Budoucnost českých lyžařských areálů aneb o globálních změnách klimatu nemůže být řeč

Budoucnost českých lyžařských areálů aneb o globálních změnách klimatu nemůže být řeč

Anotace: Vzhledem, k tomu že jsem část svého mládí vyrůstal v zimním středisku v Orlických horách nedá mi, než se pozastavit nad dnešním "zimním" dnem.

Je neděle 24. února a tedy bychom měli být zalezlí za ústředním topením anebo elektrickými kamny. Společně s několika kamarády vyrážíme k Barrandovskému vodnímu zábavnímu parku, abychom si “mrazivé odpoledne“ zpříjemnili relaxací. Naši pradědové by hned před domem odhodili čepice, rukavice a šály a po několika desítkách metrů by je následovaly i zimníky a dvě vrstvy pletených svetrů. Při šestnácti stupních Celsia by to totiž nemuseli uchladit. Na cestě ze Stodůlek v krátkém tričku a s mikinou kolem pasu, míjejíce vodní nádrž přemítáme, jestli se nezrelaxujeme na místě, v přírodě a zadarmo. Neodchylujeme se od původního plánu a pokračujeme malebnou cestou Prokopským údolím. Tráva kolem bublajícího potůčku se začíná zelenat a nad hlavami nám poletuje motýl. Příroda se probouzí jarní aktivitou, ovšem poněkud unáhleně, neboť vosa plazící se po zemi zřejmě neunesla, že před deseti dny se teplota málokdy dostala nad nulu a právě si tedy užívala svoji zimní půlnoc. Nejenom pro ni je to šok.
„V Deštné se lyžuje“ sděluje mi po telefonu bratr, „akorát to připomíná spíš letní vodní lyžování, než to zimní, ze sjezdovek se staly říčky a sníh mizí před očima. Máme tady (800 mnm) 9 stupňů. Ale na druhou stranu mi ty nedostatky dnes vykompenzovala odvážná lyžařka, která na sedačce za mnou jela v podprsence.“

Nebýt umělého zasněžování, nebylo by na českých horách možné lyžovat vůbec. Provozovatelé českých zimních středisek by se měli vážně zamyslet nad možností umělého ochlazovaní sjezdových tratí, formou zasíťování povrchu chladící směsí, protože sněhová děla umělého zasněžování evidentně přestávají stačit. Dvě zimy za sebou – loňská a letošní, které stály za “prd“ by mohli finančně ohrozit nejenom jejich rozvoj, ale i existenci. A tak by měli uvažovat nad tímto řešením, dokud jim banky ještě budou ochotny poskytnout úvěr. Další taková zima a nikdo jim nepůjčí nic. Já osobně stojím za názorem pana prezidenta, že o globálních změnách klimatu zapříčiněných lidským faktorem, nemůže být řeč. Můj otec, který tamní meteorologii a regionální klima sleduje již několik desetiletí, je sice opačného názoru, ale já myslím, že jenom přifukuje bublinu. Pana prezidenta to koneckonců stejně tížit nemusí, protože kdo říká, že musí lyžovat na blátě v Krkonoších. Jo, bejvávaly roky, kdy na české hory jezdil lyžovat i koncem dubna, ale Alpy taky nejsou daleko. Poslední roky zima a lyžování končí o měsíc i déle dřív, než je průměr, ale čert to vem.

Vlivem oteplování planety roztají ledovce a k severu přestane proudit Golfský proud. U nás se rapidně ochladí, provozovatelé budou moci jásat, budou mít konečně sezonu celoroční. Jenom se obávám, že už nebude takový zájem. Já – teplomilný se přestěhuji někam k jihu, ale zas ne hodně, protože až to vypukne, v rovníkových oblastech, bych se mohl nepříjemně přismahnout. Představoval bych si jižní Evropu nebo severní Afriku. Akorát si říkám, že když budou podobně uvažovat i ostatní, mohl bych se spálit i tam, protože pět miliard lidí se do těch klimaticky snesitelných pásů asi nevejde. Takže se tam přesunu už teď a postavím tam pevnost, abych mohl odrážet davy těch, co přijdou pozdě.
Autor Rick, 25.02.2008
Přečteno 472x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí