Už je tu zase to pitomé jaro

Už je tu zase to pitomé jaro

Anotace: Sotva nám skončila ladovská zima, už přišlo zas to pitomé jaro. V nose to řeže a v očích pálí... Kam se jen má člověk obrátit, pokud chce zjistit, kteráže to kytička dneska "řádí"? A vůbec, co znamená pojem alergie?

Pozn autora: psala jsem jej před rokem, proto ta ladovská zima, jinak je aktuální.

Alergie = autoimunitní porucha, kdy imunitní látky obranně, to jest nepřátelsky reagují i na látky veskrze přátelské tudíž zcela neškodné. Tímto vyprovokují rozličné reakce od zánětu spojivek, slzení (alergická konjuktivitis), rýmu(tzv. senná), kýchání, dušení( bronchokonstrikční syndrom, či astma bronchiale), zvracení, či průjem až po vyrážku( kopřivka, atopický dermatitis) nebo anafylaktický šok v nejhorším případě smrt. Alergiků každoročně přibývá, více se jich již s alergií narodí. Podle posledních propočtů nějakým, či více příznaky alergií trpí každý pátý. Čím vyspělejší země, tím větší číslo výskytu alergiků. Alergenů - látek, které vyvolávají nějakou negativní reakci organismu je nespočet. Mezi nejčastější patří pyl.
Pyl se dělí na samičí a samčí. Pylové zrnko se skládá ze tří částí: jádra s pohlavními buňkami a dvou blan. Ta vnější odolá vlivům kyselin a dokonce i intenzivnímu žáru. Zrnko každého druhu rostlin má svůj charakteristický tvar (hladká, vrásčitá a pod.).Když se tyto zrnka pomocí větru dostanou do nosu, hlenu, spolknou se anebo vykašlou. Obvykle se nestane nic, ale v poslední době čím dál častěji aktivují imunitní systém. Proč? Potíže vyvolávají bílkoviny obsažené v pylovém zrnku, jež z nějakého důvodu vnímá imunitní systém alergického člověka, jako hrozbu. Bílkoviny vyvolají řetězovou reakci, díky níž se začne uvolňovat ohromné množství histaminu. Histamin způsobí rozšíření cév spolu s jejich větší propustností, nimiž uniká tekutina s velkým množstvím imunitních buněk. Projeví se slzením, kýcháním a rýmou, či dušením, astmatickým záchvatem. Podle vědců se dědí sklon k alwergii, nedědí se však přímo alergie na určitou danou věc. Přecitlivělost může zvyšovat i znečištěné ovzduší. Alergici své potíže mohou zmírnit pomocí léků - antihistaminika, jež blokují uvolňování histaminu. Další věcí je prevence, vyvarování se pobytu v alergizujícím prostředí k tomu slouží Pylový kalendář, či Pylové zpravodajství.

Ano,každý alergik sice vlastní jakýz takýz pylový kalendář, ten je však pouze obecný a tudíž ne zcela přesný. O pylech v ovzduší existuje přesné pylové zpravodajství, jež nás přímo informuje o vedoucích pylech daného dne.
Tyto informace nalezneme v některých denících, v Počasí okolo Zpráv v médiích, či na teletextových stránkách.
Probíhající aktuální pylový monitoring nejen v okrese, kraji, republice, ale i v Evropě můžeme nalézt na jistých webových stránkách (www.szv.cz/chzp/ovzdusi/pyly), kde naleznete spolu s dalšími odkazy i mapy a podobně. Což je skvělé kupříkladu pro plánování dovolené.
Ještě přehlednější webovou stránkou je portál www.pylovasluzba.cz na niž naleznete dokonce přímé kontakty na nejbližší stanice v okolí svého bydliště. Samozřejmě však i evropské zpravodajství.
Nutno podotknout, že pylové zpravodajství na webových stránkách probíhá vždy v pylové sezóně a tak tedy přes zimu zde budete hledat nějaké nové informace patrně marně.
Podle posledních zpráv se nám pylová sezóna poněkud zbrzdila, díky přívalům deště. Nicméně v údolích již vévodí pyly z květů lísky a olše a do hor již jistě taktéž brzy dorazí.
Autor Adri, 09.03.2007
Přečteno 1319x
Tipy 1
Poslední tipující: Radek.oslov.Šafárik
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

je to tak..

06.06.2009 13:03:00 | Radek.oslov.Šafárik

Nazdar Hadráku.
Máš pravdu je to také onou přílišnou dezinfekcí a čištěním.
Poprvadě původ, proč to tak je je dávno zjištěn.
Lidé kteří trpí alergií jsou potomci těch, co přežili morové a cholerové a já nevím jaké vážné epidemie, které bývaly ve středověku, jejich vrozená imunita je tedy na vyšší úrovni, než u novodobých nastupujících generací lidí, abys to pochopil každý, tak jako se mění země, končí čtvrtohory, vymírají zvířata, homo erectus a sapiens(to je střela jen pro ukázku), tak se dále vyvíjíme i my, nový typ lidí se rodí třeba bez osmiček a dvojek má jiný tvar lebky a také sníženou imunitu, jenomže paradoxně, on alergiemi netrpí. Jelikož ten starší typ s tou vyšší imunitou se v běžném životě nudí, mor a cholera tady nejsou, že? A proto jsou alergie, když se někdo nudí zabíjí čas, dělá hlouposti, no a imunita, jej zabíjí tak, že zabíjí sama sebe, tedy i člověka, takže proto je alergie spíše ve vyspělých zemích, kdesi v Somálsku, či jinde by jste ji asi nenašli. To není blábol, tohle je vědecký fakt, mnou polidštěný jelikož těm odborným termínům by normální člověk neporozuměl. Mimochodem zjistili to 3 roky nazpět ve Švédsku, mají tam nejlepší zdravotnictví na světě.
Tak jen tak pro informaci.
Jo, a s tou inverzí, možná si neuženem záchvat astmatický, ale chronickou obstrukci plic a s cigaretou rakovinu plic. S tím bych nehazardovala. Už dost takových frajírků jsem v jejich 40 odvážela v bílé ponorce, jejich smrt nebyla žádné žůžo, to bych raději
volila jiný způsob sebezáhuby. Což tak Kamikaze? To je pro frajery!

16.03.2007 16:57:00 | Adri

Fejeton to není, spíče článek, ale nenašla jsem tady rubriku článek a tak jsem to udělala takhle.

16.03.2007 16:46:00 | Adri

Asi by se měly vykácet všechny lesy, nejlépe zrušit vše zelené. Aby se pánům alergikům mohlo lépe žít.
Je mi líto že musím takhle reagovat, ale nikde se člověk pomalu nedozví co vlastně tomu předcházelo!!!
Začneme třeba pračkami vzduchu, které byly často používány v domácnostech kde se nacházely úplně zdravé osoby, že prý je to zdravé.O dezinfekčních přípravcích a osvěžovačích vzduchu ani nemluvě. Sami na rady reklamy vytváří tak sterilní domácnost že si ta naše ratolest nemá kde vytvořit obranné látky.Vzpomeňte si jen kdy vás naposledy kousla třeba vosa..
Začínáme se izolovat od světa z jehož jsme vznikli. Všichni totiž sedí u počítačů a videoher jako kurvy.
Pak si stěžujte že máte opuchlý rypáky...
Na konec mám jednu nádhernou historku:
když je inverze tak nejlepší je utéct domů,utěsnit okna,a zapálit si cigáro...
Já sám jsem alergik na netáhla.

15.03.2007 22:20:00 | Hadrák

Jako fejeton mi to moc nepřipadá, ale je to zajímavé. Díkybohu, že nejsem alergik! (ťuk ťuk na dřevo!)

10.03.2007 19:28:00 | lidus

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí