Co je zdravý selský rozum?

Co je zdravý selský rozum?

Pohled na utěšené pole v krajině úvahu o zdravém selském rozumu dokresluje, aspoň myslím, že ano.

 

Takzvaného zdravého rozumu se často dovolávají profesionální i amatérští komentátoři a glosátoři dění doma i ve světě, ale nezřídka i běžní lidé při řešení svých všedních problémů a sporů.

Co je však pod pojmem „zdravý rozum“ vlastně míněno? Každý si snadno najde, že zdravý rozum či prostý rozum se v češtině užívá jako ekvivalent latinského „sensus communis“, tedy obecného smýšlení (anglicky common sense). Označuje se tak filozofický princip počítající se smýšlením, které vychází z praktických soudů a hodnocení, postavených na empirických zkušenostech, bez vlivu vědomostí a znalostí získaných studiem či školním vzděláním. Takový rozum je přirozený všem lidem. U nás doprovází termín zdravý rozum ještě druhý atribut „selský“. To proto, že smýšlení tohoto druhu bylo charakteristické pro dobré sedláky.

Dobří sedláci totiž věděli, kdy zasít a kdy sklidit, rozuměli rostlinám, zvířatům, a vůbec přírodě a konečně i lidem, neboť každý v sobě nosil zkušenosti a moudra, které nabyl od svého otce, ten zas od svého a tak dál po nesčíslná pokolení.

No jo, tak to mohlo fungovat, pokud byl svět ještě v pořádku, věci na svých místech, lidé plnili své role a čas ubíhal zvolna jako voda pod mostem v Avignonu. Osobně si myslím, že taková doba nikdy nebyla a svět se nikdy v minulosti nenalézal ve stavu pořádku. Odněkud však ti filozofové a glosátoři světa, počínaje Aristotelem, museli sakra vzít tu báchorku o zdravém selském rozumu.

Mějme tedy zato, že kdysi v dávných dobách byl svět takový, jaký má být a tehdy někdy se narodil i zdravý selský rozum. Kdybychom totiž chodili pro rozumy k dnešním sedlákům u nás či v Evropě, byl by prostý rozum ekvivalentem hořekování nad počasím, nepřízní trhu komodit a dožadování se státních dotací.

Nehynoucí slávu prostému zdravému selskému rozumu vydobyly zástupy filozofů a rovněž skvělých umělců. Třeba filozofové skotské školy v čele s Thomasem Reidem dovozovali v opozici k racionalismu například Réné Descarta, že co se příčí zdravému rozumu, vede na scestí a k chybným závěrům.

Jenže tihle pánové nezažili nápor imigrantů do Evropy, diktát Evropské unie, multikulturalismus, hyperkorektnost, green deal, genderovou rovnoprávnost, Me Too, Black lives matter, ani panikáře, kteří vším tím straší, putinovské Rusko, natož Miloše Zemana, Andreje Babiše, obecně české politicky, Vratislava Mynáře, Jiřího Ovčáčka, pražskou kavárnu, sluníčkáře, neonácky, xenofoby, neznámý jim byl i Václav Klaus starší. Kdyby tyto lidi, jevy a okolnosti znali, asi by soudili o zdravém rozumu jinak. To jsem se ale dostal od sedláků daleko.

Konečně ani sedláci neodmítali knižní vědomosti úplně. To, že po staletí většinou nestudovali a pokud ano, odrodili se hroudě, bylo dáno charakterem jejich obživy. Dnešní zemědělství se neobejde bez zemědělských inženýrů, a tudíž jíme všelijaké hnusy a zdravý rozum, aby člověk pohledal. No ale žijeme (zatím) a je nás stále víc (míněno globálně).

Teď ale vážně. Zdravý selský rozum je potřebná věc. Tak, jak o něm psali zrovna Karel Čapek nebo nově třeba Robert Fulghum (viz Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce), získal zdravý rozum správný rozměr a pozici jako předpoklad poznání. Tak se ale dostáváme zpět k filozofovi zdravého rozumu Thomasi Reidovi.

Není to důkazem, že se vše točí v kruzích? Ostatně Země je kulatá, a to, že má ve skutečnosti tvar nepravidelného elipsoidu se šesti osami a podle ještě novějších poznatků tvar hrušky, není pro tuto chvíli podstatné, a nekonečný vesmír je také koule, protože jak si lépe představit nekonečno než jako kouli, ač je to dle zdravého rozumu blbost.

A to je právě ta hrůza. Kdo ví, co znamená zdravý rozum v jaderné fyzice, chemii, ve vyšší matematice, ve světě částic, v astronomii, v počítačových programech a elektronických systémech, v ekologii a ve snaze zachránit planetu před globálním oteplováním, znečišťováním, ničením ekosystémů a vymíráním druhů? Člověk musí hodně studovat, poznat a vědět, aby se v těchto oborech vyznal a aby pochopil, že o tom ví stejně houby.

Určit pak, co je zdravé, rozumné a selsky zemité ve vztazích mezi muži a ženami a mezi dospělými a dětmi, nejde už vůbec a v politice je to zhola nemožné. Ve světle nastíněných skutečností se jeví coby směšné, když někdo takový jako já nebo jiný blbec požaduje, aby druzí užívali zdravého selského rozumu. No ale zase na druhou stranu, po kom jiném chtít než po ostatních, aby měli zdravý rozum a soudnost, když člověk sám těmito vlastnostmi nevládne?

Autor kvaj, 21.01.2022
Přečteno 446x
Tipy 10
Poslední tipující: isisleo, Iva Husárková, jitoush, Lighter, Friday, mkinka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Podle mého skromného názoru autor levituje nad bohulibým záměrem. Je však příliš vějířovitě a rozporuplně doširoka rozmělněn, stejně jako přiložené foto.
Na snímku v horizontu osazena alej, patrně původní polní cesty. Možná, že fotograf záměrně "vypíchl" krajinotvorný prvek nově vysázené aleje, jako obnovu a naději. V popředí je kontrapunkt nekonečného lánu geneticky upravené obiloviny. Loňský deštivý rok na jihu Čech jasně ukázal, že extra těžké klasy na krátkých stéblech kombajny nesklidí. Zaboří se o deset čísel a jsou lištou v ornici.
Raději bych viděl pod pojmem "selský" slovo hospodář. V každé chalupě byly zemědělské ročenky, kalendáře s odborným články atd. Ti lidé po večerech četli a přemýšleli o životě. V každé vsi byl kontakt s emigranty, farmařící většinou v oblasti států Nebrasca, Idaho a dalších. Posílali do původní vlasti "Hospodáře", či jiné, dokonce posílali vzorky a plány setby.
Dnešní výstupy jsou tabulky, grafy a hodnocení EIA dokazující, že vlastně přírodě zas tak neškodíme. Jen mne zaráží, že na dřívější vsi nebyli lidé tlustí, byli podsadití a bez alergií. A jak říkal děda "čiperní".
Pochopitelně TIP za snahu a odvahu.

21.01.2022 19:53:26 | Lesan-2

Ve skutečnosti jde jen o vážně nevážné přemítání o pojmu "zdravý (selský) rozum", respektive o jakousi ironizaci jeho současného nadužívání, které se mnohdy mění ve zneužívání. Pojem "zdravý selský rozum" se však jistě vztahuje k dávnějším dobám, než začali farmařící emigranti posílat do staré vlasti Hospodáře, a sice k časům před zavedením všobecné vzdělávací povinosti (nikoli povinné školní docháky, jak se mylně interpretuje, ta byla zavedena až říšským školským zákonem roku 1869 za ministra kultu Předlitavska Leopolda Hasnera) za vlády Marie Terezie. O to se však přece nejedná. Pojem zdravý selský rozum, tedy sensus communis odkazuje k myšlení bez zbytečných spekulací a intelektuáních kliček - hledět na věci prostě.
Pokud jde o fotografii, šlo mi o její výtvarný vzhled - z popředí, kde jsou patrné jednotlivé rostliny, přechází pohled do barevných horizontálních pásů, v kontrestu s vertikálním stromořadím na horizontu, další kontrast pak vytváří vpravo polovina tmavého stromu se stínem a vlevo část temné hradby lesa.

26.01.2022 09:49:30 | kvaj

Přesně tak - prostá úvaha na základě empirie proti složitým "vědeckým" teoriím a konstrukcím. Díky.

21.01.2022 16:49:51 | kvaj

Skvělá rozvaha. Svědčí o tvém zdravém selském rozumu. :-))

ps: podle mého je zdravý selský ten tradiční empirický v protikladu k modernímu pojetí zdravého ve smyslu logického, vědou k absurdnu přivedenému rozumu pomocí množství informací až protikladně vykládaných podle právě panujících teorií, které ještě nejsou dokázány jako skutečné.

Tak nevím, jestli tenhe prostý názor svědčí o rozumu mém selském... :-))

21.01.2022 16:24:52 | Lighter

....Hezky si to "oglosoval"....myslím,že "zdravý selský rozum"je něco jako "zlatá střední cesta"ovšem v zemitější podobě/úsměv/....No a záleží na úhlu pohledu.....ono,i když budeme stát na protějších stranách "kruhu",tak stále máme šanci se někde uprostřed potkat,spolupracovat společně a nebojovat o ten svůj úhel pohledu,nestavět barikády či nehloubit hluboký příkop,což je ve výsledku naprosto neefektivní cesta................Ji./úsměv/

21.01.2022 16:19:39 | jitoush

Jo jo, tak jak píšeš, by to mělo být, respektive by se o to měli lidé snažit.

21.01.2022 16:21:24 | kvaj

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí