PROČ (NE) PÍT LIMONÁDY?

PROČ (NE) PÍT LIMONÁDY?

Anotace: Limonáda je osvěžující nápoj, který je oblíbený po celém světě. Přestože je limonáda známa již dlouhou dobu, její popularita neustále roste a udržuje se jako jeden z nejoblíbenějších nápojů. Existuje několik důvodů, proč můžeme hovořit o fenoménu věčnosti

Znáte ten pocit, kdy se vám během jízdy autem nečekaně ozve bolest břicha, která je nepříjemným připomenutím toho, že vaše nedávná pochoutka nebyla zrovna čerstvá? Žlučník vám dává najevo, že ta pochoutka nebyla úplně zdravá. Ale co kdybych vám řekl, že existuje naděje na záchranu? Ano, právě limonády by mohly být klíčem k vašemu žlučníku a celkovému zdraví. Zní to neuvěřitelně, ale pokračujte ve čtení, protože vás čekají zajímavé objevy a možnosti, jak si užívat osvěžující nápoje bez obav o vaše trávení.

TROCHA HISTORIE

Původně se limonáda vyráběla z citronové šťávy, vody a sladidla, a byla oblíbeným osvěžujícím nápojem zejména v horkých klimatických podmínkách. Postupně se limonáda rozšířila do dalších částí světa a začala se připravovat z různých citrusových plodů nebo dalších příchutí.

O limonádě, tedy o tomto nápoji, jsem se dozvěděl, že byla vyrobena v Persii (dnešním Íránu). Slovo „limonáda“ pochází z arabského výrazu „limun“ nebo „laymun“, což znamená citron. Nicméně, blíže k pojmenování limonády má francouzský výraz „limon“, který znamená citrón. V českých zemích se tento název začal užívat od 50. let 20. století pro označení všech nealkoholických nápojů s jakoukoliv ovocnou nebo jinou příchutí.

První průmyslovou limonádou, která byla nabízena návštěvníkům první průmyslové výstavy v Londýně v roce 1851, byl výrobek společnosti Schweppe's. Tahle firma vyráběla bublinkovou limonádu s použitím sodové vody, cukru a přírodních citrusových olejů. Jejich limonáda se stala velmi populární a firma Schweppe's se stala jedním z předních výrobců limonády v 19. století.

Schweppe's je tedy stále aktivní a dodržuje své původní receptury a tradice výroby osvěžujících nápojů, včetně limonád, toniku a dalších nealkoholických nápojů. Je fascinující, jak tato značka udržuje své dědictví a pokračuje ve výrobě oblíbených nápojů dodnes.

Co se týče českých zemí, jako průkopníka v oblasti limonádového průmyslu můžeme považovat třebíčského rodáka Ferdinanda Kubeše. Byl jedním z prvních ve střední Evropě, kdo se rozhodl vyrábět limonády jako osvěžující nápoj proti žízni. Jeho továrna nesla název „Továrna na vodu sodovou, šumící limonády a šťávy ovocné - Ferdinand Kubeš“. Je zajímavé, že na Moravě se pro limonádu dodnes používá termín „sodovka“.

Vraťme se však do nedávné historie, konkrétně do období socialistického Československa, kde bylo cokoliv z kapitalistického západu minimálně podezřelé. Je však zajímavé, že tehdejší „symbol nepřátelské Ameriky“ – Coca-Cola – se navzdory všem těmto okolnostem začala v roce 1968 vyrábět a prodávat. To bylo ve světle tehdejších poměrů nevídané. Díky tomuto nápoji se tak kousek nedostupné Ameriky dostal blíže ke každému.

Československá republika se tak stala čtvrtou zemí v tzv. socialistickém bloku, kde se Coca-Cola vyráběla. Po Maďarsku, Bulharsku a Jugoslávii to byl další stát, který měl toto privilegium. Významnou roli v tom sehrála továrna v Brně-Modřanech, konkrétně státní podnik Fruta Brno, kde se tento vzácný nápoj míchal a plnil do skleněných lahví.

Existuje spekulace, že za rozhodnutím výroby Coca-Coly u nás stála potřeba komunistického režimu najít atraktivní nealkoholický nápoj, který by nahradil alkoholické pivo v řízení motorových vozidel, vzhledem k rostoucímu rozvoji automobilismu.

Nicméně, osobně si myslím, že za tímto rozhodnutím stojí mnohem jednodušší vysvětlení. Je možné předpokládat, že Coca-Cola měla do zcela izolovaného Československa vnést relativní pocit svobody, který byl s nadsázkou spojen s tímto nápojem...FENOMÉN VĚČNOSTI

Limonáda je osvěžující nápoj, který je oblíbený po celém světě. Přestože je limonáda známa již dlouhou dobu, její popularita neustále roste a udržuje se jako jeden z nejoblíbenějších nápojů. Existuje několik důvodů, proč můžeme hovořit o fenoménu věčnosti spojeném s limonádou.

Základní recept na limonádu je velmi jednoduchý a přístupný. Hlavní složkou je šťáva z citrónu smíchaná s vodou a cukrem nebo sladidlem. Tato jednoduchost znamená, že si každý může snadno připravit limonádu doma a upravit ji podle svého gusta. Limonáda je také cenově dostupná a přístupná širokému spektru lidí.

Dalším faktorem, který přispívá k fenoménu věčnosti limonády, je její všestrannost. Recept na limonádu lze snadno upravit přidáním dalších ingrediencí, jako jsou bylinky (například máta), ovoce (jahody, borůvky, meloun) nebo dokonce alkohol (v případě koktejlů). Tato všestrannost umožňuje lidem experimentovat s různými chutěmi a vytvářet nekonečné varianty limonád.

Limonáda je také spojována s letními aktivitami a pocitem osvěžení. Je to ideální nápoj pro horké letní dny, kdy si lidé přejí hydratovat se a ochladit. Limonáda je často podávána s ledem a má osvěžující, kyselou chuť, která dokáže osvěžit a povzbudit.

Nakonec, limonáda má i silný kulturní význam. Je symbolem dětství a nevinnosti a často je spojována s letními pikniky, zahradními oslavami a venkovními aktivity. Mnoho lidí má v sobě nostalgickou připoutanost k limonádě, což přispívá k jejímu fenoménu věčnosti. Je to nápoj, který překonává časové hranice a zůstává oblíbeným po celé generace.

I když se v poslední době objevily kritické kampaně, které poukazují na nadměrné slazení limonádových nápojů, což je ve mnoha případech pravda, musíme si přesto uvědomit, že limonádu bychom měli pít s mírou, stejně jako jakýkoliv jiný nápoj. Ne nadarmo se říká: „Všeho moc škodí.“

Je důležité si uvědomit, že pokud bychom měli hodnotit vše z hlediska zdraví, zůstali bychom jen u obyčejné čisté vody, která je nejzdravějším nápojem na světě ve srovnání s všemi ostatními výrobky, ale jaký by to byl život, kdybychom si sem tam nemohli dopřát kulinářské výstřednosti? Jen tak mimochodem, příliš sladkou limonádu si každý může upravit podle svých představ jednoduše přidáním vody.

NĚKTERÉ MOHOU I LÉČIT

Možná vás překvapí, že podle moderních trendů, i přeslazené limonády, které jsou často zavrženíhodné, mohou v některých případech pomoci s nečekanými zdravotními problémy. Přestože neexistují jednoznačné studie potvrzující, že limonádové nápoje mohou uklidnit podrážděný žaludek, přítomný cukr v těchto nápojích může za určitých okolností působit podobně jako jedlá soda, která dokáže zmírnit trávicí potíže.

Z toho můžeme vyvodit jediný závěr: Nejkvalitnější limonády jsou ty, které jsou slazeny přírodním (řepným) cukrem, nikoliv syntetickými sladidly a podobně. Koneckonců, původně byla Coca-Cola navržena jako lék na žaludeční potíže, nikoliv jako nápoj pro každodenní spotřebu, na rozdíl od limonády. Takže pokud se na cestách setkáte s nečekanými zdravotními problémy, jako například potíže se žaludkem, jako první pomoc můžete vyzkoušet jakýkoliv nápoj obsahující kolu.

Nebavme se pouze o kolových limonádách, protože na trhu existují i jiné druhy limonád, které z hlediska zdraví stojí za zmínku. Kupříkladu zázvorová limonáda s vysokým obsahem zázvoru poskytuje celou řadu zdravotních výhod, o kterých bychom měli mít povědomí.

Z různých zdrojů se můžeme dozvědět, že zázvor může chránit játra před vznikem rakovinových nádorů. Nicméně nejnovější výzkumy prokazují, že užívání zázvoru jako součásti stravy má pozitivní účinky při mírnění nevolnosti způsobené chemoterapií. Kromě toho zázvor působí antisepticky, což pomáhá předcházet potenciálním otravám způsobeným potravou. V tomto kontextu nás mohou příjemně překvapit zejména bylinné limonády, které nejen lahodně chutnají, ale také přinášejí zdravotní přínosy.

MOŽNÁ JSTE NEVĚDĚLI...

V zahraničí se můžete setkat s nepřeberným množstvím různých druhů limonád, které stojí za vyzkoušení. Kupříkladu v sousedním Rakousku je vyráběna vynikající limonáda s názvem Almdudler.

Jde o oblíbený nápoj v této alpské zemi, zejména pro svou tradiční recepturu a přírodní složení, což přispívá k jeho popularitě mezi spotřebiteli, kteří preferují přírodní a originální produkty. Tato limonáda je často spojována s letními aktivitami v horách a je oblíbenou volbou pro osvěžení během sportovních a venkovních aktivit.

Almdudler je také často přítomen na rakouských festivalových akcích a slavnostech. Z vlastní zkušenosti mohu sdělit, že Almdudler může být vnímán jako osvěžující nápoj, který může pomoci uklidnit některé nepříjemné symptomy žlučníkových problémů. Je však důležité zdůraznit, že Almdudler není zamýšlen jako náhrada za farmaceutická léčiva určená k léčbě žlučníkových záchvatů. V případě žlučníkových potíží je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc a dodržovat lékařské rady.

Co se týče Rakouska, pojďme se na okamžik zamyslet nad tím, že Coca-Cola má zde, v této alpské zemi, odlišnou chuť než v České republice. Chuť originální Coca-Coly v Rakousku je identická s chutí Coly, která byla prodávána před rokem 1989. Ale proč tomu tak je? Zjistil jsem, že složení Coca-Coly prodávané v ČR se bohužel změnilo. Na rozdíl od Rakouska je česká Coca-Cola slazena glukózovo-fruktózovým sirupem namísto řepného cukru. Tato levnější náhražka se vyrábí z kukuřice.

Co je na této změně znepokojující? Pokud přehlédneme tvrzení výživových poradců, že konzumace fruktózy může přispívat k nadváze, čímž snižuje zdravotní benefity tohoto kofeinového nápoje, nejvíce znepokojující je skutečnost, že již nepijeme tu samou Colu, na kterou jsme byli zvyklí z dětství.

A to je neodpustitelný podvod, který bychom měli odsoudit. Pokud si tohle necháme líbit, může se brzy stát, že v naší zemi budou vyráběny pouze nekvalitní náhražkové produkty, a to za cenu originálních potravin.

Což znamená, že pokud si budeme chtít vychutnat nejen tradiční Coca-Colu, budeme muset vycestovat do zahraničí, například do sousedního Rakouska, kde je svět ještě v pořádku!

Pokud nedojde k nápravě v této oblasti, je třeba se ptát, zda nás sametová revoluce opravdu přiblížila k západu, nebo jsme jen obelháváni iluzí, která se tváří, že jsme tam, zatímco Husákova Coca-Cola byla kvalitnější než ta dnešní!

Co říci na závěr? Je fascinující, že z článku o limonádách můžeme hodnotit jak současnost, tak minulost, a to ve všech aspektech. Proto s jistotou prohlašuji, že limonády jsou skutečně fenoménem věčnosti!
Autor Ciconia, 18.06.2023
Přečteno 140x
Tipy 1
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

já miloval limonádu Amara, kterou vyráběla sodovkárna v Krásném Březně... jenže obsahovala chinin, tak ji přestali dělat... škoda :(

18.06.2023 18:05:49 | stormeater

Myslím že fenomén věčnosti je lidská blbost, kam se hrabe nějaká limonáda. Osobně , moc bych neopisovala z internetu a zapojila vlastní úsudek. Ono co tvrdí vědci mě rozesmálo, protože zítra budou tvrdit pravý opak. Věda je něco jako na kožním..pokus, omyl .)

18.06.2023 13:38:24 | alisaaurel

Já zas myslím, že je blbostí urážet lidskou bytost. Vlastní úsudek a zkušenost je v tomto článku dostatečně obsažena. Co tvrdí vědci? Jsou vědci a vědci, jde o to, jakým vědcům lze naslouchat. Takže ani vědce bych nezpochybňoval! Ano, vždyť život je o tom, pokus a omyl.

18.06.2023 13:54:37 | Ciconia

LIDSKÝCH BYTOSTÍ SE TO NETÝKÁ .)

18.06.2023 13:56:12 | alisaaurel

Tak to jo, tomu už rozumím a souhlasím!

18.06.2023 13:58:12 | Ciconia

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí