Staré dobré časy předvánoční

Staré dobré časy předvánoční

Anotace: Taky vás to pronásleduje? Vím, že dříve byla jiná negativa, ale to načasování, si myslím, sedělo ...

Nedávno nakoukl takhle po ránu kolega do kanceláře se slovy:"Tak už tu máme za tři měsíce vánoce ..." Ale kuš, nestrašte. Když si představím ten kolotoč, co nás většinou čeká ... Ale když to vezmu kolem a kolem, jsou to hezké svátky. Ty vánoce. Hlavně s dětmi.

Tak a jak jste na tom vy? Nevíte s čím? No s vánocemi přece. Teda spíš se začátkem nebo lépe řečeno s předvánočním časem. Kdy vlastně má začínat?

Vypravila jsem se na obvyklý nákup do supermarketu a s hrůzou zjistila, že už je to tady. Ptáte se co? No vánoce! Sotva jsme odložili letní oblečení, venku ještě hřeje sluníčko a z regálů se na nás smějí všechny ty figurky, mnohdy jen stěží pojmenovatelné.

Čeká mě běžný nákup v supermarketu. Na parkoviště před ním se opírá sluníčko a v jeho paprscích tu hýří podzimními barvami těch několik vysazených stromků. Podzim jako vymalovaný. A za skleněnými dveřmi .... Vánoce.

Asi nejsem jediná, kdo tuhle skutečnost těžko nese. Pro nás, kteří si pamatují, že za předvánoční čas byl považován hlavně prosinec, je to pořád trochu nezvyklé. Nosily se čepice a rukavice. Stromy byly bez listí. Občas na ně padl poprašek sněhu nebo je ozdobila jinovatka. Na ulicích se prodávali stromky, pečené kaštany a zněly koledy. To býval pro mě předvánoční čas. To si pamatuju z dětství.

Teď jsem pevně rozhodnutá vzdorovat. Nepropadnout předvánočnímu šílenství hned v září (v lepším případě v říjnu). S tímto odhodláním vstupuji do supermarketu. Hned na kraji přivírám oči. Znám to tu jak své boty. Vždyť sem chodím tak často. Půjdu poslepu. Deset kroků a nalevo v regálu bych měla vzít kávu. Trochu pootevřu oči, abych sáhla správně. Ale co to! Z regálu se na mě směje Santa nebo kdo to k čertu vlastně je. Tak ne, káva dnes nebude. Spěšně pokračuji k rohlíkům. Míjím adventní kalendáře, sušenky Spekulatius i hromady kolekcí. Odvracím hlavu a spěchám pro ty rohlíky. Uf, zvládla jsem to. Vánoce jsou ještě daleko, opakuji si neustále. A pomalu tomu už začínám i věřit. Do reality mě nemilosrdně vrací rozhlas. Supermarketem se linou tóny koledy. Zacpávám si uši. Nechci je slyšet. Nechci je teď slyšet. Nesmím si pro příště zapomenout dát do kabelky špunty do uší. Já se ubráním téhle předčasné atmosféře vánoc. Já to zvládnu. Pomalu přestávám koledy vnímat. Je to jen běžný splývající zvuk patřící k nákupu zde.

Tak co ještě koupit? Jogurty, máslo a hurá domů. Hele, na vteřinku se zarazím, oni už dostali nové vánoční balící papíry. Ale no tak. Na ty je ještě spousta času. Rychle koukám jinam. Ale měli tam docela zajímavé motivy. Teda co jsem si stačila v té rychlosti všimnout. Přemítám. Bude ještě za měsíc takový výběr? Co když všichni propadnou nákupní horečce. Takové pěkné papíry ... Couvám dva kroky zpět. Pomalu otáčím hlavu na vyrovnané roličky papírů. Ale tenhle modrý, to je moc pěkný vzorek. Ten tu asi dlouho nevydrží. Chvilku bezradně stojím. Tak jo. Šup s třemi roličkami rovnou do košíku. A honem upaluji z místa činu k pokladně. Mám rozporuplné pocity. Radost, že letos budeme mít tak nádherně zabalené dárky a zároveň pocit provinění. Nezvládla jsem to. Nevydržela jsem. Zase mě dostali. No co, až přijdu domů, uložím pěkně důkladně ty provinilé papíry, abych je nemusela mít na očích. A budu doufat, že až budu chtít před vánocemi nějaké ty dárky zabalit, tak snad ty papíry najdu.

A příští rok se zkusím lépe posílit proti tlakům obchodníků. Možná se to jednou podaří a já z toho předvánočního souboje vyjdu vítězně.
Autor Štěpina G, 22.10.2008
Přečteno 808x
Tipy 34
Poslední tipující: kuskus pruhovaná, WhiteSkull, Lucie Teru, sluníčko sedmitečné, dýchám, STIMPRE, Triffid Kolbe, saddova, hanele m., Churry, ...
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc, moc pěkné!!!! Taky jsem stvořila vanoční fejeton, mám ho doma a po přečtení tvého dílka váhám, jesli ho sem vůbec mám vložit.....:O)

20.11.2008 10:17:00 | sluníčko sedmitečné

:) jojo popisuješ to naprosto přesně... Já mám poslední dobou vánoce moc ráda... Obchodní šílenství úspěšně sabotuju. Naše rodina si našla smysl vánoc v tom, že se konečně potkáme, zklidníme a vypustíme ten příšerný celoroční shon. Takže co se stihne, to se stihne a když nejsou umytý okna... stáhnu žaluzie. Hlavně, že jsou kolem lidi, co mám ráda.

27.10.2008 08:42:00 | Triffid Kolbe

tohle je paradicka. ja vanoce nemam rada, loni jsem je dokonce travila sama, poprve, no,bylo to vskutku zajimave, udelala sem si vanocni veceri a cumela na telku, kozna mi bylo trochu smutno, mozna. Ale proste jsem je nechtela s nikym travit, mozna z tvrdohlavosti, mozna jen proto aby mi to neco nepripominalo.. kazdopadne, ja tyhle veci s klidem ignoruji a akorat si rikam, že ty idioti nevi co by nam driv cpali :-) ocekavam v lednu vajicka na Velikonoce :-D

26.10.2008 16:00:00 | saddova

... už v srpnu člověk nikde nekoupil kraťasy - vybalují se oteplovačky a péřové bundy...na začátku září se v regálech objevil Mikuláš a o pár dní později i Adventní kalendáře ...jen málo obchodů "ještě" nemá vánoční výzdobu, tak mě napadá, jestli to za pár let nebude celoroční :) (se přece nevyplatí na pár měsíců uklízet do skladů) :D

23.10.2008 10:36:00 | Jiparo

Časový posun. Nezapomeň koupit pod stromeček letní dovolenou na příští rok.

23.10.2008 09:13:00 | Jan na Druhou

Já se snažím v mezích možností ty předvánoční přípravy taky zredukovat :-). Ale vadí mi jak nás do předvánoční atmosféry tlačí už tak hodně brzo.

23.10.2008 05:40:00 | Štěpina G

V Brně v hypermarketech znějí koledy už od 10. září...

22.10.2008 23:35:00 | Bíša

Když byli děcka menší, tak jsem také většinou prohrála a nechala se zlákat, třeba alespoň tím papírem. Teď už to mám tak trochu na háku a beru to podobně jako spare. Strhané a urvané vánoce jsem si zakázala, takže, co stihnu, udělám, zbytek prostě bude později nebo nebude. A pokud se to někomu nelíbí, tak to konec konců může udělat sám a třeba ukázat, že to umí mnohem lépe :o) Vždyť vánoce by měly být hlavně o pohodě.
Ale s menšími dětmi to moc ošidit nejde...ale zase ty jejich rozzářené oči to všechno odmění :o))

22.10.2008 22:25:00 | Lorraine

Moc hezky jsi to popsala...a ještě si k tomu mohla mít světýlko:-)))
No, nic...však ON se Ti rozsvítí v pravý čas.

Já mám Vánoce spojené hlavně s adventem...a tak když začne, začnu se na ně chystat.Tak trochu jinak.
Zevnitř.To je můj recept...
Nezapomínám na adventní věnec.
Děláme ho se sestrou...chvíle jenom pro nás, a další na dveře...ale to je tak všechno.

Ale jinak to bojkotuju, jak se dá:
neuklízím
okna nemyju
nekupuju novinky z reklamy

některý rok jsem ani nepekla...fakt, koupila jsem cukroví...nejdřív jsem se styděla...ale za co?

Za to, že nevlítnu do Štědrého dne s jazykem na vestě ?
Mrtvá, ale zato s krabicemi cukroví a s okny jako sklo ?
Naštvaná, že ostatní nepomáhají, a já se můžu přetrhnout ?
Moje maminka se za mě stydí...ale ví, že už je pozdě něco na mě měnit...
Loni jsem upekla jen pár kousků, zbytek koupila...vytřela, slízla prach...a bylo.
Pak na mši ve čtyři odpoledne...aby se stihla pohádka po večeři...a dárky

Ale ty papíry...jaký to byl vlastně vzorek :-)))

22.10.2008 19:40:00 | spare

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí