One World One Dream

One World One Dream

Anotace: O olympiádě v Pekingu 2008

Čína má 1 313 973 713 obyvatel. Je čtvrtá na světě v objemu vývozu. Míra nezaměstnanosti je v Číně zhruba stejná jako u nás a mimo jiné se chlubí druhým největším počtem internetových uživatelů na světě – takřka 120ti milióny. Tento rok mají Číňané tu čest pořádat letní olympijské hry po vzoru starověkých Řeků. Oficiální webové stránky Beijing 2008 lákají s nadšením celý svět na svátek sportu.
Slogan One World One Dream. Krásná ideologie. Všichni v létě upřeme zrak k Pekingu, respektive k televizním přijímačům, abychom se potěšili střihy na neuvěřitelná sportoviště a vypracovaná těla atletů. Několikrát si zvedneme adrenalin, některé z nás bude dělit od srdečního záchvatu jen několik sekund. Průtok zlatavého moku se v hospodách nenápadně zvýší při posledním Šebrleho kilometru. Vlastenci vytáhnou kapesník a položí pravačku na hrudník v návalu hrdosti a pýchy.
Maskoti her působí opravdu domácky. Zkomoleniny zvířat a dětí mají šikmé černé šmouhy místo očí, neatraktivní kombinace barev a k tomu na hlavách jakýsi pokus o ztvárnění čínské tradice. Čínská kultura, která bude nepochybně provázet zahajovací ceremoniál a celou olympiádu, nám zrovna vonět nebude, ale v duchu solidarity ji zhlédneme. Každý šestý člověk na Zemi bude o to víc na svou zemi pyšný.
Všechna tato fakta hrají pro Čínu anebo alespoň ne proti ní. Proč by tedy nemohla pořádat letní olympijské hry, jejichž rozpočet si ani netroufnu odhadnout? Tak tedy jinak.
Neskutečná čísla, svědčící o produktivitě Číny, neukazují nic jiného, než že miliony lidí pracují v nelidských podmínkách, mnohdy víc jak dvanáct hodin denně, za žebrácké peníze, často bez naděje na lepší život. Nemají totiž v co doufat.
120 miliónů uživatelů sítě? To je zhruba 8 % čínské populace. Jen pro zajímavost v České republice je to 50 %. Ti výjimeční, kteří mají možnost dostat se k internetu, nepochybně najdou cenzuru, opěvování režimu, propagandu spojenou s olympiádou a bájná čísla, která se modifikovaná dostávají i na naše servery. Počítání s nimi už tak veselé, jak vypadají, není.
Starověké Řecko a dnešní Čína mají asi tolik společného jako Sokrates a Mao Ce-tung. A možná přece jen něco. Lidské otroky.
Na webových stránkách olympiády jsem ani jednou nenarazila na slovo „Tibet“, které je v těchto dnech skloňováno ve spojení se sportovní událostí nejčastěji.
Nežiji v Pekingu ani Lhase, ale pod heslem One World One Dream, si představuji svět, jaký kdysi viděl muž na úplně jiném kontinentě, utlačován jinými předsudky, zákazy a myšlením, přesto tak lidsky toužící po tom samém. Měl sen. Snil o tom, že jednoho dne jeho národ povstane a bude skutečně žít podle svého kréda: ‚Pokládáme za samozřejmou pravdu, že všichni lidé jsou si sobě rovni.‘
Kéž by i Tibeťané měli naději na svobodu, tak jako ji měli kdysi černoši v Americe. Žádná hradba není neprolomitelná a pokud včera museli černoši v amerických autobusech jen stát, zítra budou Spojené státy tleskat prvnímu Afroameričanovi ve svém čele.
Tak tedy One World One Dream, milá Číno.
Autor Irene Forsyte, 26.04.2008
Přečteno 441x
Tipy 10
Poslední tipující: derrry, Simísek, Varda, Cassandra
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Čtu už druhý tvůj fejeton a nestačím koukat, jak utříbené to v hlavě máš, takže tleskám. Dneska už je olympiáda produkt, zabalený v hezkém celofánu, jehož hlavním cílem je prodat...cokoliv, co je. Osobně si myslím, že by se všichni na Tibet vykašlali, kdyby neměli pocit, že k tomu "mají něco říct", že se to tak trochu očekává, že vyjádří či nevyjádří podporu utlačovanému státu. Ale...hm..dneska se nejdříve podívej do peněženky, polib ruku, která tě živí a pak můžeš demonstrovat. :-)

11.05.2008 16:06:00 | derrry

Smutná realita, která nás provází stále... Za vším hledej peníze. Maličkému Kuvajtu šel "demokratický svět" na pomoc hned. (Má ropná ložiska)
Čečensko a Tibet nemají nic o co by konzumní společnost stála. Naopak Rusko a Čína jsou obrovská odbytiště zboží a zdroj levné pracovní síly. Kdo by si něco takového nechal utéci, kvůli pár nuzákům co chtějí svobodu a právo rozhodovat o sobě... Je mi z toho špatně a nevidím zatím východisko, ale snad když řeknu svůj názor nahlas - přidá se tu a tam další - a jednou -kdo ví? Jednou....
Zajímalo by mne, jestli Olympiáda byla alespoň v počátcích, tak čistá a prostá myšlenka o ukončení sporů a válek, jak slýcháme. Pokud ano, tak se musíme před našimi předky stydět. Kéž Olympijská idea není jen legenda a pohádka pro děti...

27.04.2008 09:05:00 | Varda

Pro mě osobně spíš dobře napsaná - a velmi subjektivní - úvaha, nikoli fejeton, ale žánr je asi tak to poslední, co bych chtěla komentovat:o).

A vlastně nejspíš (nikoli z pohodlnosti nebo pokrytectví) nemám moc co říct ani k obsahu. Nejspíš je jedno, která země hry pořádá, protože tenhle "svátek sportu" je zpolitizovaný úplně všude. Možná ne všude stejně okatě, ale pro mě osobně je takové to nenápadné, podprahové a téměř neznatelné mnohem horší, než tyhle na veřejnosti neustále omílané spory o tom, jestli by komunistická bašta světa měla, nebo neměla mluvit o společných hodnotách a snech. Většinový demokratický svět jí to nesežere. Otázkou je, co si počít s tím nátlakem, který se tváří jako demokracie?

26.04.2008 18:50:00 | Gina Rocca

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí