Nejnovější idea lidstva

Nejnovější idea lidstva

Anotace: Peníze, peníze a zase jen peníze...

Již mělo lidstvo tolik idejí - idea náboženství, svobody, národnostní, jakou bude mít poté? IDEU PENĚZ.

Milionáři jsou nejnovější panovníci planety země. Nejváženější podniky národní jsou podniky peněžní.
Na Národní divadlo nemůžeme vyžebrati krejcaru, na eskomptování směnek upisují se miliony. O zakládání nových škol ani slechu, zato už bude mít každé místo, které má ročně tři jarmaky, dvě nové banky.
O rozpuštění Českého sněmu mluví se pět minut,
o akciích té oné banky celý den. Zakládání čistě peněžitých společností stalo se "národním obyčejem".

Místa v časopisech jsou zaplněna inserty, kdeže možno upisovat akcie. Zbohatnout je samo o sobě cílem. Peníze měly by být prostředkem, ale kdo je má, "dělá" s nimi zase jen "prostředky". Měly by být proto, aby lidem ulehčily života, ale my máme život proto, abychom jej obtěžkali penězi. Peníze by měly sloužit vědě a umění, ale jsou samy
"vědou a uměním," jak totiž co nejsnadnějším způsobem dostat je z neprozřetelných cizích kapes.
A lidé? "NEJDŘÍV JE OHLOUPÍ A PAK JE OLOUPÍ..." Zakrátko budem mít místo "lidí" peněžníky, a ti -
"v bohatsví dříve srdce ztvrdne než vejce ve vařící vodě!" A ještě také - "jak se stal bohatcem nikdo se neptal, jen KDYŽ se stal..."

Tolik ve svém fejetonu český spisovatel a novinář Jan Neruda v roce 1872. Co k tomu dodat v roce 2006?
Autor Hariet, 24.01.2006
Přečteno 1066x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Není to přímo od J. Nerudy opsané, je to spíš jen výtah z jeho dlouhého textu. A že jsou to myšlenky J.N., s tím se netajím, přece jsem jeho jméno ve fejetonu uvedla. Škoda, že tohoto čítankového spisovatele tak málo známe. Má nám co říct i dnes...

09.02.2006 19:26:00 | Hariet

Opsat popsat popsanné to není tebe hodné ale jinak se s tím stotožňuji jen sem myslel¨, že je to z Tvého brka.

09.02.2006 16:14:00 | umělec2

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí