Zrušte Vánoce dřív, než z nich zešílíme

Zrušte Vánoce dřív, než z nich zešílíme

Anotace: stres, stres, stréés! ještě že už je to za náma :D (publikováno 5.1.10 na kultura21.cz)

Vánoce jsou údajně svátky klidu a míru. To už však dávno neplatí, co si budeme povídat. Vlastně bych dokonce řekla, že Vánoce jsou nejstresovějším obdobím roku. Panika se vás zmocňuje již v momentě, kdy vás televizní reklamy začnou lákat na předvánoční slevy a zpoza výloh se na vás škodolibě smějí andělíčci a mikulášové, a vy místo toho, abyste si užili poslední paprsky babího léta, přemýšlíte, co komu dáte pod stromeček a kolik vás to zase bude stát...
Sice pořád zarytě tvrdíme, že Vánoce nejsou jenom o dárcích, ale přiznejme si to: to, co nám okolo Vánoc dělá největší starosti, jsou právě dárky. Jako by nestačily všechny ty svátky, narozeniny, výročí, dny matek a kdoví co ještě. K čemu mít další takový den, když už se obdarováváme jen z povinnosti? Pokud nutně potřebujeme větší číslo bot, tak si je prostě koupíme a nebudeme chodit bosi až do Vánoc, kdy nám je někdo daruje. Stejně tak nebudeme čekat na nový mobil, když nám ten starý ukradli, a novou knížku do školy také potřebujeme hned... Ve výsledku máme všechno a na Vánoce si navzájem dáváme spoustu hloupostí, bez kterých bychom se klidně obešli.
Ovšem co takové dárky stojí úsilí! Musíme je nejen vymyslet, ale také sehnat. Strávíme nekonečné hodiny běháním po obchoďácích a postáváním ve frontách, necháme do sebe vrážet od jiných zběsile nakupujících, s velkým sebezapřením překousneme i znuděné výrazy nepříjemných prodavaček a nakonec máme všechno. Zbývá už jen tu hromadu věcí zabalit...
Výborně, dárky jsou za námi. Na řadě je velký vánoční úklid, protože vás během svátků jistě nemine nějaká ta návštěva a vy byste určitě chtěli, aby se ve vašem bytě cítila dobře. K tomu je třeba oprášit všelijaké řetězy a žárovičky, protože tentokrát musíte pomyslný titul nejlépe vyzdobeného domu ulice získat vy! Ještě obstarat adventní věnec a vánoční stromeček – ten stačí pěkně vyparádit a už byste snad konečně mohli usednout k televizním pohádkám.
Jenomže potom přichází na řadu jídlo. Nejprve pečete cukroví, možná dokonce vánočku. Těsně před Štědrým dnem však jde do tuhého. Na poslední chvíli jste někde splašili kapra, ten vám vesele plave ve vaně a vy nemáte to srdce ho zabít... Nakonec se snad někdo z rodiny obětuje a po malé rvačce se přece jen zadaří. Zbývá kapra vykuchat, naporcovat, obalit, udělat rybí polévku a připravit bramborový salát.
Štědrovečerní večeře může začít. Pokud budete mít štěstí a nikomu neuvízne rybí kost v krku, můžete přejít k předávání dárků. I u toho se ale musíte mít na pozoru, unavený Ježíšek balil dárky celý den a cedulky se mu občas pomotaly... Pokud navíc nechcete vyhořet, prskavky na stromečku raději nespouštějte z očí, vedle slaměných ozdob totiž nikdy nedělají dobrotu.
Když přežijete i to rozbalování dárků, skoro to vypadá, že máte konečně od všeho pokoj, ovšem nenechte se mýlit. Někdo holt musí posbírat tu hromadu balicího papíru, provázků, mašlí a krabic, aby se v obývacím pokoji dalo hnout. Je po všem a vy už zase uklízíte. A do toho navíc celý den odpovídáte na desítky esemesek s přáním šťastných a veselých...
No řekněte sami, nejste rádi, že už to máte za sebou?
Autor M.i.š.k.a., 06.01.2010
Přečteno 572x
Tipy 3
Poslední tipující: Metcheque, Rikitan, Bíša
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Hm. Nějak mi ten fejeton nesedí. Přijde mi jako přežvýkání známých faktů bez uvedení názoru autora, který do fejetonu patří. Je to takové bez duše, podobně jako dnešní zkomercializovaná podoba Vánoc.

10.09.2011 21:52:00 | Rikitan

pěkně píšeš, ale s obsahem nesouhlasím. Myslím, že každej si svátky může užít podle svýho,jen nesmí sledovat bulvární zpravodajství plný nafouklých zmanipulovaných informací. Senzace je potravou techto stanic a víc než informovanost občanů je zajímá sledovanost jejich zpráv, kde se před i o svátcích ve zprávách dozvíš toto: tlačící se stresovaný dav chudých důchodců s plnými košíky masa, uzenin a sladkých sraček..rodiči, kupujících pro caparty panenky které kadí a říhají...hele, kde je Krize? nemáme se špatně. Takže - take it easy, všechno začíná v tvé hlavě. cituji chinaski - jaký si to uděláš, takový to máš:)

23.04.2010 17:19:00 | Jiřina Švéda

Popravdě, nejsem. Já roky trpěla na Vánoce těmi nehrošími depresemi, nikdy jsem neměla horší než na Štědrý večer - podotýkám, je mi dvacet. Až letos jsem prožila svátky bez svých děsů. Z raních chmur mne dostlo zsdobení stromečků a byly nádherné.
Jenom je mi teď smutno. Tolik příprav a najednou jsou Vánoce pryč. Nestresovala jsem se sice s dárky, ty mám obvykle nakoupené do konce října, ale byly jiné potíže. Uklízím během roku přímo pedantsky, takže, že mi to popadlo třiadvacátého ve dvě ráno, to není žádný div. U mě ne.

13.01.2010 22:07:00 | Rikitan

Krásně napsané. Avšak v mém případě docela dočista mimo mísu. Vánoce jsou úplně o nečem jiném. Letošní Štědrý den jsem byl sám. Přesto byl nádherný.Ne, Vánoce mohu.

08.01.2010 17:03:00 | Čoki

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí