Energie zdarma

Energie zdarma

Anotace: Dříve jsem si myslel, že nejlevnější je topit dřívím. Ale jelikož nevlastním les a neznám hajného, který dává dříví za flašku, zařídím se jinak.

 

 

Energetická krize a trh s energiemi extrémně kolabuje , běsnění války stále pokračuje a zvedá veškeré náklady pro život, uvádí všechny v nejistoty a vznikající tlak ve společnosti graduje. Díky cenám na burzách se vše ekonomicky odvíjí a pomalu a jistě vysává finance všech.

 

Nejúspornější variantou je soběstačnost nejen s energiemi, a to nemyslím na poli státním, nýbrž občanské – samostatné jednotky.

 

V minulosti tak fungovala každá domácnost, která si musela vše obstarat a nestala se tak na nikom závislá, kdy veškeré energie si  zabezpečil každý sám. Od starověku… středověku, kdy lidé topili pouze dřevem, aby se ohřáli a uvařili, přes doby, kdy se těžilo uhlí…až do současnosti, kdy jsme zvyklí otočit knoflíkem a „je to“.

 

Technologický pokrok současnosti lze nastavit na soběstačnost (samostatnost) téměř každé domácnosti. Mluvím tedy pouze o maloodběratelích, kteří mají doma základní spotřebiče – lednice, pračky, el.vařiče, mikrovlné trouby….varné konvice…PC, TV…a mají všude např.LED žárovky a efektivně se snaží chytře ušetřit.

 

Domnívám se, že nejvíce efektivní úspora je v realizaci fotovoltaiky s kombinací s tepelnými čerpadly, kdy na vytápění domu (vůči spotřebě elektrokotlů) jsou efektivnější čerpadla vzduch/vzduch. Takže energii, kterou získáte ze slunečního záření z fotvol.článků využijete pro provoz celého domu a tepelného čerpadla, které vám vyrobí teplo, nebo v létě klimatizuje (vzduch/ vzduch), nebo si zvolíte další variantu vzduch/voda, kdy energie bude předána do otopné soustavy (radiátorů) .

 

Výhodou je, že nejste připojeni na nikoho, nemusíte řešit nákup paliva a skládat uhlí, štípat dříví, kupovat pelety neb platit absurdní částky za plyn a elektřinu, protože ji máte zdarma ze slunce a vzduchu.

 

Nevýhodou jsou vysoké pořizovací náklady a vše musí realizovat akreditovaná firma, aby jste na to vše získali poměrnou část – dotace od státu (mnohdy víc jak 50 %). Ovšem myslím, že se to vyplatí a pokud vlastníte domek, máte nějaké peníze… společně s dotacemi , propočtem návratnosti získáte velmi levnou energii.

Autor Krahujec, 30.08.2022
Přečteno 152x
Tipy 4
Poslední tipující: Lighter, mkinka, kudlankaW, paradoxy
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Lidé, co mají peníze, ti tohle nepotřebují, vše si (a hlavně bez starostí) přece koupí. A pro chudší je to drahé a náročné si to všechno pořídit. A tolik starostí kolem, jako by neměli dost jiných. Absurdní začarovaný kruh závislosti, co vyhovuje našim skutečným vládcům kapitalistům, velkým globálním obchodníkům, kteří nechtějí nabízet produkty levně, včetně energií. "Každý přece zdražuje, tak proč my ne." Prostá strategie vyšších zisků. V podnikání nejde o lidi, ale o zisk na nich. :-)

31.08.2022 11:40:12 | Lighter

Ono to tak jednoduché není...a co se týká dotací, je to jenom o tom, že ruka ruku myje. Každý z mého okolí, kdo si to dělal sám, výrazně ušetřil. Já bych do toho šla taky, jenže mám starou střechu nevhodnou na soláry. Momentálně plánuju, že si koupím nová kamna, na kterých se dá i uvařit, možná s výměníkem, uvidím, stejnak musím nejdřív ušetřit :). Soběstačnost nebo alespoň částečná soběstačnost jek v energiích, tak i v jídle je můj sen. Část si plním pěstováním brambor a zeleniny, mám malý pozemek, tak zkouším pěstování v kýblích a za mě super :). Teď mám v plánu horizontální pěstování, chci vyzkoušet jahodovou stěnu, ale lámu si hlavu, jak se zavlažováním, jestli by vzlínání dokázalo zavlažit. Prostě dělám takové pokusy, aby se člověk moc nenadřel, aby pomohl přírodě a ona zase jemu:).

30.08.2022 16:02:52 | paradoxy

Zdravím, tak pokud jsou známí elektrikáři, kteří to zapojí a rozumí tomu, tak o.k. Na střechu se to vždy nemusí instalovat, stačí 20-30 m2 na pozemku, nejlépe na jižní stranu a dát tomu nejefektivnější úhel 35 stupňů a rovnou se to dá i lépe udržovat - např.ometání sněhu v zimě... Akorád se musí svařit jednoduchá konstrukce na základech, kde to upevnit. Jinak kamna jsou také skvělá volba. Sám topím a mám litinová Wamsler Nostalgia, které spápnou efektivně i uhlí. Topím už 15 let a je třeba si uvědomit, že dříví schne nejméně rok (tvrdé dva roky) a to nejlépe naskládané kůrou dolu, na jižní straně s dokonalým prouděním vzduchu mezi řadami (nemůžeš to naházet do sklepa mokré). Kamna - (sporáky) prodávají i s výměníkem, což už je hodně dobrý level použitelnosti, ale stojí tak okolo 50. Chce to hlavně spočítat potřebný výkon - Kolik místností a o jakém objemu, tepelné ztráty (okna, stropy...) a řešit co největší zateplení. Jinak to pěstování je taky dobrý. Když sklízím nyní rajčata, která voní a mají skvělou chuť...to prostě potěší a dá se vypěstovat cokoli, kór když je koňský hnůj. Doporučuji mrknout na Sílu pro život. Štěpán a Mela tu žijí za humny a moc jim fandím.

30.08.2022 20:11:22 | Krahujec

Taky zdravím:). Pozemek mám malý, tak si ho nechci ubírat. Střecha áčková se skvělou orientací jedné strany na jih, ale ty finance...znám člověka co si to dělal sám, ale on je z oboru elektra a rozumí tomu. O kamnech mi povídat nemusíš, mám je jako zdroj tepla spoustu let, ale říkala jsem si, že by bylo super na nich i uvařit, přinejmenším v topné sezóně. Už jsem se na kamna dívala, ale jak píšeš, padesát tisíc a víc...zateplení momentálně neuvažuju, zase finance, ale ze zkušenosti vím, že potřebuju výkon na cca 150 M3, aby to vytopilo. Jojo vlastní zelenina mňam, mám brambory, rajčata, okurky, různé dýně, cukety, jahody, rybíz angrešt a tak všelijak:) Mrknu na ně, dík za tip a dobrou:)

30.08.2022 21:54:33 | paradoxy

Bohužel celý život, svět je nastaven o penězích. Realita života je mnohdy těžká a ušetřit větší peníze je složité, kór když jsou náklady na hypotéku, děti, úvěry...
Začarovaný kruh systému.

30.08.2022 22:22:20 | Krahujec

Jojo, začarovaný kruh systému, to máš pravdu. Mám hypo, tři děti....větší investice řeším tak, že mám v daňovém zvýhodnění jenom dvě děti a za třetí dostávám po daňovém přiznání, tím mám vždycky jednou ročně na větší akci:) za poslední dva roky to padlo na vrtanou studnu. Nejradši bych je dala z měsíční výplaty pryč všechny, ale to nejde.

Za ten systém si na druhou stranu můžeme my sami...on státní systém není špatný jako takový. Rodičovská až na čtyři roky, většina ošetření u lékaře zdarma atd , ale zneužívá se to že všech stran, protože každý chce víc a víc, hlavně ti co už mají dost.

30.08.2022 22:39:11 | paradoxy

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí