FU©K

FU©K

Anotace: Neberte to vážně ani doslova. Jen jsem si otevřel ventil po četbě některých včerejších hlášek, aniž bych měl zájem na někoho konkrétně ukazovat. Je tu přece docela fajn. Hlavně, když se nebereme příliš vážně. Ani sami sebe - to především :-)

 

FU©K

 

Tváře, samé tváře, nezúčastněné, zamračené, ustarané, telefonující. Sám mezi davem lidí. Téměř všichni jsme v tom davu sami – ne jako vlaštovky v hejnu, které křižují vzduch, ale přitom se bedlivě pozorují a téměř současně mění směr, vědomy si své sounáležitosti. Nejsou samy, jsou spolu, vědí, že přežijí jen spolu.

 

I lidé mohou přežít jen spolu, ale už dávno to nevědí. Nezajímá je,  jak se má ten druhý, jak se mu vede. Otázky ztratily svůj obsah, pozdravy ztratily svůj obsah. Nikdo nepřeje skutečně dobrý den tomu, koho zdraví. Je mu putna, jestli  za hodinu se stane dotyčnému něco zlého a bude mít špatný den. Vždyť jde jen o pozdrav. Takže o nic. Vyprázdněný rituál, fráze, zbytečná věc. Někteří už ani necítí potřebu zdravit. Možná jsou jen pragmaticky napřed. Proč mluvit bez obsahu, lepší je nemluvit vůbec.

 

Kultura. Patří zdravení ke kultuře? Jak se to vezme. Léta jsem jezdil výtahem v Národní galerii. Nastoupit do výtahu a pozdravit nepatřilo právě k většinovým zvyklostem tamních zaměstnanců. Dokonce ani odpovědět na můj pozdrav. Považoval jsem to za nekulturní. Může být kurátor uměleckých sbírek nekulturní? Možná jsem to já, kdo nepochopil, že pozdravit druhé už dávno nepatří ke kulturní výbavě moderního člověka?  

 

Nezájem o druhé. Nejsem lepší. Sotva si všimnu, že na naší chodbě zase někdo zemřel. Lidé se rodí a umírají. Zdravím se se všemi, ale když někdo umře,  žádný pozdrav mi nechybí. Až na výjimky, samozřejmě. S některými se zdravím tak nějak jinak, ještě s obsahem. Ale těch moc není. Nevím, možná je to moje vina? Nebo těch druhých, s nimiž se zdravíme bez obsahu? Asi má i jejich. Nemám ale potřebu ten obsah hledat, něco na tom měnit. Jsem produktem své doby. Stačím jen na některé obsahy, ne na všechny. Už tak ani ty, o které stojím, nestíhám. Ne, nestěžuji si, jen pojmenovávám. Většinou ani nepojmenováváme, nemáme na to čas. I na pojmenování se musíme zastavit, já to právě udělal. Ve spěchu, je to jistě znát. Myšlenky nemám čas třídit, píšu je, jak mi naskakují. Snad si to někdo přečte. A třeba se i zamyslí.

 

No a co, i když se zamyslí, k čemu to bude? K čemu je dobré, když se někdo zamyslí nad kulturností? Stane se sám kulturnějším? To těžko. Zůstane stejným, jako je. Zrovna tak jako ten, co to číst ani nebude, anebo ten, co to číst sice bude, ale stejně se nezamyslí. Nebo jako já sám.

 

Exhibice. Všichni tu exhibujeme. Na tom nic není, na každé exhibici se exhibuje. Proto ještě člověk nemusí být exhibicionista. Exhibuje nejen ten, kdo něco vystavuje, exhibují často i návštěvníci. Mnohdy dokonce víc, než vystavující sám. Všimli jste si někdy, jak se někteří návštěvníci vernisáží či výstav předvádějí? Jak mají potřebu vypadat znalecky? Pochybuji, že nějaký malíř, básník, skladatel má opravdovou potřebu slyšet znaleckou kritiku. Pochvalu chce slyšet, uznání, radost návštěvníka – sám sobě si je dostatečným znalcem. Nepotřebuje, aby mu jiní říkali,  co má dělat líp. Ví to případně sám.  Vždycky chce všechno udělat líp – udělá to stejně ale jenom tak, jak to udělá. Buďto to líp neumí anebo se mu prostě nechtělo. Proč ho kvůli tomu trápit.  A kdo neví, jak se co dělá, ať si to vygoogluje – to přece není žádný problém. Proč by to měl googlovat někdo za něj. A nevěřte akademikům. Vědí často stejný prd, jako vy. Jenom ho umí líp nafouknout do balónku a převázat mašlí, někdy ani to ne.

 

Objektivní kritika v umění stejně neexistuje. Řemeslo je možné objektivně kritizovat, to má pravidla, umění ne. Kolik skvělých uměleckých děl má řemeslné vady, kolik gramatických rýmů najdete třeba u Goetha. Ten by to tu schytal! Kdyby se ovšem jmenoval jinak. Tak vypadá „odborná“ kritika – už jste někdy četli, že by někdo strhal Fausta kvůli gramatickým rýmům? Nebo kohokoli jiného z „nedotknutelných“, třeba Shakespeara?

 

Umělcem je totiž každý, kdo se za něj sám prohlásí. Za sto let už ne. Ale to nám všem může právě teď být fuck, pardon, je tam překlep, má to být fuk.

 

 

Praha, 6.12.2014

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=X3i4mVo9tIs

 

 

Autor Amonasr, 07.12.2014
Přečteno 705x
Tipy 27
Poslední tipující: Jana Wagi, Yazmin, Pamína, Amelie M., jitoush, isisleo, Frr, MARKO, Joe Vai, Kubský P., ...
ikonkaKomentáře (42)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...vis, nekdy je nejlepsi "naucit se letat"...Jack London-Tulak po hvezdach...mne pomaha s laskou Y

09.12.2014 20:36:37 | Yazmin

Jo, létat se učím furt :-) Tohle není psané z nějaké beznaděje, občas jen člověk má potřebu něco nasvítit ze svého úhlu pohledu a jde zase dál ;-) Život má všechny barvy i chutě, umím si ten koktejl namíchat, jak potřebuju a někdy chci nabídnout ochutnat i druhým - snad žádný jed, výjimečně možná jen trošku toho protijedu, ale opravdu jen zcela výjimečně :-D

09.12.2014 20:56:54 | Amonasr

...vim, jak jsi to nastinil...:)))...jen jako obrana - proti-je nekdy vzlet dobrej...to byl jen muj pocit a podana ruka:)))...vim , ze mame kazdy sve Y...s laskou jako vzdy:)))

09.12.2014 21:16:51 | Yazmin

Já to tak i vnímal - děkuju :-)

09.12.2014 21:17:44 | Amonasr

Ach jo, to je silná káva po ránu. Je to tak ohavně pravdivý! :-)

09.12.2014 10:26:34 | Pamína

Skutečnost bývá občas ohavná - naštěstí ale jen občas. Tak promiň ;-)) A díky za procítěnou reakci :-D

09.12.2014 10:29:32 | Amonasr

Prosím, jak se poznají na výstavě návštěvníci, kteří se předvádějí?

08.12.2014 12:16:20 | Bylinná směs

Na to si musí přijít každý sám. Anebo taky nemusí. Nabiflovat se to myslím nedá :-)

08.12.2014 12:50:12 | Amonasr

Děkuji za nic neříkající odpověď.

08.12.2014 18:05:21 | Bylinná směs

Rádo se stalo :-)

08.12.2014 18:11:22 | Amonasr

libi se mi tve zamysleni.. za sebe dodam,ze mam radeji pozdrav uprimny nez prazdny jen ze slusnosti.. a to ze se malo zajimame o druhe je mozna dopadem toho ze se malokdo opravdove zajima o nas.. zacarovany kruh..

08.12.2014 11:38:54 | Amelie M.

Děkuji :-) Souhlasím s Tebou, i když všechny pozdravy ani „upřímné“ být nemůžou, nicméně čím houšť… I začarované kruhy se dají občas rozbíjet odvahou k prvnímu kroku. Třebas někdy pro jistotu i se zavřenýma očima a s rozběhem. Nicméně ničí kapacita asi není nevyčerpatelná – tu měl jen jeden člověk (prý) a skončil za to na kříži… ;-)

08.12.2014 12:05:11 | Amonasr

a to ja se rozbiham casto a casto si taky nabehnu.. jako ten na krizi :)

08.12.2014 12:47:11 | Amelie M.

Tak to máš kliku, že už se dnes špatně shánějí kříže, asi je málo truhlářů. /Vím tu jen o jednom uměleckém, píše prima verše – snad mi tu odbočku promine./ Ochotných přitloukačů by se totiž našlo stále dost ;-))

08.12.2014 13:56:49 | Amonasr

to jo :-)

08.12.2014 14:16:49 | Amelie M.

;-)

08.12.2014 14:28:44 | Amonasr

..hmm..druhá strana mince (co se zdravení týká)..když bydlíš na maloměstě a cestu co normálně trvá sotva půl hoďky..jdeš hodinu a půl..páč neustále někoho zdravíš a odpovídáš a zastavíš se na kus řeči..hmm..
..popravdě..je to fajn..ale někdy je to prostě......mnoho..:-)))
..a kritika a bodíky tady na Modráskách..to je přece už obehraná deska..
..na které se nic za celá léta nemění..prostě jen někdy zaskřípe..
..škytne..a fachčí se dál:-)))
..a myslím, že je to opravdu fuck..páč každý dělá tak jak umí a cítí..
..nebo tak nějak;-)))

07.12.2014 19:25:44 | isisleo

…proto nebydlím na maloměstě… nemám rád cizí pohledy do svého talíře a ani sám se do talířů těch druhých nedívám rád… :-D

…a Tvá svobodomyslnost i patřičný nadhled nad zdejším mikrosvětem mi byly vždy blízké - škoda, že se tu nezjevuješ častěji ;-))

07.12.2014 20:14:11 | Amonasr

Dobrý muži, jsem moc rád za Tvá vzácná přemítání nad fenomeny již léta se smutně vytrácející do nenávratna...potěšils mě opět,rytíři nóblesy a Done Quichote scvrkávajících se primordinárních kodexů základní ctnosti lidského spolunažívání...
a tak jsem moc, bez dlouhých řečí moc rád, že Tě zase čtu "modřenče" z nejvzácnějších...:-D

07.12.2014 17:48:48 | Frr

erratta: " Done Quijote"..

07.12.2014 20:59:27 | Frr

;-)

07.12.2014 21:03:00 | Amonasr

U Tvých komentářů se, vážený příteli Frr, vždy s chutí usmívám, to je počtení samo o sobě – ale rozpakům taky zabránit neumím, jsou to takové smíšené pocity. Nicméně Tvá chvála mě samozřejmě nadmíru těší, tomu se zabránit nedá. Děkuju :-D

07.12.2014 20:13:41 | Amonasr

Pěkně jsi to napsal. Také zdravím a nahlas.
Ale bydlím na Moravě.
Ve Stockholmu, Helsinkách, Mnichově, Ostravě, Olomouci, Brně.. se odpovědi na pozdrav a úsměvu dočkáš.
V Praze bohužel docela často máš pocit, že jsi neviditelný...a máš pravdu, že to tak je i v galeriích a divadlech. Taky se nám stalo s dětmi, že nám na pozdrav neodpověděli napoprvé..ale až napodruhé...jako když vrčí pes. Je mi líto takových lidí...asi je něco trápí...

07.12.2014 15:16:19 | MARKO

Děkuju, i za pozdrav, a též zdravím! :-)

Nedávno jsme byli v Olomouci na výstavě Tajemné dálky | Symbolismus v českých zemích 1880–1914 (krásná – všem doporučuju!) i v Ostravě na Kubištovi a v Dolních Vítkovicích (obojí doporučuju jakbysmet!) a faktem je, že jsme všude naráželi jen na samé příjemné a zdvořilé lidi. To musím uznat a rád :-) Praha je holt Praha. Nicméně na obranu pražáků musím říct, že většinu z nich už snad dnes tvoříme my původem moraváci – tak jestli ono to není nějak složitější… :-D

07.12.2014 15:37:44 | Amonasr

myslím, že ač jsi jak říkáš, produkt své doby, nejsi nevšímavej a už vůbec ne otrlej a necitlivej, naopak, to co píšeš je pravda a já ještě zjistila, jak se tady hezky kalkuluje s tipy, neocenit druhé dílo, to se asi patří, snad aby nebylo lepší než to moje? kdo ví, sama většinou tipuju za dva, egoista v nitru nejsem!

v umění neexistuje objektivnost, ale mnozí mají hnědé nosy...howgh

07.12.2014 09:34:45 | básněnka

Díky, básněnko, oponovat Ti nebudu, protože ani nemám důvod, nebudu nic předstírat :-D Navíc se mi líbí, že z toho cítím, jak ses spravedlivě rozhorlila - to je fajn, je vidět, že ani Ty nejsi nevšímavá. A egoistka samozřejmě už vůbec ne - a nejspíš nejen proto, že to nemáš vzhledem ke kvalitě svého psaní ani zapotřebí ;-)

Pokud jde o tipy, když už jsi na to narazila, není tak těžké vypozorovat, kdo jakou má tipovací strategii. Je to ale každého věc, bylo by nepřirozené, kdyby na sebe autoři tu více tu méně nežárlili, osobní sympatie či antipatie v tom také hrají nepochybně roli, jsme jenom lidé a přes své texty tu o sobě dost prozrazujeme, logicky tak i sami tíhneme k některým víc a k některým míň. Někdo se přes ty osobní aspekty dokáže přenést, jiný ne anebo poněkud hůře. Není tu třeba asi žádným tajemstvím, že s Nikotinem tu nemáme spolu zrovna idylické vztahy - nedávno mi ale něco otipoval a tím u mě strašně vyrostl, ať si o jeho vystupování tady jinak myslím, co chci. Ne proto, že bych byl ješitný, ale protože se dokázal povznést nad svou osobní nevraživost. A tím mi vyslal o sobě hodně důležitý signál, mnohem důležitější, než všechny jeho komentáře dohromady :-D Všichni tu o sobě vysíláme druhým signály - i těmi svými tipy, které druhým rozdáváme. Anebo ne ;-)

07.12.2014 11:44:56 | Amonasr

usmívám se... překvapí občas každý ať ve zlém, a nebo v dobrém, já osobně se umím nad tipy povznést, spíš mne pobavilo,když jedna básnířka řekla, že ani neví, že existují i dva tipy..směju se...

tváře a samé tváře
prozrazují
bují neklidem i soucitem
spravedlností i ne
osobně jsem doufám, spravedlivá, a nebo se o to alespoň snažím...
tvá díla mají vždy duši a to ti nemám zapotřebí lézt do zadku...o jiných občas pochybuji, neb čtu a čtu snad i v té duši
obracím stránky a někdy je mi lépe , jindy nikoliv...
ale to je taky život

07.12.2014 11:52:51 | básněnka

:-D Tak to se směj i mně, já zpočátku taky netušil, že tu je možné dávat dva tipy a bylo mi divné, že mi ty součty tipujících neštymují s tipy jako takovými. O tom tu totiž není nikde aní zmínka, takže si na to každý nováček musí přijít sám - já se na ten supertip zpočátku bál i kliknout, nevěda co to třeba udělá... A koneckonců jsem zpočátku nevěděl, k čemu ty tipy vlastně jsou dobré, ale to mi došlo rychle, že je to do hitparády. Ono je trošku i srandovní, že jsou tu v hitparádě pospolu naprosto rozdílné žánry - to je jako kdyby byla v rádiu TOP 10 pro dechovku, popík, rock a operu dohromady. To by byla pr... :-D No nic, tady ji máme - a přitom ji někdy bereme tak vážně :-D

Ano - taky to tak mám, když něco čtu. Buďto z toho tu duši cítím anebo ne. Ale možná umím rozpoznat jenom nějaký typ duše, bůhví jak to vlastně je... :-)

07.12.2014 12:11:31 | Amonasr

myslím, že když se tu někdo pohybuje víc než rok, tak asi bude vdět, ale dost o tom, , jsme jen lidé, někdo takový a jiný makový...smypatie osobní a zrovna tak kvete řevnivost...ale na tu si nějak člověče drahá, nemůžu zvyknout:-)

07.12.2014 12:20:27 | básněnka

Však to je jen dobře, že si na ni nemůžeš zvyknout - je fajn, když si na některé věci člověk nezvykne ;-))

07.12.2014 12:48:21 | Amonasr

koukám, že mám koment samou přesmyčku..směju se..na to si taky nezvyknu, halt asi potřebuju nový brejle:-)
Pepo, mám tvou tvorbu ráda a tebe tak, nebojíš se říct, co si myslíš...a to velice oceňuji

07.12.2014 12:54:08 | básněnka

Já ty přesmyčky dělám taky, furt to po sobě opravuju - svádím to ale na klávesnici, je to jednodušší, než objednávat a hlavně platit nové brejle :-D

A dík - je to vzájemné :-)

07.12.2014 13:07:14 | Amonasr

díky...posílám úsměv a stále dobrou chuť... k tomu básnění

07.12.2014 13:11:32 | básněnka

Díky, nápodobně :-)

07.12.2014 14:42:29 | Amonasr

...vždy mě fascinují tvoje postřehy...tohle jsem si zase užil...jak by se asi tvářil pan Rejžek?...:o)

07.12.2014 00:38:36 | Jort

Dík, cením si Tvého přijetí :-) A pokud jde o Rejžka... vždyť je to vlastně fu©k... :-D

07.12.2014 00:46:53 | Amonasr

...svatá pravda...:-)))

07.12.2014 00:48:31 | Jort

;-))

07.12.2014 00:50:37 | Amonasr

teda Pepo, už jsem se chystal jít spát, a ty takhle:

Všimli jste si někdy, jak se někteří návštěvníci vernisáží či výstav předvádějí? Jak mají potřebu vypadat znalecky? Pochybuji, že nějaký malíř, básník, skladatel má opravdovou potřebu slyšet znaleckou kritiku. Pochvalu chce slyšet, uznání, radost návštěvníka – sám sobě si je dostatečným znalcem. Nepotřebuje, aby mu jiní říkali, co má dělat líp. Ví to případně sám. Vždycky chce všechno udělat líp – udělá to stejně ale jenom tak, jak to udělá. Buďto to líp neumí anebo se mu prostě nechtělo. Proč ho kvůli tomu trápit.

Jen jsem něco vypíchl, ovšem celý text mi hodně lahodí a já přikyvuju, až se klávesnice houpe. Skvělé!

07.12.2014 00:27:32 | hledač

Nebudu předstírat, že mi nelahodí tenhle komentář ;-)) Padalo to ze mě bez ladu a skladu jedním vrzem, nesporně se dá s řadou věcí polemizovat, ale o to vůbec nejde. Jsem rád, že se shodneme v tom, o co jde a co je vlastně úplně mimo tyhle řádky... :-)

07.12.2014 00:34:39 | Amonasr

.."produkt" doby je kulturní, když jen mírně kývne hlavou že nás vzal na vědomí... a nebo ne. :-)

07.12.2014 00:22:44 | bogen

... a nebo... ;-))

07.12.2014 00:31:08 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí