Prý je mi třicet let...

Prý je mi třicet let...

„Prý je mi třicet let, jenže jestliže jsem prožil v jedné minutě tři… není mi devadesát?“ Vždycky jsem měl pocit, že se v tomto Baudelairově aforismu zrcadlí můj vlastní život. Odmalička jsem vypadal mnohem starší, předčasně jsem dospíval, většina mých kamarádů je taky podstatně starších, dokonce i manželku jsem si našel starší. A dnes je tomu právě třicet let, co jsem spatřil světlo světa. Nezačnu teď taky rychleji stárnout?
To, že jsem se narodil počátkem orwellovského roku 1984, považuji dnes za předurčení šťastné. Již brzy po mém příchodu na svět se z rozhlasových přijímačů začaly linout tóny trudomyslných melodií a byl vyhlášen státní smutek - právě totiž zemřel generální tajemník Sovětského svazu a bývalý nejvyšší představitel KGB Jurij Vladimirovič Andropov. Dodnes jsem nenašel odvahu zeptat se svých rodičů, zda se náhodou nejmenuji po této bolševické zrůdě! Ale otec je také Jiří, tak snad jsem dostal jméno po něm. V době, kdy jsem začínal vnímat svět a nastupoval povinnou školní docházku, přišla Sametová revoluce a můj vývin tak jen těsně nestačila zdeformovat totalitní stupidita. Nemusel jsem vyvěšovat vlajky, v něž jsem nevěřil, a nemusel vítat, koho jsem nezval.
Nemůžu však necítit tichou výčitku… proč právě já jsem dostal možnost prožít skvělé dětství, proč právě mně se narodily dvě krásné zdravé děti a proč právě mě vláčí osud vždy tou správnou cestou? Ptám se… čím jsem si to všechno zasloužil? Když přihlédnu k jakési nutné rovnováze dobra a zla v lidském životě, musím přirozeně očekávat zákonitý trest. Dosud jsem nepoznal utrpení, které by mě očistilo, a tak dnes nemám jistotu, že bych dokázal rozpoznat, kdyby se pod tíhou životní spokojenosti začínal můj charakter křivit. A tak raději sbírám víčka z PET lahví a na ulici přispívám do klobouku potřebným i bezduchým, jen abych tím zbaběle lacino vykoupil svoje svědomí. Žádný trest v tomto pozemském životě totiž nepřichází nezaslouženě. Zřejmě může přijít za něco úplně jiného než za to, čím jsme se opravdu provinili. Ale probereme-li svůj život a hluboce se zamyslíme, vždycky najdeme ten svůj zločin, za který nás právě postihla rána. Ale nebojím se - jsem připraven vystavit se žáru.
Můj děda říkával, že na každou generaci musí dopadnout bič. Ale kdy my se dočkáme očištění? Děda se bál gestapa a koncentráku - my se bojíme říkat pravdu, jen aby nám šéf náhodou nevzal prémie. Ale zůstává člověk ještě člověkem, když se pořád něčeho bojí? Všude kolem vidím drolící se životy našeho rozmazleného pokolení. V nemožnosti naplnit svoji existenci lidé v garáži donekonečna leští svoje nejrychlejší auťáky, chlubí se nejdražším nábytkem a nejkrásnějšími šaty. Jako ovce se nechávají krmit mainstreamovým hnojem z médií a namísto dětí se zalíbením hladí dotykové displeje svých nejmodernějších mobilních telefonů. A po nocích pláčou, jak je ten život hrozný, když jim letos nezbývá na dovolenou u moře. Copak nevidí, že tím vším pouze ukrývají za pozlacené kulisy vnitřní prázdnotu svých plytkých životů?
Jakoby se nám někde vytratila celá podstata bytí - ale prý že za to může doba a žádá si to dnešní společnost. Nevím, nikdy jsem ji neviděl, ode mě rozhodně nic nežádala. Sociologové vám řeknou, že společnost neexistuje. Stejně tak si myslím, že ani doba, na kterou často všechno svádíme, nebude tou pravou příčinou našich problémů. Na první místo je třeba postavit člověka a přijmout elementární zodpovědnost za naše životy. Jeden můj přítel žil půl roku ve tmě, večery trávil při svíčkách četbou knih. Elektřinu si nechal znovu zapojit jen proto, aby si úplně nezničil zrak. Dodnes jsem nepotkal zajímavějšího a čistšího člověka!
Naštěstí se cítím být touto tyranií blahobytu nezasažen - ve skutečnosti toho člověk potřebuje málo. Zasadil jsem na zahradě třiapadesát stromů - každý večer se na ně chodím dívat a vnímat zvuky nočního světa. Třikrát jsem vystoupil na svoji horu. Nestěžuju si, že musím žít ve svobodě, nestěžuju si, že se musím sám o sebe postarat, nestěžuju si, že můžu číst Solženicyna, chodit na Havlovy hry a poslouchat Sabaty. Tak proč sakra ten Lennon říká: „Nevěř nikomu, komu je nad třicet!“
I po třicítce říkám, že bílá je bílá. Nepřestal jsem věřit v člověka a vyšší pravdu. Pořád kolem sebe vidím tolik krásy a užívám si nesmrtelnost okamžiku. Stále mě fascinuje zvuk Gilmourovy kytary a hloubka Sartrova existencialismu. Pochopil jsem, že nic není náhoda a že všechno má svůj čas. Podařilo se mi zachovat v sobě pocit věčnosti. Ale určitě není samo sebou, že i Franz Kafka zinscenoval ve svých třiceti letech Proces se svým zmechanizovaným životem. Beru to jako varování a budu se držet Baudelairovy rady: „Nechcete-li být trýzněnými otroky času, opíjejte se, opíjejte se bez ustání! Vínem, poezií nebo ctností, čím chcete…“
Autor Clairvoyant, 03.03.2017
Přečteno 834x
Tipy 11
Poslední tipující: enigman, Philogyny1, jitoush, LV, Luky-33, CoT
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jdu si dolít...mňááámmm...

14.03.2017 13:16:37 | enigman

Děkuju za přečtení, hodně mne to oslovilo, taky jsem čítávala s baterkou pod peřinou, jako že spím a teď nosím brýle...

05.03.2017 18:23:21 | Philogyny1

Díky. Čtení pod peřinou má své kouzlo.

07.03.2017 19:49:30 | Clairvoyant

....Jsem o tolik starší,že si tu svou "třicítku"až tak nepamatuji/smích/,
ale Tvůj text je pro mě tak nějak "znělý"a sdělný.
A do Tvé věty:"Podařilo se mi zachovat v sobě pocit věčnosti"se mi
ještě vloudilo slovo....vděčnosti...Ji./úsměv/.
Totiž ...v každém dni se najde,pokud chceme,dost momentů nebo událostí,
za které můžeme být vděční,což dělá člověka schopným prožívat radost...

05.03.2017 18:12:08 | jitoush

Jsem i vděčný, pocit věčnosti je však pro mě důležitější. Díky za přečtení a koment.

07.03.2017 19:48:39 | Clairvoyant

Když mi bylo skoro jako tobě, tak jsem si zapsal: „Když je vám třiatřicet, tak máte pocit, že svět je jako pomeranč. Vyhodíte ho do vzduchu, on se několikrát otočí kolem své osy a vy ho zase chytnete. A znovu a zas. Nemusíte se ani moc snažit, už prostě víte jak na to.“ O několik týdnů později jsem musel dopsat: „Při jednom z těch veselých pohození se ale může stát, že vám do něj něco drcne, váš svět jen těsně mine rozevřenou dlaň a rozmašíruje se vám pod nohama.“ Přál bych ti, abys nikdy nic dopisovat nemusel.

Jinak je to fakt hezky napsané, oslovilo mě to.

03.03.2017 11:14:16 | Luky-33

Díky... Je mi pravda už 33, a můžu říct, že zatím stále víc a víc obdivuji vůni a barevnost toho pomeranče.

03.03.2017 11:23:33 | Clairvoyant

Omlouvám se, nějak jsem se chytil toho úvodu a už mi to číslo v hlavě zůstalo. :-)

03.03.2017 13:15:49 | Luky-33

Dnes s tebou skoro ve všem souhlasím, až na ten rozdíl ve vnímání svobody, tu já kolem sebe nevidím, vidím jen iluzi svobody. Ale možná, že se jako obvykle pletu. Ono se v roce 1984 narodilo i pár takových popletů, jako jsem třeba já.D Ještě mě nadchla ta téměř okrajová zmínka o kytaře Davida.

03.03.2017 10:09:15 | CoT

Dnes je tu spíše ekonomická či vztahová nesvoboda zapříčiněná nevyspělostí naší společnosti - ale ta není dána systémem a každý s ní může naložit po svém. Díky za přečtení a komentář.

03.03.2017 10:34:40 | Clairvoyant

"Můžeš všechno, ale nesmíš nic". Samozřejmě ne doslova.

03.03.2017 10:44:41 | CoT

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí