Pevný bod

Pevný bod

Anotace: Původně to měla být úvaha, takže se v tom na fejeton občas moc ňahňám. Ale snažila jsem se.:)

„Dejte mi pevný bod ve vesmíru a pohnu Zemí.“ Archimédes to vzal čistě fyzikálně. Nic proti fyzice, ale já jsem nad tím tuhle uvažovala a začala zkoumat mentální stránku věci. Kdyby mysl našla někde – kdekoli – pevný bod a přestala by se toulat na cestách necestách, těkat z místa na místo a zírat do blba na blba, nebylo by nic nemožné. Jenže takhle se pořád utápíme – no dobře, utápím – v těch titěrných maličkostech, nejlépe pořád dokola. Takže teoreticky by tedy nalezení pevného bodu vyřešilo všechny naše problémy. Říkám teoreticky, tak hnedka nemudrujte.

Jenže kde vzít takový pevný bod? Archimédes ho nenašel a to byl věru chytrý pán, vymyslel houpačku a bez té bychom se my mohli jít leda houpat. Teda nemohli. Ale on pevným bodem také nemyslel myšlenku, takže třeba ještě máme naději.
S náboženstvím to na mě nezkoušejte. Víra je založena čistě na tom, že něčemu jenom věříme, protože kdybychom měli jistotu, že nás některý bůh – a ještě přesně ten jeden z miliónu bohů – uvrhne do pekla, když v něj nebudeme ´věřit´, nešlo by o víru ani náhodou.
Chce to nějaký obecně platný pojem – Země je kulatá. Asi jako moje hlava. Nejenže kulatá není, je to geoid, ale její povrch je navíc časově relativní. Nemyslím tím, že ještě před pár sty lety to byla placka, ale každým okamžikem má jiný tvar. Pohnu malíčkem a už je jiná. Smůla.
Věty obsahující ´v tomto okamžiku´ jsou vůbec na houby. ´Tento okamžik´ je relativní nejen časově, ale i personálně a animálně. Taková moucha už má tyto okamžiky dávno za sebou, když si naše smysly uvědomily sotva jeden. A to vůbec nemluvím o oka mžicích.
Co zkusit něco jako nebe je modré? Ale vždyť to ani není. Ve dne má všechny barvy světelného spektra, ze kterých se nejlépe rozptýlí ty s kratší vlnovou délkou, takže fialová, modrá a zelená. Nebe vážně není v noci černé, protože nám mezi ně vlezla paní Tma.
Cukr je sladký. Zkoušeli jste ho už někdy zapálit? Ne, to sem nepatří. I kdyby to byla jeho stálá vlastnost, jakože z časového hlediska není, tak chodit světem s myslí upřenou na jediný pevný bod, že cukr je sladký, to by za to snad ani nestálo.
Myslím, že nejsem na té správné cestě, co zkusit nějaké přirovnání? Zítra bude líp. Tak jsme se zasmáli a jdeme dál. Tento strom je vyšší než já. To může dávat smysl, ale co všechno mohu přesně zahrnout pod ´tento strom´ a co pod ´já´? Ani prosté konstatování ´jsem´nemá moc smysl. Naráží na nedefinovatelnost vlastního já, když nemáme přesně určený pevný bod. Tvrzení, že pevný bod neexistuje, se zase vyvrací s možností, že by mohlo být naším pevným bodem. Bez pevného bodu si vlastně nemůžeme ani být jisti tím, že jsme, takže tahle debata neměla vůbec smysl.

Někdy si život zbytečně komplikuji. Ne že by to už tak nebyla fuška. Ale některé otázky mi za to prostě stojí. Občas o věcech přemýšlet, i když mě některé myšlenky rozlomí na více osobností. Aspoň si mám s kým večer popovídat. Pokud tedy nechceme skončit jako blábolající trosky, tak prosím pouze zamyslet, ale moc u toho nemyslet. Koneckonců Archimédes taky lítal nahatý po ulici, že.
08/04/2007
Autor Rádoby zoufalá, 10.04.2007
Přečteno 622x
Tipy 2
Poslední tipující: Judita
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Oho, to je navozená diskuse - tomu neodolám, já myslím, že v Tvém podání by byl pevný bod podivným atraktorem - místem, kam směřujeme(a zároveň podivným, protože nejde vypočíst a je tedy z matematického hlediska nejzajímavější, jak jsem se dozvěděla;)) a to, kam směřuji, jsem již párkrát změnila (ale ne moc:)), takže to pro mě nemůže být pevný bod, o který bych se mohla opřít..

02.08.2007 12:05:00 | Rádoby zoufalá

Cogito ergo Deus est..:)
A jinak Judit, Tvoje komentáře jsou tak praštěné, že tady tenhle svůj výplod mysli prostě musím nechat.:)

21.07.2007 14:24:00 | Rádoby zoufalá

...brouk v hlavě...že to by byl ten pevný bod?...:-(
...jsi k uzoufání milá hlavička...

18.05.2007 23:28:00 | Lota

nějak takhle podobně přmýšlel už Descartes. Ten o všem pochyboval tak moc, že nemohl pochybovat o tom, že pochybuje.. =D pravil "cogitó ergó sum"
takovýmu filozofovi jako jsi ty vřele doporučuji "Sofiin svět", jestli se ti ještě nedostal do ruky..

19.04.2007 21:10:00 | Kapika

že bych se ještě ukázala - KUK

15.04.2007 17:03:00 | Judita

To jsem do třetice já.
Ten předchozí opravný komentář měl výstižnou značku PRD.
Ta seděla. Asi umřu smíchy!!! Musela jsem se podělit, tak promiň, jdu svá "moudra rozdávat jinam. A neboj, zde vidím značnu neškodnou, takže nehrozí

15.04.2007 17:02:00 | Judita

Chichichi - chibyčka se prostě sem tam vloudí, 3.pád - mně,mi

15.04.2007 16:57:00 | Judita

Píšeš prostě skvěle. Od smíchu jsem nebyla daleka počurání(sorry). Už dle Tvé přezdívky mě mělo dojít, že musíš mít prima smysl pro humor. Jsi takříkajíc má "krevní skupina". Mimochodem, já si též po večerech (i přes den) sama se sebou (z čehož vyplývá, že trpím schizofrenií - naštěstí zdá se tato býti pouze latentní) príma pokecám!
No nic - jdu čísti dál Tvá písmenka. A díky moc za to, že tu jsou. Judita

15.04.2007 16:56:00 | Judita

Ty jeden mudrlante. Ty to v životě nebudeš mít moc lehké. Většina lidí chce vidět jen bílou a černou, nač si namáhat mysl "nesmysly".

13.04.2007 23:29:00 | vandule

On to opravdu není příliš fejeton...spíše zamyšlení...protože bez závěru...ale vždyť i my se můžeme zamýšlet...pokud budeme chtít a diskutovat.......připomnělo mi to jeden citát.neznámého autora..: "Mozek je aparát,jehož pomocí si myslíme,že myslíme..."

10.04.2007 14:22:00 | Harr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí