Fenomén jménem spisovatel

Fenomén jménem spisovatel

Anotace: Tak schválně, kdo se pozná...:-)))

Spisovatelem se člověk rodí. Jako miminko nebrečí. Vážně se rozhlíží a zapisuje si za uši první postřehy pro svůj budoucí román. Coby batole vyžaduje jedině polévku s písmenky. V předškolním věku nutí vyčerpané rodiče k neustálému předčítání. V první třídě se zmocní světa literatury sám. Velice rychle si osvojí čtenářské umění a hltá jednu knížku za druhou. Slohové práce píše s radostí a na jedničku. Češtináři ho milují a ostatní učitelé si ze zabavených knih, které louská pod lavicí, dělají v kabinetě sbírku. Občas se zapomene a do ztichlé třídy se rozezní jeho hurónský smích nad humornou pasáží. Tato neomalenost mu vydrží do dospělosti a děsí nejapným řehotem spoluobčany v čekárně, ve frontě, ve vlaku i autobusu. Ve městě má vyšlapanou trasu knihkupectví - antikvariát - knihovna. Do naposledy zmíněné instituce chodí s velkým batohem a upřímným předsevzetím, že tentokrát se bude ovládat a kvantitativně ubere. Opět má však problém vejít se do povoleného limitu 35 knih a svou výřečností ukecá nebohou knihovnici k spoluúčasti na zločinu 37 výpůjček. Všechny své vydělané peníze utratí za literaturu. Nedej bože, když je mu svěřen rodinný rozpočet. S mafiánskou chladnokrevností ho nenápadně tuneluje do dvou proudů - knižní novinky a nová knihovna. Mezi růstem nakoupených výtisků a kusů nábytku, vhodných pro jejich uskladnění je totiž přímá úměrnost. Nejpraktičtější je knihovna objemná do všech stran s patřičnou hloubkou. Za první reprezentační vrstvu, která je složena z klasiky a literatury naučné a slušné se dají dobře skrýt knihy neslušné, výchovně nebezpečné či nevhodné pro moralisticky založené návštěvy a samozřejmě čekatelky na přiznání a domácí schválení při vhodné příležitosti. Spisovatel hodně píše. Píše neustále, v duchu i na papír. Po kapsách nosí malé notýsky a tužtičky, kterými si zapisuje kdejakou blbost. Doma se před rušivě štěbetající rodinou zavírá na balkón a spřádá zde kilometry textu, který potom zeštíhluje a přepisuje do počítače. Je nervózní a podrážděný. Pere se s gramatikou a slovosledem. Snaží se vzdorovitému textu vnutit svou utkvělou představu. Při vyrušení jindy trpělivý a mírumilovný altruista vybuchuje a vykazuje narušitele literárního soukromí ze dveří. Většinou se nakonec uklidní a běží s dokončeným dílem za uraženým spolubydlícím. Kajícně se omlouvá a odprošuje. Jakmile je mu velkoryse odpuštěno, vyžaduje recenzi čerstvě stvořeného textu. Zkušebního čtenáře bedlivě pozoruje, neujde mu jediný pohyb mimického svalstva, úsměv, zamračení. Dychtivě očekává verdikt a do nejmenších detailů rozebírá vyřčenou kritiku. Po zavedení internetu domů neopouští obyvák. S rukama srostlýma s klávesnicí obšťastňuje virtuální svět svými písmenkovými kreacemi, píše nekonečné maily, vášnivě polemizuje v diskuzích a každodenně bloguje. Spisovatel není úplně normální člověk. Řekněme si to na rovinu, je to blázen, sice relativně neškodný, ale blázen. Trpí chorobou zvanou grafománie. Jeho svět není stvořen z atomů, ale z písmenek. Spisovatel se nestává spisovatelem teprve po vydání první knihy. Slovo spisovatel totiž není odvozeno od slova vydat, honorář nebo celebrita, ale je spřízněno se slovem psát.
Autor Vannessa, 14.05.2011
Přečteno 472x
Tipy 13
Poslední tipující: Elizabeth S., ewon, Le ver luisant, el viento, k atka, Radek.oslov.Šafárik, hloubavá, Grafomanická MIA
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Úžasné!:-)

04.07.2011 23:49:00 | Elizabeth S.

nemá to chybu! až budu zase bloudit antikvariáty, vzpomenu si...

24.05.2011 07:29:00 | el viento

Tak tohle jo! Skvělé!:-))

15.05.2011 11:16:00 | hloubavá

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí