Globální nesvoboda

Globální nesvoboda

Anotace: vlivem globalizace na sebe narážejí nejrůznější systémy a svoboda slova(nejen) je jedinou(zatím)postiženou.

Globální nesvoboda


Každý den čtu v novinách nejrůznější zprávy. Někdy od nás, jindy ze zahraničí. Pokaždé, když dočtu svou denní porci světodění mě lechtá kdesi hluboko v žaludku (a možná ještě dál) nepříjemný pocit a na mysl se plíží otázka „ jak je to sakra s tou svobodou?
Citujme centrální mozek lidstva (wikipedie)- „Svoboda je možnost, případně také schopnost volit, rozhodovat a jednat „podle své vůle“ a nést za to přiměřenou odpovědnost. Podle W. Weischedela znamená „volný prostor možností volby, v jehož rámci může člověk rozhodovat sám o sobě ze sebe sama. Tato podstatná možnost člověka, případně i jiných živých bytostí je ovšem omezena.“

A právě o míru omezenosti se mi jedná. Není přece v pořádku, abych projevením nějakého názoru riskoval zdraví či život své rodiny a mě. Že to dnes není možné? Ba naopak. Myslím, že svoboda má už ta nejlepší léta za sebou. Vlivem globalizace, globálních komunikačních sití, rychlosti přenosu informací a zpravodajství na sebe krutě naráží světy s odlišně nastavenými morálními hodnotami, neslučitelnými náboženskými a kulturními systémy.
Dovedete si dnes představit napsat posměšnou báseň o Mohamedovi? Já ji napsal, ale mám obavu ji zatím uveřejnit. Vždyť je o tolik hrubšího zrna, než dávné karikatury v dánských denících, že by snad kvůli tomu jistá komunita musel obrátit v prach celé Hradčany. Nehledě na to, že by jistě terorizovali moji rodinu. Nu což, osobně je mi Mohamed ukradený, dílko vzešlo jen z pocitu, že si přece můžu napsat , co chci. Je svoboda, ne?
Z jiného leč podobného soudku je nedávná zpráva i s barevným videodokumentem, jak v Japonsku baští rybu, jež se připravuje( smaží ) tak , aby při konzumaci byla ještě živá a hýbala pusinkou a žábry zatímco do ní zbohatlí japončík pobaveně dloube a utrhává ji zaživa kousky masa z těla. Musím říct, že to byla opravdu nehezká podívaná. Ovšem pro středoevropana. Nikdo mě přeci nenutí takto stolovat a dokonce ani toto video sledovat! Jenže na hlavu Japonců se díky globalizované morálce snesla sprcha ostrých protestů od ochránců zvířat z Evropy. Jenže hahá, Japonec není blbec a kontruje. Ptá se, co má tedy znamenat ta naše(rozuměj evropská) korida a donedávna ještě legální hon na lišku? Hmm. A má sakra pravdu. Co nás opravńuje soudit jinou kulturu? Ale pozor! Ať i tyto jiné kultury nechají svobodu nám. Ať nám nechají satiru, sarkasmus, ironii, karikatury Mohameda. A stále se ptám, kde je ta svoboda? Zatímco liga muslimských států vyzývá OSN k prosazení trestnosti napadání islámu, sami islámští kněží vesele nevesele káží o židech a křesťanech jako o potomcích prasat a opic. No to si snad dělají legraci! Tak otevřenou drzost jsem dlouho neslyšel.
Svoboda. Vyprchávající pojem. Země kdysi jí zaslíbená ( prý) USA. V jednom z kol soutěže formátu superstar muž políbil muže! Vlna stížností, telefonátů, postihy. Jak to k čertu? Kdo nutí ty lidi se na to dívat? Tak ať to vypnou. Bože jak můžou být tak tupí? A to si myslím, že ti co nejvíc křičí, jak je to nemorální, jsou stejně skrytí homosexuálové ať v církevní či světské zástěře. Já nejsem homosexuál ani bisexuál a vůbec mě líbající muži nepohoršují.Je to divný, tak to přepnu, vypnu, jdu na záchod. Ale taková panika. To už je s tou svobodou opravdu nahnuté.
Přátelé, a takových případů najdeme každý den spoustu. Dnes již jen nostalgicky vzpomínám, jak jsem po revoluci nosil v našem maloměstě se silnou křesťanskou komunitou na zádech bundy obrácený kříž a způsobil jsem maximálně kroucení hlavou či ti zbožnější se za mě i pomodlili, ale NIKDO mi neexplodoval před domem, nespálil moji bundu, dokonce mě nevyhrožoval ani se semnou nechtěl soudit.
Opravdu si myslím, že svoboda má na kahánku, páč lidstvo není schopno tolerance odlišných hodnot. Nechme každému co jeho jest.Muslimové ať nám nechají prasata, mi jim necháme ženskou obřízku, Japonci ať si baští položivé Cochtějí, někdo se místo toho mrknem na koridu, homosexuálové ať se vodí za ručičky po městě….jen ať nic z toho nechtějí po mě.
Přeji Vám i sobě, co nejhrdější srdce a odvahu nenechat se odradit ve svém názoru a projevu žádnou silou.
Autor had, 24.11.2009
Přečteno 556x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí