...ŽE POD ŽEBRY SI NESEŠ CHRÁM

...ŽE POD ŽEBRY SI NESEŠ CHRÁM

Anotace: pro K* (a zblázněte se:))

 

 

jsi labutí mých tichých rán

když můry v lampách ještě hasnou

jsi ulicí, kde staré domy žasnou

že pod žebry si neseš chrám…

 

 

Autor vrbák, 11.09.2025
ikonkaKomentáře (46)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

V tobě ranní zázrak cítím,
probuzen dotekem labutím.
Štastná to žena, šťastný to pán,
šťasný to pár.
Moc přeji a děkuji :)

13.09.2025 12:00:24 | mara539

líbí

Ještě bych byla zapomněla... Moc krásná slova i foto :)

PS: Tvé věnování vnímám obdobně, jako když fotíš nebo píšeš básně. Nejkrásnější jsou takové, ve kterých je trocha tajemna. Prostoru pro fantazii :) ... Jako když vyfotíš částečně zahalenou tvář a necháš, ať si druzí domyslí... Přes náznaky je možná kratší cesta k srdci... Kdo ví? :)) Pěkný víkend i Tobě.

12.09.2025 14:09:32 | narra peregrini

1líbí

Díky. Anotace s věnováním píšu, protože chci, je to pro mě důležitý. A že to dělám? Do toho přeci nikomu nic není :) Pletich, pomluv a falše je tady dost - a já toho nikdy nebudu součástí. Na Liter jsem leta chodil z jednoho důvodu, mít ty texty někde pohromadě, až budu dávat dohromady druhou sbírku. Teď sem chodím ještě z jednoho důvodu navíc - posílat vzkazy ženě. Krom těchto dvou věcí nemám vůbec důvod tady být. Skutečná poezie nežije na srdíčkové sociální síti, ale v klubech a na festivalech, kde se čte a zhudebňuje a přednáší a kde se to slovo, kromě papíru vydané knihy, stává živým. To dělám a to mě naplňuje.

Strašně mě překvapuje, jak se tady řeší, kdo píše co do anotace - najednou je tu spousta diskutérů. Kde jste byli, když se tu uráželo a štvalo a tedy skutečně o něco šlo a bylo potřeba se ozvat? Toto není cílený na tebe, prosím, neber to nijak osobně, je to takové shrnutí všeho, co si o tom tady myslím.

A děkuju:)

12.09.2025 17:39:55 | vrbák

líbí

já dík tobě od včerejška o něčem přemýšlím:) ...myslím, že poezie se rodí a žije v duši a srdci člověka... toho skrze kterého přichází a pak skrze toho, kdo ji přijímá a transformuje... proto jí nesluší příliš mnoho hluku a hodnocení, ve chvíli, kdy se stane prostředkem k soutěži, nebo nástrojem na získání pozornosti, umírá... a s ní potom zhasíná i cosi důležitého, niterného, a to ubližuje nejen jí, ale především člověku...

myslím, že tahle doba obecně by potřebovala více Ticha... což neznamená mlčet tam, kde je potřeba se ozvat a říct NE - překračovat tyhle hranice není v pořádku...

děkuju, a mizim:)

13.09.2025 12:08:57 | Sonador

líbí

Ano............!

Pro mě veškerý soutěžení je mimo. Tedy, ať si lidi soutěží, ale já nechci. To je tak krásně napsaný, že poezie potřebuje ticho. Nejlepší věci jsou ty, co nekřičí, nikam se necpou a jen jsou, svojí tichou silou. Taková je Tvoje dnešní, třeba...

"Nástrojem na získání pozornosti..." To je tři čtvrtiny dílek tady, žadonění o pozornost a tip a podivná honba za nějakou "slávou". Jsem v tomhle tvrdý jádro undergroundu. Mám rád citát "muže s tváří černého bobra" aka Fida z brněnského androše: "Každý má dělat jen to, kam ho to táhne. Nekalkulovat, nepodbízet se, nikomu nelézt do prdele. To je směr, co považuju za jediný možný."

Děkuju*

13.09.2025 15:51:01 | vrbák

líbí

Promiň, že se vměšuju. Zamýšlím se nad tvým komentářem... jak se pozná, že nějakou básní někdo neusiluje/usiluje trošičku/usiluje trochu/usiluje hodně/ usiluje příliš... o pozornost? Přeci když něco zveřejním, vlastně svým způsobem usiluju... :))
...
každý můj verš
třebas často neobratný
žadoní o pozornost
nejsem totiž svatá
a jinak to neumím
...

13.09.2025 17:40:23 | Anfádis

líbí

Promiň, ale já se o tom nechci bavit... Nic ve zlém, vážně ne. Napsal jsem tu svůj pohled, určitě netvrdím, že je správnej a jedinej možnej, ale nemám potřebu se obhajovat. Každý/á z vás víte, jak to sami máte. Klidný večer :)

13.09.2025 18:39:01 | vrbák

líbí

O . K.
Však by byla na světě nuda, kdyby byli lidi všichni stejní :))

13.09.2025 18:47:09 | Anfádis

líbí

ono je to se soudy takové (jak si sama na sobě stále znovu ověřuju) ošajstlich:) myslím, že většina lidí píše z potřeby, i kdyby jen z potřeby být konečně vidět, slyšet, přijmut... psaní je pro mnohé (i pro mě bývá) terapeutické, a to přece není špatně... sociální sítě mění spoustu věcí, ale je to příležitost najít v sobě tu rovnováhu - asi jde o to, mít vždy na prvním místě Člověka a nerezignovat na laskavost... umět druhého prostě jen "obejmout" když to potřebuje... a možná je právě tohle cesta k tomu nekalkulování a nepodbízení, neobchodování s vlastními city...?

13.09.2025 16:22:55 | Sonador

líbí

Určitě... Co jsem napsal, píšu za sebe, jak to vnímám já. Naprosto chápu, že někdo potřebuje lidský kontakt, pochvalu, interakci, že se někdo cítí sám a je mu trochu lepší, když je obklopený virtuálními kamarády. Jen to není moje cesta, já to s básničkama myslím vážně, kdysi jsem se rozhodl - budu básníkem. Popisuju tu svojí cestu.

Obejmout a hledat Člověka je asi základ podstaty naší existence, protože jediný, co tu má smysl, je láska a ta s sebou nese laskavost, odpuštění, soucit, přátelství...

13.09.2025 16:33:18 | vrbák

líbí

děkuju:)

a dám sem těch pár vět, co to všechno tak dokonale vystihují..

"Třetí blízký nepřítel soucítění je soucit hlupáků. To je, když se vyhýbáme konfliktu a chráníme svůj dobrý obraz tím, že jsme laskaví, místo abychom řekli rozhodné "ne". Soucítění není jen snaha být dobrý. Když se ocitneme v nějakém agresivním vztahu, musíme nastavit jasné hranice. Nejlaskavější věc, kterou můžeme pro takové lidi udělat, je vědět, kdy říci "dost." Mnoho lidí používá buddhistické ideály, aby ospravedlnili své vlastní ponížení. Ve jménu neuzavření svého srdce necháme jiné, aby po nás šlapali. Bylo řečeno, že abychom neporušili svůj závazek k soucítění, musíme se naučit, kdy zastavit agresi, a narýsovat čáru. Jsou okamžiky, kdy jediný způsob, jak odstranit bariéry, je nastavit hranice." - Pema Čhödrön

13.09.2025 16:38:43 | Sonador

líbí

Úžasný text.

12.09.2025 13:58:32 | mkinka

líbí

je to nádherná mini, silnej cit

12.09.2025 09:15:03 | cappuccinogirl

líbí

Děkuju:)

12.09.2025 09:18:33 | vrbák

1líbí

Zatahovat "souvislosti" do litwebu, kdo s kým, co a proč je hloupost. Jde především o podporu iniciativy písalků a případně se podělit společně o potěšení toho, co se u nás autorům povede. Rozvíjet zde pavlačové drby a spekulace bysme měli pokládat za zbytečný plevel. Jen nám to ubírá soustředění a tvůrčí energie.
Za mě od autora pěkné dílo a vydařené foto, které ve mě budí mnoho asociací. Tak co jiného řešit!*

11.09.2025 23:16:32 | šerý

líbí

za mne je láska nejsilnější inspirační zdroj, jaký si básník může přát...a to ostatní? závist a tak? To už je na každém, jak to dokáže udržet na uzdě...nebo ne

12.09.2025 09:44:25 | takk

líbí

"Rozvíjet zde pavlačové drby a spekulace..." Děkuju, souhlasím moc, ty zdejší bojůvky jsou zbytečný, i když, bohužel, dala by se o nich coby fenoménu napsat diplomka. Pěkný den :)

12.09.2025 09:17:52 | vrbák

líbí

procházíme teď koridorem zatmění, a ono se toho nahoře děje mnohem víc, je to trochu turbulentní čas... není nutně špatný, spíš naopak, ale může být trochu náročný... možná v sobě objevujeme věci, které jsme přehlíželi, nebo o nich nevěděli, můžeme mít potřebu být víc slyšet, nebo se vůči něčemu vymezovat, abychom si nakonec ponechali to důležité... ale ony se kontinuelně se vším tím bubláním, dějí i zázraky, nakonec ne vše, co vypadá špatně, skutečně špatné je - když se dokážeme podívat "za", oči i uši nás mohou mást, ale energie nikdy nelže...

a já se těším až to přejde, protože budu moci v noci zase spát:)

12.09.2025 01:34:55 | Sonador

1líbí

Nevím, co řešíte. Právě jsem si přečetla krásné verše. Je to jako najít poklad.

11.09.2025 20:28:00 | Vivien

1líbí

Moc děkuju:) Já svůj poklad našel, proto můžu psát tyhle věci.

11.09.2025 20:34:14 | vrbák

líbí

Parádní

11.09.2025 20:22:11 | Anfádis

líbí

Probůh... vždyť ti to nikdo nevyčítá.
Jsi jak malej;-)

11.09.2025 19:40:30 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

Žluťáku, pracuji ve školce, doma mám též malé ratolesti. Nečekala jsem, že přijdu na literární web a budu muset někomu též připomínat, že když se jeden při "hře" nesměje, tak to není vhodně zvolená zábava. Nevím pak, kdo je tu jak malej. Je pátek. Nevím jak Vy, ale já jsem už dost unavená. Pojďte se na to vykašlat a psát básničky :))

12.09.2025 05:15:15 | narra peregrini

1líbí

Děkuju, vážím si když člověk nemlčí, to je zase kus mojí práce, mluvit s odbojáři, co se sami postavili něčemu hnusnýmu bez naděje na úspěch :)

"Nesměju" se ani "nemračím", svoje jsem už řekl, čili domluvil jsem. Pěkný den a dík!

12.09.2025 09:14:51 | vrbák

líbí

Též zdravím, narra peregrini, buongiorno.
Četla jsi někdy nějaké mě dilko? Já vím, že jo, to byla jenom řečnická otázka, pak bys ale mohla vědět, že trapný humor je moje doména.
A to srovnání se školkou mi nepřipadá uplně výstižné, ve školce je totiž vidět, jestli se ti malí prďolově smějí, nebo natahují moldánky. Tady můzeš jenom doufat, že je to to první.

Ten můj komentř byl reakcí na Vrbákovu anotaci... smajlík na jejím konci, řekl bych, znamená úsměv, ne? A i kdyby ne, je to prý dospělý člověk a já tomu opravdu věřím... to že za něj chodí orodovat jeho mamacita považuji čistě za její iniciativu.

Tak se měj pěkně, odpočívej a piš básničky.
Ciao, narra:-*

12.09.2025 07:26:27 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

Však dobře víš, že mám obecně Tvůj ostrovtip ráda :) Znám Tě i Tvůj styl. Někdy se ale i v tom dá přestřelit. Já vím, že jsi chytrej člověk, tak určitě sám ty hranice musíš vidět ;) Měj se fajn a krásný víkend!

12.09.2025 13:50:24 | narra peregrini

líbí

Jak kdy, narro:-)
Pěkný zbytek neděle:-*

14.09.2025 15:57:11 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

hele, Pavle, chceš mi říct, že si tenhle text, fotka, nezaslouží ani tip jo?;) až zase budeš příště někoho moralizovat o tom jak a proč koho tipuje, a proč dostává on sám tipy, tak si prosimtě nejdřív zaměť před svým vlastním prahem, jo?

11.09.2025 19:51:49 | Sonador

líbí

Za mě ne, Kačko. A není to proto, že F. netipuje mě, já mu tipy dávám, když se mi to líbí, jako každému. A neříkej, že ne.

11.09.2025 19:55:10 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

nejde o Františka, ani o mě (taky mi najednou tipuješ poskrovnu) ale o to, že promítáš sám sebe do druhých (kapučína), já to vidím už dlouho... děláme to někdy všichni, nemůžem za to... je ale dobrý si to občas uvědomit;)

11.09.2025 19:58:49 | Sonador

líbí

Ok.
Jestli po tom opravdu toužíš, vysvětlím ti svojí tipovací politiku.

11.09.2025 20:01:47 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

hele, asi ne, já sama žádnou nemám... tipy a lajky jsou "zlo", a nedají se brát vážně, pokud nejsou anonymní... taky nepatřím k těm, kdo to tady pořád řeší, já ti jen chtěla nastavit zrcadlo... už toho nechám, hezký večer*

11.09.2025 20:04:16 | Sonador

líbí

Tipy nejsou zlo pokud je autor realista. V minulosti jsem smazal spousty dobře tipovaných dilek, protože jsem ty texty vypustil (třeba v opilosti) jako recesi a po procitnutí jsem usoudil, že je to kravina a to hodnocení je absolutně neadekvátní. Proto jsem taky, oproti minulosti, polevil jak v tipovaní, tak v komentech, protože nechci, aby mě někdo hodnotil za odměnu. Co z takového hodnocení, když vís stejně prd o tom, jesti se líbí nebo ne?
Měj se fajn.

11.09.2025 20:14:29 | Ž.l.u.ť.á.k.

1líbí

jo, tak to je a rozumím... ale kdysi dávno to tady takhle nebylo, určitě ne tak extrémně... jak říkám, anonymita tipů by to vyřešila, i ty kompentáře by byly díky tomu svobodnější, protože nenavázané... a třeba mě by to přimělo těm lidem častěji říct, že se mi to líbí, páč jak jinak by se to dozvěděli:D

11.09.2025 20:19:05 | Sonador

líbí

Podle mě by anonymní tipy nefungovaly tak, jak si myslíš.
Jenom by se zvyšil počet komentářú, protože když někomu dám tip, chci aby věděl, že se mi to částečně, nebo hodně líbilo. Takhle bych to musel jestě doprovodit komentem: byl jsem tu, más můj tip! nebo: wow ST!:-)

11.09.2025 20:25:31 | Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

Sa nezbláznim
Ja vám fandím...láska píše sama, prečo sa tomu brániť
Into vzácnejšie, že je tam, hoci slová láska srdce duša šťastie...nepoužívate
Netreba

11.09.2025 14:41:13 | gabenka

líbí

Děkuju, jsi zlatá, vážím si každýho člověka, kdo má zdravý pohled, nezávidí a nepletichaří :)

11.09.2025 14:53:38 | vrbák

1líbí

možná se zblázním já:) z té fotky! je fakt tak dobrá... a pořád v ní vidím, co jsem psala, že v ní vidím...

...napsat dobrou mini není jen tak, a tohle je skvost... a ne, nepíšu to, protože tě znám a mám ráda, napsala bych to, i kdybych tě neznala a ráda neměla:D ...děkuju!*

11.09.2025 14:39:03 | Sonador

1líbí

Ještě... Já mám rád jednu svojí mini, která mi Tě hodně připomíná...

Miláčku, prosím... Ano, cože?
Ubliž mi nocí jako nožem
a pak to svými vlasy sešij.
Je to tak dobré? Ano, lepší...

11.09.2025 15:59:35 | vrbák

líbí

výborné jsou obě, z těch které se závidí, že mě nenapadly…a ta fotka bere dech

11.09.2025 17:07:14 | takk

1líbí

Moc děkuju! Se přiznám, že z ty fotky mám taky radost:))

Je to stavební plachta.

11.09.2025 17:34:18 | vrbák

líbí

v tom to právě je, vidět umění i v oprýskané zdi...můj milovaný výtvarný vzor Vladimír Boudník by jásal a křičel radostí

11.09.2025 19:59:50 | takk

1líbí

Boudník!!! Jo, to je i můj hrdina :)

11.09.2025 20:31:59 | vrbák

líbí

já si onehdá koupil toto: https://www.kosmas.cz/knihy/538503/vladimir-boudnik-zrcadlo-vnitrniho-zivota/?utm_campaign=ehub&utm_content=538503&utm_id=heureka_product&utm_medium=affiliate&utm_source=ehub&gad_source=1&gad_campaignid=11908086609&ehub=54bfeb3f270146768178a422401670a3
Nemůžu se vynadívat

11.09.2025 20:35:57 | takk

líbí

Děkuju za tip, takových knih není nikdy dost. Já se rád dívám do knihy Československá avantgarda, kde jsou fotky Rösslera, Sudka, Drtikola etc. Taky čistá krása...

12.09.2025 09:54:01 | vrbák

líbí

Děkuju Ti*

Vidíš to tam dobře, ano :)

11.09.2025 14:54:34 | vrbák

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel