Rodinné klenoty

Rodinné klenoty

             Rodinné klenoty

 

Takto bych nazvala produkty, co se sice netřpytí, ale pro mne mají větší cenu. Možná jste zvědaví, o co kráčí? Je to podobné jako v té pohádce „Sůl nad zlato“. Jedná se o rodinné recepty, které se dědí z generace na generaci. Pak je na každém, kdo v tomto řetězci bude pokračovat. Vyrůstala jsem v rodině, kde se říkalo „ U pekařů“.  To že náš dům neustále voněl čerstvým pečivem nebylo nic nového. Kdysi děda pekl pro lidi, jak mu přestávalo sloužit zdraví, tak už jen po radost a rodinu. Rodina byla velká, takže se peklo pořád. Jelikož už se celá rodinka na nás dívá z nebe, rozhodla jsem se o tyto rodinné klenoty podělit. Jediné co mě mrzí je to, že se nezachoval recept na chleba, co pekl můj děda. Tak se podělím s recepty, které mi přirostly k srdci, a sama jsem se naučila. Budu ráda, když půjdou do oběhu, někomu obohatí kuchařku.

Děda pekl dva druhy malých koláčku. Máslové dělával takové malinké jednohubky, které byly dobré sníst čerstvé. Olejové jsou vláčnější, tímto vydrží déle. No pokud zbydou.     

 

                          KOLÁČKY MÁSLOVÉ

½ kg polohrubé mouky, 1 máslo, 3 žloutky, 5 dkg kvasnic, ¼ l mléka, 2 kostky cukru, sůl (lžičku), citronovou kůru.                       

POSTUP:

Máslo se rozetře se žloutky, přidá se mouka a sůl. Udělat kvásek z mléka, cukru, kvasnic. Vše se zamíchá a nechá se kynout. Z těsta pak pomocí lžíce vyhazovat na vál malé kousky těsta, do něj se dává upravený tvaroh, který se do těsta zabalí. Takto zabalený bochánek se položí na pečící papír na plech. Do něj se vytlačí vajíčkem jamka, dovnitř se dá marmeláda a nahoru posypka. Než se dají koláčky do trouby, musí se nechat trošku vykynout. Pak se pečou zhruba na 200 stupňů do zlatova. Jestli jsou upečené, zjistím podíváním se na spodek koláčku. Po vychladnutí se koláčky potřou topeným máslem s troškou rumu a pocukrují se.

TVAROH:

½ kg tvarohu, 1 vanilkový cukr, 1 vejce, 2 žloutky, trochu nastrouhaného muškátového oříšku a citronové kůry, přidat propláchnuté rozinky, trochu rumu, pokud je řídký přidat nastrouhané piškoty.

POSYPKA:

Hrubá mouka + cukr moučka stejným dílem, 2 plátky másla.

 

                         KOLÁČKY OLEJOVÉ                                  

½ kg hladké mouky, 2 dcl oleje, 4 žloutky, 10 dkg kvasnic (2 kostky cca), 9 dkg cukr krupice, 2 dcl mléka, sůl (špetka).     

POSTUP:

Hladkou mouku, půl lžičky soli, citronová kůra, olej, vše dát do mísy. Udělat kvásek: vlažné mléko, cukr, kvasnice, nechat vykynout. Do zbylého mléka rozšlehat žloutky a zbytek cukru. Vše zamíchat a nechat kynout. Z těsta pak pomocí lžíce vyhazovat na vál malé kousky těsta, do něj se dává upravený tvaroh, který se do těsta zabalí. Takto zabalený bochánek se da na pečící papír na plech. Do něj se vytlačí vajíčkem jamka, dovnitř se dá marmeláda a nahoru posypka. Než se dají koláčky do trouby, musí se nechat trošku vykynout. Pak se pečou zhruba na 200 stupňů do zlatova. Jestli jsou upečené, zjistím podíváním se na spodek koláčku. Po vychladnutí se koláčky potřou topeným máslem s troškou rumu a pocukrují se.

TVAROH DO KOLÁČKU (NA 1KG TVAROHU)

8 žloutků, citronová kůra, vanilkový cukr, nastrouhaný muškátový oříšek, rum, špetka soli, polévková lžíce topeného másla, podle chuti cukr moučka. Při řídkém tvarohu se přidávají nastrouhané piškoty.

POSYPKA

½ másla, 2 žloutky, 1 hrnek polohrubé mouky, trochu hrubé, 1 hrnek cukr moučky.

*

Tyto koláče na plech byly vždy taková letní klasika, když zrály švestky nebo jiné ovoce, byla to taková rychlejší verze pohoštění. 

                           KOLÁČ NA PLECH             

½ kg polohrubé mouky, 8 dkg oleje + Hery, 8 dkg cukr krystal, 1 kostka kvasnic, necelý půl litru mléka, malou lžičku soli, vanilkový cukr, 4 žloutky, sníh z bílku.

(Péct na 180-200 stupňů)

POSTUP

Zadělat, nakynout, těsto roztáhnou na vymazaný plech, nebo pečící papír, nahoru dát trnky, může se dát i trochu perníku, pocukrovat, pak dát posypku. Na jablka dát cukr, skořici a posypku.

*

Co by to byly za vánoce bez pořádné vánočky. Tahle opravdu nemá chybu. A té srandy co jsme při pečení zažili. Náš děda pekař měl na vánoce vždy veliký úkol. Každá rodinka v domě jak zadělávala těsto, procházela jeho schválením. Bylo to jak v tom filmu o Lorencovi. Vždy do toho hrábl a řekl buď, máš to řídké, nebo máš to tuhé. Ono to těsto musí být tak akorát, spíš tužší, aby se ta vánočka moc nerozplácla a nevyvrátila. 

 

                         VÁNOČKA

¾ kg polohrubé mouky, 18 dkg cukru, 18 dkg tuku (napůl másla + olej), 6 dkg kvasnic, 5 žloutku, 3/8 l mléka (může být trochu míň), propláchnuté rozinky namočené v rumu, anýz, citronová kůra, rum, větší půlka lžičky soli, bílek na potření nakynuté vánočky.

POSTUP

Mouku, sůl, propláchnuté rozinky, anýz, nastrouhanou citronovou kůru dát do mísy, přidat olej a máslo (máslo rozpustit), z trochy vlažného mléka, trochu cukru, kvasnic udělat kvásek, žloutky smíchat se zbytkem mléka a cukrem, vše pořádně zamíchat a nechat kynout. Po nakynutí těsto rozdělit na bochánky, ze kterých se pletou vrstvy. Pro jednoduché pletení to dělím na tři větší bochánky, tři menší a dva ještě menší, které se splétají dohromady a dávají se nahoru. Tyto vrstvy se dávají na sebe na plech s položeným pečícím papírem. Poté se vánočka nechá opět nakynout. Před pečením se potře rozšlehaným bílkem. Dá se péct do předem vyhřáté trouby nejprve na 220 stupňů na 10 minut, pak teplotu stáhnout na 180 stupňů a péct zhruba 3/4hodiny. Ke konci zkoušet špejlí, když není uvnitř těsto tak vytáhnout. Pokud by po těch 10 minutách moc barvil vrh vánočky, vánočku z trouby nevytahovat, opatrně a rychle nad vánočku dát alobal.

*

Na velikonoce pekly babičky svým vnoučatům beránky. V každé rodině, byly putovní staré formy na tyto krásné beránky, a když ne, sousedi ochotně půjčili. 

                            BERÁNEK (těsto na 2 kusy)

4 vajíčka, z bílku ušlehat sníh, 26 dkg cukru moučka, 10 lžic oleje, 8 lžic vlažné vody, 20 dkg hladké mouky,  1/2 prášku do pečiva.

*

K největším klenotům patří velké koláče, neboli jak se u nás říkalo placky. U těchto dobrůtek měl každý možnost si vybrat, na co má momentálně chuť. Dělaly se různé druhy, jako klasika tvarohové, makové, hruškové, s ovocem a málo kde dělané zelové. Teď asi přemýšlíte, jak by mohly chutnat? Bylo to něco úžasného. Na to, že se to zelí při pražení solilo a pepřilo, tak to nakonec chutnalo sladce.           

 

                           VELKÉ KOLÁČE

Těsto na 1 kg mouky

1 kg polohrubé mouky, 10 dkg kvasnic, asi 3/4 litru vlažného mléka, 7 až 8 žloutku, 17 dkg tuku (stejný poměr másla, oleje, Hery), 17 dkg cukru krupice, 1 lžička soli, rum, citronová kůra, rozinky (můžou se předem namočit do rumu). Kdo rozinky nemá rád, dávat je nemusí.

POSTUP

Do mísy dáme mouku do ní sůl, citronovou kůru, rozinky, tuk, udělaný kvásek s trochy mléka, cukru a kvasnic. Zbytek mléka, cukru a žloutky lehce ušleháme a také dáme do mísy. Vše pořádně zamícháme, až uvidíme, že se tvoří bublinky. Na tyto velké koláče je těsto řidší jak na vánočku. Necháme kynout. Podle lopatky se vystřihnou kola z pečicího papíru a na ně se pokládají odvážené bochánky z těsta. Na tvarohové, makové, hruškové, ovocné se dává 22dkg těsta a na zelňáky 20dkg těsta. Bochánky se zabalí a nechají kynout. Postupně se rozvalují, na dvakrát do tenka, pak těsto mažeme náplní, kůrky necháváme bez náplně. Nejprve si připravíme všechny ingredience, které budeme mazat a sypat na rozválené těsto.

POSYPKA

½ másla, 2 žloutky, 1 hrnek polohrubé mouky, trochu hrubé, 1 hrnek cukr moučky

Náplně.

MAKOVÝ

Mák pomeleme, dáme na plotnu, přidáme trochu mléka a mícháme. Nesmí být ani řídký ani tuhý. Praží se na mírném ohni. Po upražení asi 10 minut, přidat pořádně rozšlehané celé vajíčko v trošce mléka (1 vajíčko -1 koláč), nechat projít varem, přidat topené máslo, vanilkový cukr, nastrouhanou citronovou kůru, cukr krupici, rum. Dochutit, zamíchat. Po odstavení sem tam promíchat.

HRUŠKOVÝ

Uvařit 2/3 jablek (péček), 1/3 hrušek (péček) do měkka, (hrušky je třeba vařit déle), vodu scedit a pomlít uvařené péčky (bez jadřinců) na masovém mlýnku. Přidat cukr krupici, vanilkový cukr, nastrouhanou citronovou kůru, topené máslo, rum, nastrouhaný badyán.

TVAROHOVÝ

Tvaroh zbavit přebytečné vody. Přidat žloutek (na 1kostku tvarohu 1 žloutek), vanilkový cukr, nastrouhanou citronovou kůru, nastrouhaný muškátový oříšek, cukr moučka, rum. Všechny opravy po namazání posypat nastrouhaným perníkem, posypat posypkou. Péct na 220 stupňů. Po upečení na pečícím papíru a zchladnutí omastit topeným máslem s rumem a pocukrovat. Pro zjemnění chuti se do těchto oprav, kromě hrušek dává trochu sněhu z bílků. Do všech oprav se dává trošinku soli.

ZELŇÁK

Nastrouhat zelí na menší slzičky, vyždímat vodu, zelí dát do pekáče, trochu posolit a popepřit na nižších stupních 150 upéct v troubě (upražit do růžova), až je měkké. Promíchávat během pečení. Po upečení osladit, pomastit topeným máslem, přidat vanilkový cukr, nastrouhanou citronovou kůru a trochu rumu. Nechá vychladnout. Zelí se zabalí do těsta, udělá se bochánek, trochu nechá vykynout. Po vykynutí těsta bochánek otočíme zabaleným nahoru, rozválíme na tenko, pomaže se mlékem, posype perníkem a posypkou. Upeče se na 200 stupňů. Po vychladnutí pomastí topeným máslem a pocukruje.

OVOCNÉ

Pokud by se jednalo o ovocné koláče místo náplně dáme ovoce, když je kyselé pocukrujeme, lehce posypeme perníkem a dáme posypku

Teď už snad jenom popřát ať se recepty líbí a také chutnají tak, jak celé naší rodince.

Jedna rada na závěr.

Můj dědeček vždycky říkával: „Na koláčích se nešetří, musíš tam dát vrstvu náplně (u nás se říkalo opravy),aby z toho nebyly sušky, perník posypat lehce, posypka tak normálně a po vychladnutí pomastit topeným máslem a pocukrovat.  Kdo chce na nich šetřit, tak ať je raději nepeče ´´. Tak se toho držíme, věřte, že tyto koláče neboli placky neboli frgále, jsou jak svatební.

Dobrou chuť

 

 

 

 

 

 

                                                      

Autor Marťas9, 24.05.2023
Přečteno 146x
Tipy 4
Poslední tipující: Iva Husárková, mkinka
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jé.

24.05.2023 09:18:28 | mkinka

Překvapení... To je návod jak se zabavit při tom našem proměnlivém počasí. Měj se krásně.

24.05.2023 11:25:16 | Marťas9

Podle Tvých receptů ráda něco udělám.

07.07.2023 20:18:09 | mkinka

Tak do toho, jsou fakt super nebudeš litovat

07.07.2023 20:32:34 | Marťas9

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí