Televize, rádio - u nás jedině komerční

Televize, rádio - u nás jedině komerční

Anotace: co od těchto médií očekáváme?!

V poslední době se při sledování televize, či poslechu rádia neubráním dojmu, jak nás dotyčná média ovlivňují. Kupříkladu poslech komerčního rádia. Chvíli hudby, co půlhodina vesměs stejných zpráv, jelikož co by se tak důležitého v naší malé zemi, odkud nejvíce zpráv pochází, v tak krátké časové rovině mohlo udít a hlavně v pravidelných intervalech neustálý přísun naprosto stejných bloků reklam. Do hodiny je jich kolem pěti. Když takové rádio posloucháte pravidelně v práci osm hodin denně, neubráníte se dojmu a začnete být stejně apatičtí, jako reklamní slogany. Vždyť, kdo by vydržel bez úhony vstřebávání takto brakových „informací?“
A podobné je to i při sledování televize, opět té komerční. Začátek vysílání a ranní pořad, ve kterém se, obdobně jako v rádiu, opakují zprávy co půlhodinu, reklamní bloky, které doplňují hudební videoklipy většinou velmi záhy utlé a to proto, aby udělaly místo opět zprávám, které jsou stejné jako před půlhodinou. Zbytek vysílacího času (zhruba 10 minut v jednom bloku) zabírá rozhovor s hostem, tedy část, která by měla mít největší vysílací úsek. A pak totéž za půl hodiny. Divák se tedy o hostu nic moc nedozví, klip si též nestačí vychutnat, zprávy jsou sic pravidelné, leč velmi kusé, čili ve výsledku působí nezapamatovatelně a moderátorská dvojice skáče od ničeho k ničemu. Po skončení je na diváky připravena pořádná dávka „emocí“ v podobě jihoamerické telenovely, o jejímž přínosu je škoda hovořit, pár seriálů, které jsou již dlouho za zenitem a rázem zjistíte, že jste promrhaly většinu dne a blíží se zprávy, vrchol komerční televize (pokud se ho tedy po všech těch plytkostech ve zdraví dočkáte). Většina diváků dává přednost útržkovitým reportážím doplněným srdceryvnými komentářemi, které u diváků budí umělý soucit, před informačně založenými zprávami ve veřejnoprávní televizi. Toť krásný odraz naší „vyspělé“ společnosti. Ve zprávách se o technických věcech dozvídáme jaksi z rychlíku, zato u srdceryvných reportáží se zas zdržíme zbytečně dlouho, no a zvířátko na konec - obdobné jako u telenovel. A pak je tu skutečný vrchol v podobě sportovních zpráv, které začínají se značným zpožděním, a tak jsou spíchlé opravdu na rychlo, jen s naoko zajímavými reportážemi, podtrhlé závěrečným „zvířátkem“ BORCEM NA KONEC, které odráží celkovou úroveň zpráv. A po osmé hodině večerní (samozřejmě se značným zpožděním) začínají další emoční žně z vlastní produkce televize. A většina opět usedá na kanape a pozoruje výplod scénáristické fantasmagorie, která svou úrovní často předčí i výše zmiňovaného Borce. To vše samozřejmě pravidelně kouskováno reklamními bloky, které sice nejsou tak trapné jako v rádiu, zato nás trápí o poznání delší dobu.
A tak si pokládám otázku: „proč to vše vůbec podstupujeme, proč dáváme přednost takovýmto výplodům, před kvalitním artovým filmem či dokumentem?“ Odpověď je na snadě: „chceme se odreagovat od vlastního, nezajímavého života, a tak dáváme přednost životu jiných „zajímavějších“ lidí. Cokoliv, co by náš mozek zatěžovalo přemýšlením k televizi a rádiu přeci nepatří.“ Bylo by krásné se mýlit.
Autor davesan, 18.04.2007
Přečteno 1271x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (6x)

Komentáře

Já bych to neviděl tak černě: přelaďte si občas na čt2 nebo Český rozhlas a bude Vám líp. Při kritizování kultury komerčních médií je třeba říct, že z něčeho žít musí. A poznámka ke komentáři: cenzura brakového žánru bude mít patrně takový efekt, že masa bude zesměšňovat legální proud (často bez ohledu na oprávněnost výsměchu) a bude vyhledávat zakázané ovoce. Smiřme se s tím - není každý intelektuál, který hodlá namáhat mozek i ve volném čase!

10.05.2007 22:03:00 | Slovánek

.......problémnení v TV,ale v divákovi.Pokud bude mít TV dostatečnou sledovanost,pak nemá nejmenší důvod na svém vysílacím schematu cokoliv měnit(totéž platí i o rozhlasu).A obě media mají dost diváků proto, protože "si povětšinou doplňuje základní vzdělání" a tak
sledují,poslouchají a čtou přesně to na co jaksi zřejmě stačí...obráží to úroveň vzdělanosti naší společnosti.Je
zřejmé,že vládám,ani parlamentu to naprosto nevadí,protože nejlepší volič je hňup,kterému lze naslibovat bez toho,aby sliby bylo později třeba i splnit.....tedy máme co jsme chtěli(byť ne všichni)...
vzpomínám na Menzlova slova o cenzuře někdy v devadesátém roce,když prohlásil,že cenzura v kultuře by měla zůstat a bránit pronikání americké(ale i jiné)brakové produkce do našich medií....bohužel to nikdo neoslyšel....tak nezbývá,než hodit TV i radio do popelnice a rozpustit vládu i parlament a doufat,že se podaří přesvědčit moudré a neúplatné,čestné lidi,aby to vše vzali za správný konec a napravili chyby,kterými jsou těžce postiženy vlastně už skoro dvěgenerace občanů.JT

25.04.2007 07:57:00 | Těšínský

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí