Pět rodin vládne České republice

Pět rodin vládne České republice

Anotace: "Jestli národ není schopen poučit se z chyb, je odsouzen stejné chyby neustále opakovat." citát... nevím čí, asi můj :)

 

 

PPF Petr Kellner - wikipedie ZDE

majetek - 75 až 85 mld. Kč

 

PENTA Marek Dospiva - wikipedie ZDE

majetek - 14,5 až 18,5 mld. Kč

 

BXR Zdeněk Bakala - wikipedie ZDE

majetek - 17 až 22 mld. Kč

 

J&T Patrik Tkáč - ZDE

majetek - 6 až 7 mld. Kč

 

KKCG Karel Komárek - ZDE

majetek - 20 až 25 mld. Kč

 

 

ERIK BEST se narodil v roce 1962 v Severní Karolíně. Vystudoval zahraniční vztahy na Georgetown University, rusky se naučil na Middlebury College ve Vermontu. V roce 1987 získal titul MBA na University of North Carolina v Chapell Hillu. V roce 1991 přicestoval do Prahy, seznámil se se svou dnešní manželkou Ditou a začal vydávat anglicky psaný monitoring denního tisku Fleet Sheet, jejž dodnes prodává firmám a dalším zákazníkům. K tomu později přidal volně šířený každodenní komentář Final Word. Kromě angličtiny a ruštiny plynně ovládá ještě češtinu a francouzštinu. Reflexu poskytl rozhovor v č. 34/2012.


Reflex: Jako první jste přišel s dnes už obecně přijímaným konceptem rozčlenění hlavních českých mocenských skupin, jimž jste dal název "Pět rodin". Kdy vás to napadlo?


Myslím, že jsem o tom začal přemýšlet koncem roku 2009. Tehdy začínalo být jasné, že dochází k přeskupování moci. Pochopil jsem, že má-li se tu situace zlepšit, musí impuls přijít právě od lidí, kteří v Česku ovládají ekonomiku a politiku. Samotný název Pět rodin pochází z filmu Kmotr. Mezi mafiánskými skupinami v tom snímku zuřil boj, až se skoro všichni pozabíjeli. Hlavní kmotr Corleone proto svolal schůzku hlavních mafiánských rodin, jichž je v tom filmu pět, pod nimiž fungují přidružené skupiny. Corleone se pak ptá, jak je možné, že něco takového dopustily, že to zašlo tak daleko. Říká jim, že jednají nerozumně a musí začít brát v úvahu, že když chtějí vydělávat víc peněz, pak musí pracovat v lepším prostředí. Na základě této scény mi došlo, že politici nejsou těmi, kdo rozhodují, že jsou to byznysmeni. A když budou pokračovat stejným způsobem, pak to skončí pro všechny špatně. Tehdy jsem ovšem moc nevěřil, že si vážnost situace uvědomují. Možná jsem to tehdy ještě ani nenazval pěti rodinami. Ale byla v tom i jistá dávka optimismu, že by mohli přijít na to, jak nevýhodné je pro ně totálně vyždímat stát. Když ho naopak nechají trochu dýchat, pak na tom budou ve výsledku všichni lépe.

 

Reflex: Kde vidíte rozdíly v postavení hlavních ekonomicko-politických rodin v České republice?


Když říkám pět rodin, je to jen můj pohled. Řadím tam PPF, Pentu, J&T, KKCG a u Zdeňka Bakaly je to trošku složitější s pojmenováním. Společnost NWR je kotovaná na burze, ale co je firma BXR, která v ní drží podíl, to nikdo netuší. Asi je to Zdeněk Bakala. Všechny tyto skupiny však lze označit za širší rodiny. Je to dobře fungující systém, kde se možná rozhoduje jeden člověk, ale tento člověk nemusí vše vykonávat a hlídat. Například Andrej Babiš je silný hráč číslo šest či sedm, jenže nemá dostatečně silný aparát. Určitě má své lidi, ale je to typický mikromanažer, což je proti dalším velkým hráčům veliký rozdíl. Třeba Zdeněk Bakala disponuje širokou skupinou lidí, kteří podporují jeho myšlení, je to skoro hnutí. Ze všech nejsilnější je však bezesporu investiční skupina PPF (Petr Kellner). Na druhé místo řadím Pentu (Marek Dospiva), ale jen proto, že Zdeněk Bakala z BXR tu netráví tolik času a své impérium tak nehlídá. Na další místo řadím J&T (Patrik Tkáč). Karla Komárka a jeho KKCG jsem z velké pětky málem vyloučil, ale pak se s PPF pustil do ovládnutí Sazky.

 

Reflex: Někteří z kmotrů říkají, že J&T už vlastně patří do impéria PPF. Je ještě J&T samostatná skupina?


Ano, ta otázka je legitimní. Stejně tak je teď nedávným skandálem na Slovensku trochu oslabená Penta. Nejmenší přehled však máme o tom, co dělá Karel Komárek. Určité věci známe, například angažmá v Sazce. Ale neznáme další aktivity. Záhadné je i rozdělení firmy mezi jednotlivé rodinné větve, jež před lety zvládl překvapivě snadno a zůstal velmi silný i po něm. Další samostatnou kapitolou je Pavel Tykač. Toho považuji za solitéra. No a pak jsou tu ČEZ. Je to významná společnost s obrovskou mocí, ale pořád je to státem ovládaná firma, jejíž šéf může být kdykoli odvolán. To jsme ostatně viděli na příkladu Martina Romana. Naproti tomu Kellnera či Bakalu nikdo vyhodit nemůže. V případě společnosti ČEZ však vidím potenciální spojení s PPF, a to podle mě zatím nebylo příliš rozkryté ze strany novinářů. Až teď vidím první náznaky. Podle mě by se PPF těžko stala významným hráčem v energetice, kdyby tam nebyla nějaká spolupráce ze strany společnosti ČEZ.

 

Reflex: Patří ještě někdo mezi tyto velké hráče?


Možná bych tam ještě zařadil Radovana Vítka. Kvůli tomu, jak velký majetek spravuje. A kvůli tomu, že je schopen se s dalšími velkými hráči spojit a pracovat s nimi na nějaké velké transakci. Samozřejmě nevíme, jak přesně to dělá, jak si může dovolit platit obrovské částky za nákup majetku, když trh s nemovitostmi je v hluboké krizi.

 

Reflex: Opravdu směřujeme k diktatuře?


Nevíme, zda to bude diktatura benevolentní, či autoritářská. Ale už vidíme, že Evropská unie vyžaduje stále větší moc. V různých zemích instaluje premiéry, obsazuje křesla v čele centrálních bank. Některé země už řídí centrální bankéři. Svým způsobem to už je autoritářský systém. Ten, kdo chápe, co se děje, na to chce být připraven. Více>

 

V Aktuálně.cz - ZDE

50 českých miliardářů


1. Petr Kellner (47), majetek: 75 až 85 mld.

Na čem zbohatl: investice, pojišťovnictví (skupina PPF)

 

2. Andrej Babiš (57), majetek: 50 až 60 mld.

Na čem zbohatl: zemědělství, potravinářství, agrochemie (skupina Agrofert)

 

3. Pavel Tykač (47), majetek: 28 až 33 mld.

Na čem zbohatl: uhlí, investice (skupina Czech Coal)

 

4. Karel Komárek ml. (42), majetek: 20 až 25 mld.

Na čem zbohatl: ropa, investice ( skupina KKCG)

 

5. Zdeněk Bakala (50), majetek: 17 až 22 mld.

Na čem zbohatl: investice a uhlí (Patria Finance, NRW, BXR)

 

 

MANUÁL - jak snadno miliardářem - ZDE

 

.

Autor Aťan, 27.08.2012
Přečteno 1751x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (4x)

Komentáře
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí