Neruda by bledl závistí

Neruda by bledl závistí

Anotace: Moje reakce na jeden (zlo)čin Magistrátu města Plzně, který se chystal

Mezi různorodými činnostmi, jako je například vytváření chutné večeře nebo mlaskání do rytmu vánoční koledy Půjdem spolu do Betléma, se v životě mladého literáta - fejetonisty najde chvíle, kdy zasedne k televizi a shlédne zpravodajský pořad. Inspirace pak přichází sama. V mém případě k tomuto účelu bravůrně posloužily podvečerní zprávy České televize.
Informace, která vzbudila mou pozornost, se týká jednoho plzeňského stromu. Stejnou otázku, jakou si položil Jan Neruda, si teď pokládají zástupci firmy provozující síť supermarketů. Ptají se: "Kam s ním?" Já jim rád odpovím: "Nechte ho tam." Řeč je o 150 let starém kaštanu. Absurdní je, že radní přemístění stromu povolili... Ano, slyšíte dobře, totožná instituce, která před několika lety uznala strom kulturní památkou. Kvůli Penny-marketu se pokusí vzrostlý kmen přesunout, podotýkám, že podobná operace s jírovcem se ještě nikdy nikde nepovedla!
Jsem si naprosto jistý, že Magistrát města Plzně má tuto transkaci řádně vypočítanou. Pokud kaštan nepřežije, mohou se úředníci těšit nejen z veselých Vánoc, ale i z o tři miliony korun bohatějšího Ježíška, slovy teleshoppingového krále Horsta Fuchse: "To se jednoduše vyplatí!"
Opusťme Plzeň a podívejme se do Pardubic. Sám znám místo, kde silnici ustoupily stromy. Ještě si pamatuji, jak sladké byly jejich plody. Hrušky z těch nebožáčků už nikdy neochutnám. A masakr, genocida vůči rostlinám, která byla provedena na Masarykově náměstí, tu snad máme v živé paměti všichni.
Aby z malého semínka vyrostla obrovská koruna, je třeba desítek let. Aby naši zástupce nechali utnout kmen, postačí pár zvednutých rukou v několika vteřinách. Zeleň se z centra města postupně vytrácí, kompenzace zelenými koši na psí exkrementy mi nepřijde úplně šťastná. "A vám se tahle zelená jako líbí, pane Horník?" Totiž, omlouvám se, pane Demle!?!
Možná, že za pár let nebudou mít magistráty velkých měst co kácet, a pak přijde na řadu bourání domů. Jejich heslo: Místo pro vaší postele - multikino pro celou vaši rodinu!
Neruda nemusí mí strach, lidstvo již odpadkovou krizi řeší, tu s větším, tu s menším úspěchem. Je na čase začít vracet přírodu k nám a podobný přístup vrcholných orgánů tomu rozhodně nepomáhá.
Proto vás do Plzně prosím: Nechte kaštan kaštanem!
Autor Brouzdal, 27.01.2007
Přečteno 594x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Myslim, ze se Ti to opravdu moc povedlo, asi si prohlidnu jeste nektera tva dalsi dila :-). A ten nadpis vylozene chvalim, upoutal me hned jak jsem tu stranku otevrela. A doufam, ze budes hodne psat, jednou bych Ti pomohla vydat sbirku fejetonu :-)-

05.05.2007 14:02:00 | Aryik

...nechceš to anonymně poslat magistrátu? Klíďo bys moh nechat název "Zpráva o genocidě rostlin na Pardubicku" : ) Myslím to vážně, páč narozdíl od jednoho Barchováka tam dennodenně chodím : )

05.02.2007 20:51:00 | Tinwen

Díkes moc, původně je tenhle text školním slohem, ale přeci jen jsem si na něm dal záležet. I když tedy ani nevím, jak to s tím stromem dopadlo, na internetu jsem žádnou zprávu nenašel.

28.01.2007 13:45:00 | Brouzdal

Málokdy zde natrefím na povedený fejeton, ale ted se mi to podařilo... Takže děkuju moc... Sama jsem se o nějaký pokoušela ale nějak mi to nešlo, takže obdivuju ty, kterým to jde... :)

27.01.2007 21:15:00 | Marketka3x3

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí