Vánoce jsou za dveřmi

Vánoce jsou za dveřmi

Anotace: Jen tak trochu nostalgie

Jak je možné, že dříve nebyla reklama jako již dnes od listopadu, žádné velké nákupy, a přesto ty Vánoce byly tak nádherné. Ono to má všechno něco do sebe. I ten konzumní život je napínavý; obchody se předhánějí, kdo vytvoří lepší předvánoční atmosféru, a kdyby na sůl nebylo, Vánoce musí být ve vší parádě
Jaké to bylo u nás doma v letech, když jsme byli ještě dětmi?
Těšení na Vánoce bylo spojeno s tajemstvím a téměř detektivním hledáním dárků. Nevím, proč jsme to dělali, když překvapení je tak příjemné!
Na Štědrý den se nešetřilo uhlím. Zatopilo se ve všech místnostech a bylo útulně. Stromeček byl v ložnici a později jsme ho s bratrem Oldou strojili tak, aby to mladší sestřička neviděla. Byla malá a my jí chystali překvapení.
Teplo, vůně cukroví a připravovaného jídla! Já měla na starost bramborový salát, a to jsem si fakt vychutnávala. Dělala jsem ho několik hodin. Prostě byl vánoční a musel být lepší, než kdy jindy.
Večeřeli jsme v obývacím pokoji u kulatého stolu a už jsme se nemohli dočkat. Vždycky to byly dárky dosti praktické; svetry, rukavice, šály, tepláky, ale přesto se tam našla knížka, památníček nebo moje první manikúra. Je pravda, že to byly často knihy sovětských autorů jako třeba, Žil jsem na Čukotce, Čuk a Gek nebo Patnáctiletý kapitán. Mamince jsme kupovali šeříkové mýdlo a Živé květy- to byla voňavka. Když jsem jednou dostala lyže, druhý den už jsem je zkoušela u lesa na stráni. Zajímavé je, že člověk má tendenci všechno přikrašlovat, zvláště to, co bylo dávno. A tak se vidím, jak běžím domů unavená, promrzlá a šťastná. Tma, sníh, ticho, klid. Mimochodem, nedávno jsem do těch míst po letech zavítala a na té stráni je plno nových rodinných domků.
Až jsme byli starší, chodili jsme s bratrem do kostela na ranní mši. Nechali jsme se brzy vzbudit, pořádně se oblékli a šli. Byl to pro nás zážitek pochodovat za tmy dědinou až k našemu drnovickému kostelíku. Jedny Vánoce jsem dokonce zpívala i sólo „ na khóru“. To si paní Jašková zvala domů pár dětí, které uměly zpívat, nacvičila s nimi koledy, nu a já potom na Boží hod ráno v kostele pěla „ V Betleémě, ve chleévě, ležíí tam na seéně.“ Pára mi šla od pusy, nohy zábly, ale zpívala jsem jako o život.
Jednou dostala naše mladší sestra pod stromeček knížku „ Kocour Mikeš“ od Josefa Lady. Maminka jí každý večer četla jednu kapitolu a poslouchali jsme i my s bráchou, i když jsme byli na takovou četbu už dost staří.
Dnes, když vidím někde útržky z Mikeše nebo Ladovy obrázky, nemohu si nevzpomenout na ty chvíle, které se staly krásnými až po letech.

Nejsmutnější Vánoce, které jsem v životě zažila, byly ty první bez maminky. Zemřela v listopadu a já převzala po ní štafetu. Snažila jsem se udělat všechno jako ona. Se sestřičkou jsme napekly několik druhů cukroví a na Štědrý den připravily vše tak, jak má být. Tatínek pomáhal. Vzpomínali jsme na bratra, který byl na vojně, co on tam asi chudák bude večeřet!
K večeru se otevřou dveře a tam stojí vojáček, náš brácha. Za dobré výsledky u tankistů dostal na poslední chvíli propustku. To bylo radosti!
Šli jsme všichni na hřbitov za maminkou a pak, pak šel život dál. Ty každodenní starosti o někoho jiného přebíjí ten žal, který nelze snášet dlouho. Jde to tak „cik cak“, od smutku po klid, až nakonec ten klid převládne.
Autor Limun, 05.12.2023
Přečteno 66x
Tipy 10
Poslední tipující: jort1, jitoush, Žluťák, Sonador, o3_gambit, mkinka, šerý, cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...Moc hezky napsáno....tak od srdce,až mě to dojalo jaksi....Ji.

05.12.2023 21:30:22 | jitoush

díky

06.12.2023 15:06:13 | Limun

krásné čtení, díky Ti!* ...já letos právě - je možné, že poslední Vánoce s maminkou, a už jsem jedny takové poslední zažila, tak vím, že dokážou být ještě svátečnější, než jindy...

05.12.2023 17:45:55 | Sonador

Chvílemi, až mě to dojalo. To zřejmě to vyznění v usedavost. Nostalgické vzpomínky je taková sice milá, ale smutná bolest. Zvláštní, jako bych slyšel tvůj hlas a vyprávění.
Až časem z mladých plodnic dětství až k povrchu. Vše obyčejné, jako by čas vycídil do lesku. No, nevím. Asi by se to nemělo s připomínáním si raději moc přehánět. Máme jen lidské srdce. Chudák, co jen s námi musí smutkem vydržet...
Rád jsem se zastavil*

05.12.2023 16:28:23 | šerý

Děkuji za krásný komentář a přeji všechno dobré v novém roce

29.12.2023 08:33:37 | Limun

I tobě vše jen dobré a přeji pevného zdraví.*

29.12.2023 10:28:43 | šerý

Krásně z tvého zamyšlení dýchla rodinná pohoda a kouzlo Vánoc...i to vzpomínání na ty, co už tu s námi nejsou...děkuji za možnost, že jsem to mohla číst.

05.12.2023 16:11:05 | cappuccinogirl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí