O maně nebeské a vakcinaci

O maně nebeské a vakcinaci

Anotace: Upřesňuji, že tento fejeton je politicko-zdravotnicko-nábožensko-humorný.

Pohled na hrad Kunětická hora je za slunného dne okouzlující. Hrad sice už pár století neslouží ničemu, a je tudíž z tohoto hlediska zbytečný. Už při letmém pohledu je ale patrné, že bez něj by to nebylo ono. Jak paradoxní.

    Otčenáš umím česky i slovensky, i když nejsem křesťan a tím méně katolík. Tato základní křesťanská modlitba ve slovenské verzi se shodovala totiž s textem mé první a zatím poslední filmové role před jedenašedesáti lety. "Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. (Neboť tvé je království i moc i sláva navěky.) Amen."
     Filmaři si mě tenkrát vybrali, coby šestiletého, pár let po válce narozeného Pražáka z úplné rodiny, syna milujících rodičů, kterému nic nechybělo, abych hrál chudé, v podstatě bezprizorní slovenské dítě v nějaké zapadlé vesničce v době Slovenského národního povstání. Ta maličká rolička byla vlastně ve všem protikladná k mému životu. Tehdy jsem si to nejspíš neuvědomoval, ale něco ve mně asi zanechala, neboť od té doby velmi vnímám každý paradox. A zase. Když už jsem text své role uměl, dostal jsem spalničky, které násilně přervaly mou slibně nastartovanou hereckou kariéru.
     Můj další život tím pádem už stál za houby a já si často říkám, kde bych dnes mohl být a se mnou celá společnost, kdyby se tehdy na spalničky očkovalo. Z toho je patrné, jak je vakcinace pro jedince i společnost zásadní věcí. Takhle jsem byl celý život po absolvování škol v pr...acovním procesu. Mám však dobrou paměť, takže znám dvojjazyčně slova Otčenáše dodnes, a když jsem někdy bědoval nad svým zpackaným životem, mohl jsem o modlitbě přemýšlet. Sdělím rovnou, že je mi z duše protivná, jako ostatně každá jiná. Je mi proti srsti domáhat se něčeho od vyšší instance a prosit ji o to, na co má člověk nárok, tedy když se sám přičiní. Nechám ale satiry a radši veřejně proberu, co je Otčenáš.
     Otčenáš je vlastně dílem takové podlézavé a servilní uctívání Šéfa a dílem seznam požadavků, které modlící se ovečky na něj hned vzápětí nakladou, co by jim měl jako poskytnout, aby přežily a nevyžraly zemi až na úhor. Takže se v podstatě domáhají sociálních jistot a právního státu a svalují odpovědnost za své životy a problémy na ústřední vedení, protože Otec rozhoduje ve trojici se Synkem a Duchem Svatým. Avšak z formulace nároku „chléb náš vezdejší dej nám dnes“ očividně vystupuje krátkozrakost předků. Dnes se nacpou a co zítra?
     Člověk se má prý ale spolehnout na Boha, že jej nenechá na holičkách, jako to udělali dávní Židé, kterým na jejich pouti z egyptského otroctví do země zaslíbené posílal Hospodin denně shůry manu. Chuťově prý byla hnusná, ale měli aspoň co do úst, a znáte, co se říká a darovaném koni a jeho chrupu. Tedy se dávní Židé cpali manou, aby mohli čtyřicet let bloudit na tom kousku země, která se rozkládá mezi Egyptem a Izraelem. Jaké to dokonalé podobenství současnosti. Blahořečíme vrchnosti za odporné drobty, které jí odpadávají od mlaskajících tlam, a přitom se motáme v kruhu.
     Tak úplně hloupí však bibličtí Židé přece jen nebyli. Chtěli něco hmatatelného a viditelného, k čemu by se mohli modlit. Pročež jim Mojžíšův bratr Áron zhotovil po vzoru egyptského Apise zlaté tele. Avšak Hospodin nesnášel a tvrdě trestal modloslužebnictví, a tak přikázal Mojžíšovi, aby shromáždil věrné a nevěrní (tedy modláři) byli pobiti. Z toho je zřejmé, že Bůh je koncentrovaná láska. Dnes je obdobou Zlatého telete například video z Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, v němž prezident podepisuje svolání Sněmovny na listině, kterou mu předložil jeho kancléř. Tady je myslím to podobenství se Zlatým teletem dokonalé. Nebo že by se jednalo o prase? No, nebudeme bazírovat na detailech.
     Jisté však je, že dávní Židé na budoucnost nemysleli a důsledkem byl bídný svět. Potopa, kterou to chtěl Otec napravit, nakonec kvůli praotci Noemovi nevyšla, tak se holt bída světa přelila až do současnosti. Je jasné, že musela přijít nějaká nová zkáza. Ta se na nás valí už v bůhvíkolikáté vlně. My zatím odoláváme a cpeme se čím dál dražší nechutnou manou z Penamu a čekáme, až se Šéf přesune s konvojem zdravotníků do Lán, aby jmenoval nového premiéra a vzápětí blokoval ustavení jeho vlády. To jsou paradoxy, chtělo by se říct.

Autor kvaj, 25.11.2021
Přečteno 318x
Tipy 4
Poslední tipující: OpilyJohn, Lighter, mkinka
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nic nového pod sluncem! jak tvrdí už starozákonné svitky...

26.11.2021 12:12:59 | Lighter

Samozřejmě, že nic nového pod sluncem. Jen netuším, co mi to má v tomto konkrétním případě sdělit. Díky.

26.11.2021 12:34:38 | kvaj

Že poučením z historie je: "všechno se opakuje", jen v moderním vydání. :-)

27.11.2021 18:01:19 | Lighter

S poučkou, že se všechno opakuje, jen v moderním podání, mám trochu problém. Opakují se možná typy situací, ale aktéři jsou jiní a okolnosti jsou rozdílné, a to nelze charakterizovat jako kulisy.

28.11.2021 12:39:04 | kvaj

Nejde o okolnosti, "historie se opakuje", protože lidé jsou stále stejní...

29.11.2021 10:35:48 | Lighter

Fakt, že se lidská psychika a emoce příliš nezměnily od dob lovců-sběračů, je jen jeden úhel pohledu. Historie se ale fakt neopakuje, podobnost není stejnost a mnohdy jde jen o náhodné korelace.

29.11.2021 12:50:51 | kvaj

Stále se chováme typicky lidsky: Po nás ať přijde potopa! Okolnosti různé, katastrofa stejná...

30.11.2021 11:46:26 | Lighter

Všichni tvorové se tak chovají. Jenže příroda to tak zařídila, že chování jednotlivých druhů zapadá do ekosystémů. Třeba i to lidské, ač se to nezdá.

07.12.2021 14:36:12 | kvaj

Přesně tak to je v přírodě. Ale člověk se namyšleně považuje za víc, což je katastroficky hloupé.

08.12.2021 11:07:31 | Lighter

Člověk má jen větší možnosti měnit ekosystémy.

08.12.2021 11:32:23 | kvaj

I když obvykle neví, co dělá za přírodní katastrofu. Ale i kdyby to věděl, stejně by si to nepřipustil. Krátkodobé rychlé (ne)myšlení je naše slavná inteligence...

08.12.2021 12:13:28 | Lighter

Tak nějak to je.

10.12.2021 00:52:31 | kvaj

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí