Vánoční

Vánoční

Anotace: Jak jsem zase začala věřit na Ježíška. Poznámka: Liteři prominou, zase nevím do které kategorie to vložit...)

Vánoce, čas klidu, míru, lásky a Božího požehnání. Pro někoho jsou to nejkrásnější svátky v roce, dokáže se z nich těšit a radovat.
Ale já, uslyším-li slovo Vánoce, okamžitě mi naskočí kopřivka. Objevil se u mě nový druh alergie, začala jsem být silně alergická na „konzumní Vánoce“.
Nesmíte se mi divit, na vánočně vyzdobené výklady se koukám už od konce letních prázdnit. V supermarketech a obchodních centrech řve z reproduktorů stále se opakující koleda už od října. „Vánoce, Vánoce, přicházejí, zpívejme přátelé...!“
A lidi se hrnou s nákupními košíky tam a ven kupují a kupují,spoustu drahých dárků . „My na to přeci máme a když nemáme, kupíme to na splátky!“ Reklama prostě funguje dokonale, tak dlouho nás přesvědčuje až jí nakonec uvěříme. A ještě při tom uděláme dobrý skutek, nakrmíme banky, aby netrpěly v zimě hladem a exekutoři mají jistotu, že v dohledné době určitě nepřijdou o práci. Tak jsme dobrotiví!
Zvláštní na tom je, že to nikomu nevadí. Většině z nás to připadá normální a běžné. Prostě žijeme v moderní době. Je dravá a rychlá. Žene se dopředu závratnou rychlostí. A my se ženeme s ní jako stádo rozdrážděných býků. Jenom já zase pokulhávám a jsem zralá na odstřel, rudá barva na mě nějak neúčinkuje. Běžím si svým tempem, ale i tak mám jazyk na vestě a melu z posledního!
Najednou se začne dít něco moc divného, nohy se mi začínají bořit, někam se propadám, při tom stále běžím, ale tak nějak jinak pozpátku, do minulosti.
Cítím, že je mi krásně, běžím do dětství. Je mi pět, mrzne až praští, sníh se třpytí na dálku , a jak nádherně křupe pod nohama! Vezu se na sáňkách, mám na sobě modrou kombinézu, na hlavě červenou beranici s bílou bambulí a na rukou hřejivé palčáky s kožíškem. Ani nedutám pozorně sleduji okolí.
Je večer, venku se dávno setmělo. Za okny domů vrcholí štědrovečerní přípravy, Smaží se kapr, nandává se bramborový sálat, vaří se jablečný kompot a svátečně se prostírá stůl. U některých sousedů už září vánoční stromeček. Mám čím dál vetší starosti a tiše přemýšlím, jak je vyřešit: “ K dospělákům asi chodí Ježíšek dřív, dětí má moc a tak to trvá než je obejde!
Hm, u nás je stále černo, černá tma! Jak asi ten Ježíšek vypadá? Aby k nám vůbec trefil!“ Zázrak! S pusou dokořán koukám škvírkou do jednoho z oken. Na staré, kuchyňské židli stojí Ježíšek, má kostkované bačkory na přezku, na stromek věší ozdoby a v klidu při tom kouří fajfku!Už jsem klidná, vím, že za chvilku k nám Ježíšek přijde taky, už to k nám nemá daleko!
Zase se začínám někam propadat a bořit a zase běžím, tentokrát mě minulost doběhla a vrátila expres do současnosti. Už jsem zase velká, ale od někoho tam „nahoře“ jsem dostala ten největší vánoční dárek, už zase věřím na Ježíška! A Vánoce pro mě zase budou časem klidu, míru lásky, Božího požehnání a taky časem splněných přání i těch nejtajnějších!
Už navždycky, i kdyby se Vánoce začaly slavit už v červnu. Ježíšek přece nemůže za to, že lidi moderní dobou úplně zblbli. Možná až se zase začnou dívat dětskýma očima, zase i oni uvidí Ježíška:-)
Autor sluníčko sedmitečné, 21.11.2008
Přečteno 1111x
Tipy 24
Poslední tipující: PIPSQUEAK, NikitaNikaT., Iva Borecká, Zdeněk Farkaš, PetTulak, umělec2, Rytíř bláznovství, enigman, 6thSun, Duše zmítaná bouří reality, ...
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Sluníčko naše sedmitečné, kéž by se Vánoce z obrázků Josefa Lady staly ne krásným snem, ale skutečností. Ale ne proto, že by lidem nic jiného než povídání si a nadílka cukrátek nezbylo, ale proto, že by to tak chtěli. Děkuju za toto krásné povídání...

30.11.2008 21:30:00 | Iva Borecká

Při čtení jsem se vrátil o mnoho, mnoho let zpátky.

28.11.2008 21:29:00 | Zdeněk Farkaš

Mám tam hrubku, češtináři promiňte :-)))

26.11.2008 22:42:00 | PetTulak

Ztotožňuji se s tebou, Sluníčko, a za ten návrat do dětství děkuji. Měli jsme rozzářené oči, byli jsme natěšení, očekávající, šťastní. Dnes je jiná doba. Taky se mi nelíbí ten nesmyslný shon, výkup všeho, co ještě v obchodech zbylo, atd. atd. K tomu všemu ještě bláto, po sněhu většinou ani památky. Ale ty naše děti na to budou stejně vzpomínat, tak jako mi vzpomínáme, a budou to pro ně nejhezčí Vánoce, které kdy měly.
Fejeton se ti povedl - dobře napsané.

26.11.2008 22:40:00 | PetTulak

Chci televizi LCD, telefon s GSM, hodinky...
Potřebuji byt, peníze ...
Mám Tebe
A kdy je dost co je málo.
RTRTRTRTRTRTRTR tak to ne

25.11.2008 16:50:00 | umělec2

Díky všem za návštěvu, ani jsem nedoufala, že se to bude tolika lidem líbit!

24.11.2008 12:22:00 | sluníčko sedmitečné

Chopila ses tématu,který si přímo říká o setření,takže jsem se bál,aby to nebyla jenom laciná obžaloba konzumu. Nebyla,napsalas to nádherně a já Ti za to děkuji!

22.11.2008 10:30:00 | 6thSun

Píšeš velice mile...

21.11.2008 21:52:00 | Bíša

:-)

21.11.2008 21:49:00 | Štěpina G

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí