Předem tohoto textu si dovolím malou předmluvu: nebuďte smutní, pokud jádro toho, co píšu, nepochopíte. Ve skutečnosti je jen naprosté minimum lidí, kteří to chápou, i když jde o věc, která mi přijde nad slunce jasná: sám jsem na ni přišel když mi byly tři roky, ale nikomu cizímu jsem ji nedokázal vysvětlit: právě proto, že mi je tak jasná, že používá pojmy, které chápu jako úplně nejzákladnější, ale jiní třeba nevědí, jak se definují. Dokonce ani některé osoby, které jsou hodně erudované v duchovnu a mystice mi přímo řekly, že tomu nerozumí.
Text je napsán k tomu, aby vyšel jednak v duchovních časopisech a jednak na literárních serverech, kde působím. Nechci vytvářet různé, trochu modifikované verze textu, proto pokud se dostanete k internetové verzi, budete mít navíc možnost přímé zpětné vazby: zde uvidím, zda text našel přece jenom nějakou úrodnou půdu.
Pokud nejdete duchovní cestou, možná vám text bude připadat přímo jako blábol. Máte na tento názor samozřejmě právo, ale vězte, že analogicky někdo, kdo neumí programovat, může jako blábol vnímat programový kód, kterému vůbec nerozumí. I pokud duchovní cestou jdete, můžete se řadit k těm více než 90% lidí, kterým to nedojde: mým názorem je, že pokud tuto techniku nechápete, znamená to, že ji prostě nemáte cvičit: že by pro vás nebyla prospěšná. Tolik k úvodu a nyní k věci.
V indické tradici je metoda nazvána jako "átmavičára" neboli sebedotazování. Jednoduše vzato jde o to napnout pozornost vašeho vědomí přímo na toto vědomí samo: což může být symbolizováno Uroborem, hadem, který se zakousnul do vlastního ocasu. Pokud jdete tradicí západní, může se vám zdát, že zde metoda obsažena není: ale já ji našel i tam: když se Bůh zjeví Mojžíšovi v hořícím keři, Mojžíš se Jej zeptá na jméno a Bůh odpoví "jsem který jsem" (Exodus 3:14) – což je přesně ono a je možné na to i meditovat: "buď tich a znej, že já jsem Bůh" (Žalm 46:11). Čili metoda má oporu v západní i východní tradici.
Pokud se někdo zeptá "co je to vědomí?" tak na to se mi špatně odpovídá ne proto, že bych to nevěděl, ale že je to pro mě základní pojem, kterému rozumím bez definice (příklad: sníte cukr, řeknete, že je sladký a nějaký mimozemšťan nebo robot, který nemá chuťový vjem, se vás zeptá "co je to 'sladký'?" – jak odpovíte, když jde o přímou zkušenost?) Pokusím se to přiblížit: vnímáte svět, či nějaké vaše vnitřní mohutnosti jako mysl, city či pocity v těle: a to, co je vnímá, tento nejzazší svědek: to je právě vědomí. A pointou átmavičáry je, aby si tento svědek neuvědomoval, alespoň po nějakou dobu, tento svět, mysl, ani city, ale sám sebe.
Co se pak stane, uvidíte sami. Při filosofování vám může pomoct vaše jméno: "kdo je X.Y.? Kdo je ten, který čte tento můj text?" Postupně bude odpadat to, co není věčné: co je víceméně pomíjivé a vy o sobě zjistíte víc a víc. Ale praxe by neměla být otázkou, ale spíše tázacím postojem beze slov: hledáním.
Nechci natahovat text více než je třeba: on by se dal zhustit do jedné věty "soustředit pozornost na pozornost" nebo "soustředit vědomí na vědomí" nebo "pozorovat toho, kdo pozoruje". Všechno ostatní je "omáčka" která není nutná.
Pokud jste se dostali k online verzi textu, máte přístup do příslušné diskuse a já uvidím, jestli vůbec a kolika lidem to došlo.
...zajímavě sepsaný....;-) ale "sebedotazování" je základ každý psychologie...a "pozornost vašeho vědomí přímo na toto vědomí" je základ každý meditace...navíc introverti to mají za samozřejmý...
14.04.2025 15:09:13 | Marten
Tohle jsem si vypůjčila: Tak dlouho bojuje člověk s draky, až zjistí že žádný nejsou.
Nedá se na to odpovědět. Leda podobenstvím nebo paradoxem :)
13.04.2025 18:25:15 | paradoxy
přesně chápu, jak to s těmi draky myslíš :) dokud člověk myslí, že je třeba bojovat, pak bojuje: ale ten boj se rozpustí, vymydlí, jako když mýdlo zmizí, když je člověk čistý :)
13.04.2025 18:38:13 | danielsoft
Danny, mám velkou osobní zkušenost s tím, že když někdo říká, že ostatní ho nepochopí, protože „to je příliš jasné“, často tím spíš ukazuje, že to není jasné ani jemu ;) / ale to ber jako konstatování
nicméně - vzhledem k tomu, že už tě mám trochu načteného, že myslím vnímám tvůj smysl pro humor - nadhled a vím od tebe, čím se zabýváš - tak mne napadá, jestli to celé není jen taková alegorie / a duchovno není jen jazykem metafyziky pro něco úplně jiného – třeba z tvé oblasti IT...??
jestli to vlastně není jen taková zakódovaná metafora?
protože celý to působí, jako by "duchovno" bylo jen poetická zástěrka
– jako by „vědomí“ byla vlastně instance systému,
„pozornost“ smyčka a „soustředit pozornost na pozornost“ rekurzivní volání.
Možná ten had, co se kouše do ocasu, není mystickej symbol, ale ukazatel - odkazující na sebe?
A jestli to tak je, tak jsi nám dal boží hádanku na Úplněk 13týho (a jestli ne, tak... no, aspoň se u toho krásně bavím - :DD)
rozjel jsi mi mozek rychleji, než bych čekala - fajn neděli (pro mne jediný odpočinkový den..)
13.04.2025 10:08:10 | šuměnka
šuměnko, na začátku duchovní cesty je řeka řekou a hora horou, vprostřed řeka není řekou a hora není horou: a nakonec je opět řeka řekou a hora horou :) pokud v duchovním textu vidíš programování a v programátorském textu duchovno, kde se asi tak nacházíš, hmmm? :)
13.04.2025 11:16:15 | danielsoft