Vytváření hezké iluze

Vytváření hezké iluze

Anotace: Proč je pro člověka snadné vytvářet náročnou hezkou iluzi s leckdy dobrým úmyslem, když její vytvoření jednoduchou a skutečnou krásu potlačí?

 

 

Posadil se na vyhlídce za městem, kde se před jeho ustaranýma očima otevírá široký obzor koloběhu mravenčího života. Upřeně pozoruje pohledy kratšími i delšími socialistickou šeď barevného města, která se skrývá pod slupkou umělé krásy a aranže. Pozoruje zářivá světla pouličních lamp, protáhlé kolony aut, zdánlivě připomínající nekonečné šišky štrůdlu, které jsou nejen barevné, osvětlené, ale ke všemu troubí jako pominuté. Když jsou hory plechu a plastu uvedeny do pohybu zeleným světelným signálem na křižovatkách, vystartují jako hlodavci z nory, ženoucí se za potravou.

 

Rázem chlapcův zamyšlený zrak upoutává první vánoční výzdoba. Všelijaká barevná světélka, blikající jedním směrem, po chvilce směrem opačným, a nakonec přeskakující jedno přes druhé, až ho rozbolí hlava. Svítivé billboardy s vánočními nabídkami, slevami marketů na vybrané zboží, pořádané mikulášské a vánoční akce pro děti i dospělé.

 

Začne mu z toho všeho zvonit v uších. Ba ne, jsou to dunivé zvony malého gotického kostelíka za jeho zády opodál, které svolávají katolíky k podvečerní modlitbě, aby společně požádali Boha za odpuštění menších i větších prohřešků. Chladným zimním večerem se rázem line příjemný zpěv kostelního sboru, který zahřívá u srdce, potlačuje negativní myšlenky zatěžující chlapcovu duši. Přinutí rty lehce rozevřít a pousmát se, mávnout nad všemi starostmi rukou a zasnít se pohledem do neviditelných hvězdných drah.

 

V myšlenkách vládu starostí svrhne pocit míru a radosti, které chlapec touží zažívat každý den, ale nedaří se mu to. Je těžké přesvědčovat svoji mysl, že něco krásné je, když to krásné není. Proč si má o skutečnosti vytvářet iluzi a nepočkat na tu pravou krásu, které je v našem životě poskromnu.

 

Do dnešního dne si v podvečer chodí na vyhlídku pokládat tu jednu a samou otázku. Proč je pro člověka snadné vytvářet náročnou hezkou iluzi s leckdy dobrým úmyslem, když její vytvoření jednoduchou a skutečnou krásu potlačí?

 

https://www.youtube.com/watch?v=zOCHqB5JMBk

 

Autor Kubíno, 28.11.2017
Přečteno 775x
Tipy 23
Poslední tipující: Iva Husárková, Frr, Móny, Fany, Jort, Kett, Amonasr, Akyš, jitoush, Philogyny1, ...
ikonkaKomentáře (25)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nádherné

30.11.2017 12:07:04 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Moc děkuji, Tvořilko ;-)

30.11.2017 12:13:53 | Kubíno

To, cos napsal, je pro mě ekvivalent těch laciných světýlek (laciná moralitka, kterou je schopný vyzvracet každý) a kýčovitý obrázek to podtrhuje...

29.11.2017 08:15:18 | Jezero

Někdy je lepší přečíst text pomalu, než hned vymýšlet kritiku na text. Nevadí mi tvá kritika, vadí mi pouze kritika, která se týka něčeho, co hraje v textu vedlejší roli a není hlavní myšlenkou. Z toho usuzuji pouze to, že by jsi měl číst jednoduché texty, protože v tomhle příliš nepochodíš se svým povrchním myšlením.

29.11.2017 13:38:53 | Kubíno

To mi skoro vyznívá tak, že postavit kostel a složit skladbu pro sbor, nebo odlít zvon je vlastně strašně jednoduchý...ne, na téhle kráse nic jednoduchého není, naopak. Se divím, že se s tím namáhali, když stačilo na tu jednoduchou krásu počkat někde v jeskyni... a jen tak čekat, že se někde vyloupne sama od sebe... no, prostě mi to zas připadá rádobychytré, kýčovité, mělké až úsměvně...navíc nudné...přesně taková ta věc, co se tu líbí.:D

29.11.2017 07:47:09 | Jezero

Tvůj komentář mě utvrzuje v jedné věci. Pravděpodobně jsi textu neporozuměl a do hlavy ti nic z toho nevtloukám. Možná, když si text přečteš znovu a pozorněji, porozumíš mu, stejně jako autoři před tebou. Netvrdím v něm nic o odlévání zvonu, skládání písní nebo stavby kostelíka...

29.11.2017 13:35:22 | Kubíno

Pěkně jsi to napsal Kubíno, s lehkým filosofujícím podtextem, který se mi líbí... A musel jsem se usmát, když právě ve chvíli, kdy jsem četl o troubících autech, zatroubil nějaký blbec do ztichlé noci v naší ulici, čímž tomu živě napsanému textu nechtěně dodal i živou kulisu... :-) ST

28.11.2017 22:42:41 | Amonasr

Moc děkuji, jsem rád, že tě můj text zaujal. :-)
Jéjda, tak snad jen jednou :-D, alespoň můžu s klidným pocitem říct, že jsem se v téhle pasáži příliš nemýlil :-).

28.11.2017 22:47:50 | Kubíno

:-) Je dobré si klást některé otázky - lepší, než mít na všechno v rukávě vždy hotové odpovědi... ;-)

30.11.2017 17:31:59 | Amonasr

Souhlasím, přesně tak. :-)

30.11.2017 19:06:26 | Kubíno

;-)

30.11.2017 19:07:24 | Amonasr

....mnohdy si věci tak komplikujeme,že přestáváme vidět "čistou",
"jednoduchou"cestu k rozuzlení......jednoduše se zamotáváme v osidlech
vlastních,složitých sítí,iluzorních představ.Zbavit se všemožného
balastu není jen tak.To,co zní navenek jednoduše,je možná pro
někoho téměř nemožné............je to dlouhotrvající učení se,porozumění
podstaty.............Ji./úsměv/

28.11.2017 17:14:23 | jitoush

Moc ti děkuji za tvůj komentář.

Je pravda, že pro někoho není cesty ven nebo si už tak zvykl, že se opravdu zamotává v osidlech balastu, jak říkáš. Jen mi to přijde jako škoda, že ta čistota mizí... :-)

28.11.2017 17:24:47 | Kubíno

...Důležité je,že si to člověk uvědomí,že si to právě Ty uvědomuješ,
pak se totiž lze posunout dál a rozvinout to dobré...

28.11.2017 17:26:36 | jitoush

Ano, je důležité si to uvědomit včas, dokud není pozdě. :-)
To máš pravdu, posune to člověka dál. ;-)

28.11.2017 17:28:05 | Kubíno

...líbí se mi,že takto uvažuješ právě ve svém věku,to oceňuji,
mám ráda "mlaďochy",kteří přemýšlí v hlubších dimenzích a jdou si
za svým.......svobodně a neochvějně i se všemi pro a proti......
to si říkám:......"tady je svět ještě v pořádku"......../úsměv/

28.11.2017 17:32:15 | jitoush

Děkuji, to mě potěšilo :-).
No myslím si, že takové přemýšlení mě zase tak moc nepoznamená a naopak mi rozšiřuje pohled na různé věci, situace, když se nad něčím právě potřebuji rozhodnout nebo zamyslet :-).

Ano :D "tady je svět ještě v pořádku" :-)

28.11.2017 17:35:42 | Kubíno

...tak dál piš,ať my někteří starší /úsměv/,můžeme nahlédnout
do "Tvého světa",do světa,jak jej vidíš Ty.........
P.S.Mám sice dceru z Tvé věkové kategorie,ale co člověk,to jiné
uvažování a jiný úhel pohledu..............to obohacuje....Ji.

28.11.2017 17:41:23 | jitoush

Snažím si najít volné chvíle, ale času je v uspěchaném světě v tuto chvíli málo abych stihl nějakým způsobem zakotvit, ačkoliv mám rád, když mě moře jen tak unáší :-D :-), vždy to ovšem nelze nechat náhodě... :-)

Samozřejmě, co člověk to jiný úhel pohledu a tak tomu bude i nadále ;-)

28.11.2017 17:45:33 | Kubíno

Protože my lidé se jen tak s něčím nespokojíme a hledáme jak si udělat cokoliv ještě lepší a hezčí, ale nějak zapomínáme, že to obyčejné, skromné a jednoduché, je to nejlepší co máme.

28.11.2017 15:38:28 | Nikita44

Nikito, děkuji :-).

Bohužel, nakonec snad stejně všichni dospějí k tomu, že to obyčejné a jednoduché je nejkrásnější :-).

28.11.2017 15:40:47 | Kubíno

..no nevím, nevím, je to v nás....:-((

28.11.2017 15:41:33 | Nikita44

Ano, to je také pravda :-D, tak alespoň ve chvíli, kdy nám to přeroste přes hlavu :-).

28.11.2017 15:42:55 | Kubíno

..tak, tak:-)

28.11.2017 15:43:48 | Nikita44

:-)

28.11.2017 15:44:01 | Kubíno

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí