Restaurace

Restaurace

Čersvě stvořený první úspěšný polistopadový restauratér podle pravidel ČSFR stojí o polední před dveřmi své restaurace na periferii nevýznamného malého městečka. Ven vykoukne také číšník.

 

Restauratér nervózně : Sakra, dneska nikdo nejde.

Pingl znuděně : No jo, jako každej den.

Restaratér zvedne ruku : Hele, koukej.

Pingl: Kdo to je?

Restauratér : Kdo asi? Franta, co má lisovnu. Místní velkopodnikatel. Jde k nám. Hele, dneska první host. Koukej kmitat na plac!

Pingl zmizí a Franta přijde k restauraci.

Restauratér : Nazdáár Franto! Co tě k nám přivádí? Že by ti vyhládlo?

Franta : Ale houby, chodím přece na jídlo naproti, ne?

Restauratér posmutněle : No jo, no.

Franta : Ale potřebovaql bych, aby k tobě chodili na oběd moji lidé.

Restaratér náhle vesele : Žádnej problém Franto.

Franta : Jako, že jim uděláš nabídku.

Restauratér : Neboj, to zmáknem.

Franta : Jako aby to nebylo moc drahý, aby se mi ty lidi vůbec vyplatili.

Restauratér se zamyslí : Hm, zlevníme a zmenšíme porce.

Franta : Tak zase aby se trochu najedli, rozumíš? Jako aby to nebylo drahý a nějak se jim zaplacnul žaludek, rozumíš?

Restauratér : Říkám, že to zmáknem, neboj. A co naproti, tam jsi se ptal?

Franta : Ne, tam je to pro ně moc drahý.

Restauratér : Fajn, tak domluveno.

 

Franta si s restauratérem plácnou a Franta odchází do restaurace naproti na oběd. Restauratér vejde do své restaurace, zavolá na pingla aby zavolal na kuchaře a aby oba přišli k němu do kanceláře, to jest k malému stolku za výčepem, kde restauratér počítá zrcadlo. Kuchař a pingl přicházejí.

 

Restauratér : Hele, vod příštího tejdne budeme mít fofr. Budou k nám chodit lidi vod Franty. Hele, co stojí guláš?

Pingl : Dvacet pět.

Restauratér : Hm, tak to zvednem na třicet pět, jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér na kuchaře : Hele do tý držkový dáváš moc dršek.

Kuchař bez zájmu : Hmm.

Restauratér na pingla : Co stojí držkovka?

Pingl : Patnáct.

Restauratér : Tak ji zdražíme na dvacku, jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér k oběma : To samý uděláme s ostatním jídlem. Ubereme na mase a přidáme to na vomáčce a podobně a všechno zdražujem. Jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér k oběma : Tak do práce a kmitat! Zejtra ty kalkulace a ceníky musím mít na stole!

 

Druhý den :

 

Franta vchází do restaurace, restauratér stojí za výčepem a roztáčí pivo.

 

Restauratér vesele : Nazdáár Franto, dáš si?

Franta : Ne, dík. Máš to?

Restauratér podává frantovi papíry : Jasan, je to úplná suprovka. Mrkni na to.

Franta si chvíli prohlíží papíry, přemýšlí, drbe se na hlavě a pak je podává restauratérovi : To je špatný. Je to moc drahý.

Resdtauratér s údivem : Jakto drahý?

Franta : To už by se mi ty lidi nevyplatili, chápeš?

Restauratér : Hele, jsou to supr porce a ceny jsou minimálky. Pak už bych prodělával, uznej.

Franta : To je možný, ale takhle na nich prodělám já. Tak na to zapomeň.

Restauratér polekaně : Počkej Franto, to přece nejde, kam by ty lidi chodili na jídlo? Přece ty svý pracanty nenecháš vo hladu?

Franta : Ale jde, budou chodit tam co já. Naproti.

Restauratér : Tak počkej, já na to ještě mrknu. Leda bych snížil teda ty porce i ceny.

Franta : Udělej to jak chceš.

Restauratér se zatváří zamyšleně : No jo, ale aby jim to stačilo, aby jako neměli hlad a nějak neremcali, chápeš?

Franta : Hele, mě je jedno, jestli ty cvičený vopice budou mít hlad nebo ne, když budou mít hlad, tak se dorazej večer doma po šichtě. Hlavně aby měly něčím zaplácnutej žaludek.

Restauratér : Hele, tak jo, stav se zejtra a bude to tutovka.

 

Franta si s restauratérem plácnou a Franta odchází do restaurace naproti na oběd. Restauratér zavolá na pingla aby zavolal na kuchaře a aby oba přišli k němu do kanceláře, to jest k malému stolku za výčepem, kde restauratér počítá zrcadlo. Kuchař a pingl přicházejí.

 

Restauratér přísně hodí papíry před ně na stůl : Takže pánové tohle jste pěkně zvorali. Naštěstí díky mejm vyjednávacím schopnostem máme druhej pokus. Ale poslední!

Pingl a kuchař současně znuděně : Hmm.

Restauratér : Co to tudíž znamená?

Pingl a kuchař : Nevíme.

Restauratér : Že se předělá celá kalkulace, nabídka a ceník,jasný?

Pingl a kuchař otráveně : Jo.

Restauratér : Takže zadání dnešní práce zní : Původní ceny a porce srazit na minimálku. Všechno nastavovat a šidit, jak to jde. Jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér k oběma : Tak do práce a kmitat! Zejtra ty kalkulace a ceníky musím mít na stole!

 

Třetí den :

 

Franta vchází kolem poledního do restaurace. Stejná scéna. Restauratér stojí za výčepem a roztáčí pivo pro Frantu.

 

Restauratér : Nazdáár Franto. Dáš si?

Franta : Ne, dík. Máš to?

Restauratér podává Frantovi papíry : Jasan, mrkni na to. Tentokrát to je bomba. To už nikdo další nevymyslí.

Franta si prohlíží papíry, drbe se na hlavě a přemýšlí, pak se optá : Hele, dá se to ještě vůbec jíst?

Restauratér upřímě pokrčí rameny : No, snad jo. Nezkoušel jsem to.

Franta : Ale jinak dobrý, jseš pašák.

Restauratér ostýchavě : Dík Franto.

Franta : V pondělí ti sem to stádo naženu, OK?

Restauratér se poprvé zadívá na jídelní lístek, který vytvořil kuchař s pinglem a který mu vrátil Franta a zeptá se Franty : Hele Franto, v kolik chodíš na ten voběd?

Franta : Kolem poledního. Proč?

Restauratér : Asi začnu chodit s tebou. Ty pomeje, co vymysleli ty mý dva kriplové se asi fakt jíst nedají.

Franta si s restauratérem plácnou a Franta odchází do restaurace naproti na oběd. Restauratér zavolá na pingla aby zavolal na kuchaře a aby oba přišli k němu do kanceláře, to jest k malému stolku za výčepem, kde restauratér počítá zrcadlo. Kuchař a pingl přicházejí.

Restauratér významě k oběma : Pánové, takže pochvala, jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér : Zvládli jste to tentokrát na jedničku, takže co bude následovat?

Pingl a kuchař mlčí.

Restauratér : když to klapne, tak jednička k vejplatě, jasný?

Pingl a kuchař mlčí.

Restauratér : A co je jednička pánové?

Pingl a kuchař mlčí.

Restauratér : Jednička je kilíčko k vejplatě pro každýho, jasný?

Pingl a kuchař jen přikývnou.

Restauratér : A když to těm volům to co jste stvořili, dokážete suprově prodat, že budou spokojený, tak bude co následovat?

Pingl a kuchař mlčí.

Restauratér : Tak bude následovat další jednička a to je co?

Pingl a kuchař mlčí.

Restauratér : To je další kilíčko k vejplatě, pánové.

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér : Takže pánové, teď jdeme dělat co?

Pingl a kuchař mlčí : Teď jdeme dělat a kmitat. Je potřeba udělat rozpis směn, potom rozpočet, nakoupit suroviny a navařit základy. Jinak maso z výseku, brambory trojka jakost a zelenina jakby smet, jasný?

Pingl a kuchař přikyvují.

Restauratér : tak do práce a kmitat. Jedem, jedem!

Pingl a kuchař odcházejí.

 

Takto vypadala v praxi tvorba cen v restauracích 3. cenové skupiny po pádu komunismu u hostinského Krkovičky.

Autor tomáš0912, 14.12.2018
Přečteno 433x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí