Idiom

Idiom

"Ahoj, jak se máš?"

Nejčastější vstup do povětšinou plytkého hovoru.
 
(Aneb vůbec nevím co napsat, co říct, a ani mě nezajímá, jestli se máš dobře.)
 
Co na to odpovědět? Nadužívaným ´dobře´? 
Odpověď spadající do kategorie frazeologismů, tedy idiotským idiomů. Pravda, trochu překvapivě, nastudujeme-li si definici frazeologismů, tzv. frazémů.
Může být příslovce ´dobře´ mnohovýznamové? 
Jistě. Uvážíme-li, že takto odpovídá člověk s náladou na hovno, zkurvenou životní situací nebo v lepším případě s nezájmem pokračovat v hovoru.
 
Ale jak tedy odpovědět? 
"Pěkně. Pěkně na hovno."?
-"A copak se děje?"
A rázem máme na krku šťourala, který si hodlá spravit náladu na našem skandálním žití.
 
Pravda je taková, že i kdybychom chtěli odpovědět popravdě, nestačila by nám k tomu čtvrtka A4, ani v kombinaci s těsnopisem. Život každého z nás má přece mnoho rovin či oblastí a v každé z nich pociťujeme různou tendenci - někdy zlepšující, jindy zhoršující. Paušalizovat celý náš (jistě pestrý) život do jednoho průměrujícího slova ´dobře´ nelze.
Nebo lze, ale pak se bavíme o idiotském idiomu.
 
V nějakém motivačním chorobopisu jsem se dočetl, že bych vždy měl odpovídat: Báječně!
Život se pak skutečně stane báječným! 
Určitě vyzkouším, později.
 
Nyní mi přišla sms od holky, kterou jsem sedm let neviděl, a kterou jsem za dost obskurních okolností pomiloval v jednom cizím městě, v nějakém obřím hotelu s chodbami do zatáčky.
Její lakonické: Ahoj, jak se máš?
mě dovedlo sem. Ke klávesnici. 
Normálně odepisuju: Víš dobře, že tuhle otázku nesnáším.
Jenže ona to právě neví.
 
"Dobře. A ty?"
"Dobře. Pamatuješ si na mě vůbec?"
 
Ale to už je zas jinej příběh...
Autor OpilyJohn, 12.02.2021
Přečteno 247x
Tipy 7
Poslední tipující: kudlankaW, Amonasr
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Podnětné zamyšlení nad častou frází nadužívanou zejména v amerických filmech.
Ponechám plný počet. Marty Kristián Kudlák

23.03.2021 18:53:29 | kudlankaW

souhlasím a myslím, že "jak se máš/máte" se může ptát jen blízký a upřímný člověk

ostatním bych řekl: Co je vám po tem.

12.02.2021 05:13:31 | ttragelaf

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí