Ledovce tají, moře stoupá a Holanďanům teče do bot

Ledovce tají, moře stoupá a Holanďanům teče do bot

Anotace: Fejeton na globální oteplování, který jsem poslala do MF DNES vrámci studentské soutěže a zveřejnili mi ho:), jenže ve zkrácené podobě, ufikli mu celou druhou půlku, od Ameriky, taky se myslíte, že je o třídu horší?

Když stojím s plastovou lahví u popelnic, nemůžu se rozhodnout. Mám jedinečnou šanci zanechat po sobě odkaz – ne dům, syna nebo knihu, ale plastovou láhev, jež tam za kopcem přečká celá staletí. Asi si ji podepíšu. Nebo bych ji mohla strčit do žluté popelnice a nechat se zaplavit hřejivým pocitem, že jsem přispěla k záchraně naší planety. Ale proč bych to dělala? V příštím letech se ohřejeme do sytosti a za to vděčíme globálnímu oteplování. Jev, o kterém moc nevíme, ale hodně mluvíme.
Ledovce tají, moře stoupá a Holanďanům teče do bot. Za pár let k nám nebudou přicházet jen chudí Ukrajinci z východu, ale i vytopení Holanďané ze západu a přehřátí Italové z jihu. Jsme srdcem Evropy a taky jím zůstaneme. A víte, co mě těší? Budeme to mít k moři o píď blíž. Zaplavování pevniny není věc tak zlá, zvlášť když obýváme její střed. Jen mě trápí těch sto miliónů budoucích uprchlíků žijících na nynějších pobřežích. Kam s nimi?
Na druhém konci světa mají podobný problém. Pět metrů moře navíc a polovina Floridy zmizí nenávratně na dně mořském. A jak to vyřeší schopní Američané? Tamní obyvatelé by mohli uspořádat skromnou sbírku a postavit při pobřeží svoji malou americkou “čínskou“ zeď, a tak uchránit své vily, auta, bazény a grily na hamburgery.
Jestli se chystáte poznat Ameriku a její chlouby: New York, New Orleans nebo Los Angeles, doporučuji co nejdřív, za sucha. Zanedlouho se třeba promění v italské Benátky a na kanálech mezi mrakodrapy se budou na loďkách plavit děti dnešních turistů. A dokud bude mít socha Svobody hlavu nad vodou, nikdo se ničemu divit nebude. Politici a mezinárodní organizace se jako slepí a hluší ženou za vyšším HDP, větší prosperitou, lepšími technologiemi a hlavně za penězi. Vydají se rozpálenými pouštěmi, ničivými povodněmi, hurikány, tornády a zemětřeseními a statečně budou odporovat: „Probíhá cyklické oteplování, na které člověk nejspíš nemá vliv“. Dokud je nespláchne vlna Tsunami a s nimi i naší budoucnost.
A jak tomu můžete zabránit vy? Třiďte odpad, choďte pěšky, kupujte biopotraviny, sázejte stromy a doufejte. Jestli máte dost odhodlání a
nevěříte-li ve šťastné konce, jděte do politiky, do čela OSN a zachraňte svět!
Autor šiďulena, 05.04.2009
Přečteno 669x
Tipy 3
Poslední tipující: Bernadette, Grafomanická MIA
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

New York jako Benátky... :D Musí být docela romantické plavit se na pramici vyrobené ze dřeva poctivě nakáceného v Amazonském pralese mezi mastnými papíry od hambáčů po NY street:D

08.04.2009 06:46:00 | Grafomanická MIA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí