O ÚPADKU ŘÍMA

O ÚPADKU ŘÍMA

Anotace: Já vím, že o úpadku západní civilizace svědčí spousta mnohem silnějších doprovodných jevů. Ale šířící se plytkost celé oficiální kultury je zkrátka tím lakmusovým papírkem – něco jako důlní kanárek, který jako první umírá, když je ve štole plyn...

 

O  ÚPADKU  ŘÍMA

 

 

Nechápu režiséry filmů - zejména to bývá v těch amerických - jak mohou nechat hlavní i vedlejší postavy nejméně jednou za tři minuty opakovat stále dokola navzájem svým partnerům otřepanou formulku „Miluji tě“. Pokud by mi můj protějšek, ale i kdokoliv jiný, tuto naprosto vyprázdněnou  frázi řekl častěji než jednou za půl roku, nevěřil bych mu ani nos mezi očima, natož že mě snad opravdu miluje… Skutečně je natolik snadné s tak proklatě nízkým intelektem a ubohou slovní zásobou stát se scénáristou či režisérem…? Tak nějak bych si představoval úroveň kinematografie v období úpadku Říma, kdyby už tenkrát existovala...

V Praze 14.8.2012, po shlédnutí amerického filmu nahraného z ČT 2 (být to na ČT 1, tak o tom ani nepíšu, tam se myšlenková pohodlnost diváků předpokládá jaksi automaticky…)

Autor Amonasr, 04.06.2013
Přečteno 814x
Tipy 7
Poslední tipující: divoska_jaja, kudlankaW, Aťan, isisleo, Robin Marnolli
ikonkaKomentáře (19)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Přidávám ještě hojně využívanou větu v amerických filmech:

"Není to tak, jak to vypadá"

Mé pozdravy

Martin Kristián Kudláček

05.06.2013 22:40:09 | kudlankaW

No vida, to už je opravdu na založení sbírky :-) Děkuji a také zdravím ;-)

06.06.2013 09:43:42 | Amonasr

Sdílím tvou alergii na "Miluji tě" ve filmu. Ještě bych přidala jednu - když je někdo zmasakrovanej, přijdou k němu a ptají se: "Jsi v pořádku?"
Američané, jak jsi uvedl, mají skutečně jinou mentalitu, řekla bych, že jde o povrchnost a přetvářku zároveň. A to se pak odráží i ve filmovém (ne)umění. Možná na sto laciných škvárů připadá jeden kvalitní film, avšak cenově nám špatně dostupný.

05.06.2013 12:58:53 | Inna M.

A ještě jsem zapomněl poděkovat za další filmovou floskuli do sbírky... ;-)
Takže děkuju :-)

05.06.2013 13:33:13 | Amonasr

V tom poměru škváru a kvality si to netroufám odhadnout, ale pravda je, že pokud něco vyhraje Oscara, tak vím téměř s jistotou, že to je film, na který chodit nemám, nechci-li být opět rozčarovaný, jako naposled třeba u Lincolna, protože bude pravděpodobně plný povrchnosti a klišé, i když technicky nejspíš dokonalý, drahý a zřejmě i kasovní trhák, t.j. všeobecně líbivý. Tak to o něčem jistě svědčí...

Jenže v porovnání třeba s těmi skutečně kvalitními, ať už evropskými, americkými, korejskými, íránskými a nevím jakými filmy, vynikne i bída současné české kinematografie... Tak bych tu povrchnost skutečně nepodsouval jen Američanům - je to zkrátka fenomén duchovního úpadku celé západní civilizace, která již svou historickou misi splnila a nyní je už v sestupné fázi... Bohužel ta fáze bude stát ještě spoustu krve nevinných lidí v našich zájmových oblastech. To není žádné lamentování, střídání civilizací k historii lidstva patří a staří Římané si také jistě mysleli, že tehdejší uspořádání světa je věčné...

05.06.2013 13:14:51 | Amonasr

:-)..souhlasím..jsou slova která se mají pošetřit..
..neb pak mohou velice snadno..zevšednět..a jaksi zmutovat..

05.06.2013 05:57:52 | isisleo

Přesně tak... Netýká se to jen toho jednoho filmu nebo jen amerických filmů. Tento nešvar nadužívání takových floskulí se objevuje i v řadě českých TV inscenací (seriály nesleduju, tam bych si možná teprve "zalovil"...). Já to zkrátka vnímám jako špatně provedené řemeslo - dialogy v trochu serióznějších dílech by měly být čerpány ze života a ne z telenovel...

05.06.2013 10:43:30 | Amonasr

:-))..nojooo..
..když ono je tááák snadné a jednoduché podlehnout..přízemnosti..

05.06.2013 16:26:15 | isisleo

jo, sou takový filmy, zejména v americe...

04.06.2013 23:28:26 | Robin Marnolli

A co to bylo za film?

04.06.2013 18:20:34 | Jan Voralberg

To jsem si bohužel nepoznamenal, ono název toho filmu ani nebyl důležitý, právě proto, že trpěl tou obsahovou i formální plytkostí... Ale pokud se díváš častěji na americké filmy (a nejen na americké), zkus se na to někdy zaměřit, kolikrát se tam to "miluji tě" v partnerských konverzacích objeví... Netvrdím, že je to tak v každém druhém, ale rozhodně to není ani žádná výjimka... Já už na to mám přímo alergii a špatně se mi to snáší. Ale ke cti ČT 2 musím napsat, že takové "sračky" tam naštěstí proniknou spíš výjimečně a dají se tam vidět i hodně kvalitní americké filmy... Na rozdíl od těch současných českých - ty už většinou smutně kloužou jen líbivě po povrchu, tak nějak "hezky česky" - zpravidla neurazí, ale taky nenadchnou...

04.06.2013 18:55:15 | Amonasr

Souhlasim s muchomurkou, ja osobne teda neznam (nebo si momentalne nevybavuju) film, kde by se nejak vyrazne casto opakovalo "miluju te".. I v tech prihlouplych americkych. Zajimalo by me, co to je za film.
Mozna je to podobny situaci, kdy ti nekdo rekne, ze ten treti opakuje casto nejaky slovo a ty, ac sis toho predtim nevsimal, to nemuzes dostat z hlavy.

04.06.2013 19:09:06 | Jan Voralberg

Smysl mé glosy nespočívá v kritice toho jednoho filmu. Kdybych to nevnímal už dlouhou dobu, jako jakýsi fenomén, tak bych o tom ani nepsal... Ale fakt je, že žádný seznam si nepíšu a čárky nedělám... ;-) Je to jen taková miniúvaha v bezprostřední reakci na něco, co se mi jen znovu v tu chvíli potvrdilo... Až na to zase narazím, poznamenám si název filmu a přinesu důkaz ;-) Ale nejde ani o ta dvě slůvka - úpadek všeobecné kulturní úrovně dnes zmiňují i mnohem povolanější hlavy, než je ta moje...

Například jsem nedávno vedl diskuzi s jedním redaktorem a jedním vydavatelem na téma neskutečného úpadku výuky češtiny na školách (v souvislosti s neskutečným jazykovým úpadkem novinářů)- s gramatikou mnohých dnešních vysokoškoláků bych například v šedesátých letech neprošel ani do páté třídy základní školy, to není nadsázka. Odpovědí mi byla klesající úroveň češtinářů. To mi nestačilo - proč upadá úroveň učitelů, ptám se. Protože se ti chytřejší na pedagogické fakulty nehlásí. Upadla prestiž učitelů. To zase souvisí s jejich platy... Ten problém je tedy mnohem hlubší, než se na první pohled zdá...

Omlouvám se za obšírnost, ale nerad bych, aby smysl mé glosy zastřela diskuze o názvu jednoho filmu ;-)

04.06.2013 19:25:29 | Amonasr

Já bych to neviděla tak černě; jsou špatné věci a jsou dobré věci. Každé zboží má svého kupce. Tak tomu bylo vždy. ;)

04.06.2013 19:00:54 | muchomůrka bílá

No o to právě jde, že těch kupců špatného zboží přibývá geometrickou řadou a "umění" se tomu podbízí... Kšeft je kšeft. Je to takový začarovaný kruh - co je kvalitní, je neprodejné, tak se toho "vyrábí" čím dál míň a naopak...

04.06.2013 19:07:46 | Amonasr

Tady souhlasím s mochomůrkou, záleží na tom kolik a v jaké kvalitě z USA filmy nakupujeme. Když nakoupíme hnus, můžeme mít pocit, že nic jiného než hnus tam netočí. Zároveň nám chybí k porovnání víc evropských či jiných filmů (pokud možno nadprůměrných). Od dcerky, každoroční návštěvnice Karlovarského festivalu, dostávám tipy na filmy, které v kinech neběží - takže stahujeme z internetu. :)

05.06.2013 10:09:02 | Aťan

V tom se Aťane s Tebou i s muchomůrkou bez problémů shodnu. Já sice nestahuju z internetu, ale nahrávám z ČT 2 a tam opravdu běží spousta kvalitních filmů, můžu jen doporučit - do kina dnes náročnější divák opravdu ani nemá na co chodit. Náročnější ve smyslu, aby to bylo o něčem, ne jen povrchní zábava...

Ale aby to nevypadalo, že útočím na americké filmy "en bloc" - floskule se nepoužívají jen v nich, ale jsou tam myslím častější a se záplavou hollywoodských flmů pronikají nenápadně jako jakási "norma" i do Evropy. Souvisí to myslím s americkou mentalitou. Tam je naprosto běžné, že prodavač se kupujícího zeptá, jak se má, aniž by ho kdy předtím viděl, poptá se, odkud je a s milým úsměvem se zajímá o to, jestli je Praha v Jugoslávii, případně jestli je Česko v Evropě (neuráží mě to, taky většinou nevím, v jakém státě které americké velkoměsto leží). Dokonce zcela cizí člověk na ulici vás pozdraví, zamává vám, usměje se na vás a dá se do hovoru, když třeba má pocit, že vám vlezl do záběru. A lidé z Evropy to někdy špatně snáší, mají pocit, že to je falešné, že to není upřímné, když vás ten člověk nezná atd. Mně se to naopak líbí víc, než "na...ní" prodavači nebo číšníci u nás, které člověk často viditelně obtěžuje. Češi, usazení třeba v Kalifornii, mě před tím varovali, abych si nemyslel, že to je upřímný zájem - mnozí si na to nezvykli ani po letech. Prostě používání floskulí patří v Americe k jejich mentalitě, je to jakási naučená zdvořilost, a v běžném styku je mi docela sympatická - víc než všudypřítomná nevraživost u nás, která zase patří k naší mentalitě a na Literu se občas vyskytne jakbysmet.

Je proto přirozené, že to používání floskulí víc proniká i do americké kultury, do dialogů ve filmech, hrách atd. Tam už jsem na to ale citlivý, protože v uměleckých dílech čekám skutečný obsah, ne floskule... Asi tak...

Opět se omlouvám za obšírnost, ale nerad bych byl vnímán jako někdo, kdo má fóbii ze všeho amerického. Nemám - třeba v Kalifornii se mi kdysi líbilo tak, že se mi ani nechtělo domů vracet, což se mi tak často nestává. A mluvím o lidech - ne o blahobytu či čemkoliv jiném. Ta svobodomyslná atmosféra mě tam tenkrát úplně uhranula... Možná jsem ale měl kliku, že jsem ten měsíc netrávil třeba v Texasu, abych to zase trochu vyvážil... :-D

05.06.2013 11:16:12 | Amonasr

rozumím - ...a je dobře, že nemáme zadrátovaný hranice, můžeme okouknout co a jak :)

05.06.2013 11:24:29 | Aťan

To je snad to jediné, co těm dnešním mladým závidím... ;-) A je dobře, že už ani nevědí, jakou vlastně mají proti nám ohromnou výhodu, páč je to pro ně něco naprosto přirozeného... :-D

05.06.2013 11:28:51 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí