takového člověka budu chtít zabít - Ale budu ho chtít zabít JÁ, bude to MŮJ subjektivní stav mysli a buduli mít v tu chvíli možnost, tak ho i zabiju se všemi důsledky, které to pro mne bude mít. Ale nebudu chtít kvůli tomu tresty smrti všeobecně. Zažila jsem pocit bezmoci, když mého syna zbili neonacisté, tak že skončil v nemocnici s otřesem mozku a dvojitou frakturou nosu. Zažila jsem pocit vzteku, když mi přišla odpověď od policie, že je pachatel neznámý, ačkoliv ty dva útočníky 1 minutu po činu legitimovali oni sami. - Najednou o nich nikdo nic neví... Ale to je na jiné téma.
Ale také jsem nahlédla i na opačnou stranu zdi. Moje kamarádka na škole měla vždy skvělého tátu. Byl moc hodný. Pamatuji si na ten šok, co jsem zažila, když jsem o pár let později četla v novinách že zastřelil nevinného člověka. Prožívala jsem tu hrůzu a strach s kamarádkou. Svět netrestá viníka, ale jeho blízké. Táta byl ve vězení a trápil se JEN vlastními výčitkami. Kamarádka se bála chodit domů, protože jí sousedi, kteří ji znali odmalička přestali odpovídat na pozdrav, plivali jí pod nohy a její matce nadávali. Nakonec maminku vyhodili z práce, protože se odmítla rozvést a museli se odstěhovat. Trest smrti pro tátu by ty hyeny kolem jen utvrdil v tom, že jeho dcera a rodina budou asi taky, kdo ví co, když ho milují. Pro něj by to smrtí skončilo. Osvobodil by se. Dnes je už z vězení doma. Ví co provedl. Ví že to nikdy nedokáže napravit a ví co kvůli němu prožila jeho rodina a co stále prožívá rodina toho mrtvého. Kdyby mohl, vrátil by čas. Takhle se aspoň snaží žít, aby si to zasloužil. On DOSTAL trest, který je horší než smrt - vlastní svědomí.
On je další důvod proč jsem PROTI trestu smrti.
Takže ano - otázka je Jak bych se cítila, kdyby někdo zabil třeba mého syna, ale otázka je také, jak bych se cítila, kdyby, nedejbože, někoho zabil můj syn.
A názory typu: že trest smrti je lepší než ty vrahy do smrti živit z našich peněz? Sakra kde to jsme? Také jsem mockrát slyšela názor, že se feťáci mají nechat umřít a nes... se s nima... Zajímavé je, že takoví lidé změní názor, když se to začne týkat jejich dětí. Také jsem slyšela, že se postižené děti mají nechat radši umřít, než jim platit celý život lékaře a ústavy...
Od zvířat nás odlišuje schopnost myslet, cítit, schopnost soucitu, pomoci a odpuštění. Nic víc. A já CHCI být člověk.
Autor Varda, 27.04.2008
Přečteno 762x
Tipy 11
Poslední tipující: Krysa, Lea Aura, Selidah, Nút, jedam, Alžběta., mourovatákočka, Grafomanická MIA
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc děkuju za komentáře :-)

17.06.2009 21:17:00 | Varda

Máš plnou pravdu, hlavně když se člověk ohlédne do minulosti a vidí, jak snadno je tento trest zneužitelný politicky, msta, touha získat něčí majetek- tomu všemu kdysi posloužil a v některých zemích ještě stále bohužel slouží. Ať se ti, co si ho přejí podívají na to, co se děje v některých zemích v Asii a zamyslí se nad tím. Náš právní systém není dokonalý a možnost omylu nebo zneužití je příliš reálná.

07.06.2009 09:34:00 | Lea Aura

Mě jsi taky hluboce pohnula, Vardo. Dost mě zaujala zneužitelnost trestů smrti. Vím, že za komančů probíhaly, že byly vesměs politické a že se děly mimo dosah očí veřejnosti. Ale na druhou stranu si myslím, že trest smrti, jak ho ty zde odvrhuješ, byl měl platit minimálně pro válečné zločince. Nemůžeš přeci říci, že si člověk, který nechal zabít přes dva miliony lidí, může v klidu pobývat ve vězení. Sice do konce života, ale v relativním pohodlí (aspoň tedy v našich věznicích).
Promiň, ale člověk, který necítí vůbec žádnou lítost po vraždě tolika lidí a obhajuje se pouze tím, že jednal z rozkazů vyšší šarže, nemá, podle mě, v naší společnosti místo.

26.05.2009 23:01:00 | Selidah

kam jste semi ztratili andělé..

17.11.2008 22:07:00 | Nút

Mhm, zaujal mě hlavně ten úvod... O lehké zneužitelnosti trestů... Můj názor je v komentáři u úvahy Alžběty., nebudu se opakovat=)

03.05.2008 15:53:00 | Simísek

Děkuju za komentář Martine. To že s tebou ve všem nesouhlasím, ještě neznamená, že si ho nevážím. Každý člověk je jiný a každý musí jednat tak jak mu velí jeho srdíčko. Moje je možná opravdu příliš soucitné a snadno zneužitelné, ale cítila bych se špatně, kdybych proti němu bojovala. Ideální stav by byl, kdyby rozdílnost lidí a jejich srdcí zajistila optimální a správnou rovnováhu. Já bych možná měla být opatrnější a ty bys zase mohl lidem víc věřit, ale každý jsme jiný a každý jsme prošli něčím jiným... ;-)

30.04.2008 05:28:00 | Varda

Dnešní společnost je postavená na tom,že ta (slušná )část,živí a opatřuje,řekněme tu druhou.Člověk co poctivě
chodí do práce,vyhýbá se křížku ze zákonem,s láskou a odpovědně vychovává své děti,vytahuje vždy peněženku před sbírkou,pláče při nějaké tragédii atd.Je nejvíce šikanován úřady,je terčem zlodějů a podvodníků,sklizí posměšky gaunerů,kteří pracovat nikdy nebudou,ale plodí a(vychovavájí) dětí,které budou vraždit a okrádat ty (slušné) a budou se přitom ohánět humanitou a lidstvím.Celý svůj život od nich poslouchám jenom dej,dej a dej a jestli nedáš tak jsi bescitný sobec.Každý je chudák,ten ukřivděný,ten nemocný co nikdy neslyšel,že drogy jsou svinstvo,nikdy ho nenapadlo kam to povede.
Píšeš,že svědomí je víc než život?
Drtivá většina násilníků vůbec netuší co je to svědomí,není nic ceněšího než život.Taky mém v rodině loupežného vraha,10 let si poseděl a teď si popijí v hospodě.A člověk,který mu tehdy poskytl přístřeší je v Pánu.Netvrdím,každého oběsit,ale jsou případy kdy je vrah nespochybnitelný(vraždy na vřejnosti atd.)
Společnost je nastavená,že se každý ze všeho nějak vykroutí a je to pravda,pocit spravedlnosti není.Co lidi,kteří jsou v životě zodpovědní?Plaťte,plaťte za to,že jste zodpovědní,že nechcete stát s nataženou rukou a chcete vést slušný život.Měl jsem dny,kdy mi ráno opíchali páteř a já hned běžel do práce,nemohl jsem si dovolit konfort nemocenské.
Jak bych postupoval,kdyby vraždil můj syn?
Každý kdo mě zná ví,jak moc ho miluji,denně dostane tisíc pusinek a tunu lásky,dávám to věřejně a bez ostychu najevo,ale kdyby spáchal úkladnou,brutalní
vraždu,tak by ho přede mnou musela justutice opravdu chránit,neboť bych stál v první řadě,kdo by ho chytal pod krk.Ví tak jako já,že jsou na světě věci,které prostě nikdy neudělám,neexistuje k ním žádná omluva a pokud vědomně sejdu z cesty,strácím právo tady žít.
Holky máte moc soucitu k těm,co si ho většinou vůbec nezaslouží,každý případ je jiný to uznávam,ale co dělat s těma zrůdama? Vím jedno,kdo mi vědomě sáhne na rodinu,tak ať určitě z basy nevyleze.

29.04.2008 22:07:00 | Martin Šimeček

Jo, Alžbětka má fajn nápady. A ty taky:)
Líbí se mi to.

27.04.2008 10:52:00 | Grafomanická MIA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí