V souladu s válečným právem

V souladu s válečným právem

Anotace: Podle pravdivé události z Americké mise v Afghánistánu. Tam kde nebylo dost informací o aktérech a událostech, doplnil jsem smyšlené postavy a děj.

V souladu s válečným právem

Podle pravdivé události. Tam kde nebylo dost informací o aktérech jsem doplnil smyšlené postavy a děj.

27.8.2021 - 5 dní do odchodu Američanů z Afghánistánu

U vstupního checkpointu severní brány kábulského letiště bylo shromážděno spousta lidí. Byla to směska starých, mladých a děti. Žen i mužů. Všichni tam byla za jediným cílem, utéct před radikálním náboženským hnutím Talibanem pryč ze země. Jediným bezpečným místem pro evakuaci bylo podle nich kábulské letiště, které ještě hlídala Americká armáda.
Mezi davem byl i mladý Afghánec. Nebylo vidět, že by tady byl ještě s někým. Tak jako většina místních i on byl oblečený v dlouhé ke kolenům sahající košili. Na ní měl vestu. Neměl žádná zavazadla a to bylo divné, protože téměř všichni měli sebou nějaké to zavazadlo. Pomalu se prodíral davem směrem k bráně k prvnímu americkému checkpointu. Vypadlo to, že si pouze potřeboval odskočit a jako že se vrací ke své skupině. Alespoň lidi kolem to takhle chápali, když byl bez zavazadel. Když už to nešlo, jednoduše zůstal stát a nechal se posouvat davem k bráně. Splynul s davem.
Na vysokých zídkách kolem brány stáli američtí vojáci. Jejich rolí bylo dohlížet, aby se dav neumačkal a vyhledávat v davu podezřelé osoby.
Mladík pokojně vystál frontu až se dostal k checkpointu.
"Doklady!" řekl rutiným hlasem americký voják na checkpointu. Mladík nejevil žádnou aktivitu. Voják se na něj podíval. A tehdy jakoby mu to došlo. Je to taková intuice, kterou má člověk, když něco není v pořádku, tak jak má být. "Bomba" přelítlo mu hlavou. Chtěl se otočit ke kolegovi ze zbraní a říct mu to ...
Veškerý zvuk kolem pohltila mohutná exploze.


Plukovník od kontrarozvědky nadával. "Víme už něco ?"
"Ano, přihlásil se k tomu islámský stát afghánská odnož ISIS-K."
"To bylo jasné hned od začátku. Taliban by to neudělal, potřeboval se prezentovat jako státotvorné hnutí."
Po chvíli dodal. "Washington to nenechá jen tak."

28.8.2021 - 4 dny do odchodu Američanů z Afghánistánu

Americký prezident Joe Biden vystoupil na mimořádné tiskové konferenci k výbuchu na Kábulském letišti. Sdělil, že nařídil vojenským velitelům podniknout maximum k ochraně síly v Afghánistánu. "USA viníkům neodpustí, vypátrají je a donutí za útok zaplatit."

Specialistovi zpravodajcovi od rozvědky začínala noční směna, bojová hlídka. Na mítinku před směnou se dozvěděl co je hlavní úkol směny. Najít jakékoliv aktivity, které by vedli k identifikaci bojovníků ISIS-K v Kábulu. Velící řekl, že informace tajných služeb mluvili o tom, že dle nich jeden nebezpečný islamista využívá bílou Toyotu Carolle.
Z nezbytným hrnkem silné kávy, zasedl za monitory sledovacího systému které mu propustila specialistka zpravodajec končící směny. "Dobrý lov!" usmála se na něj.
"Sladké sny" Zavolal za odcházející. Mávla na něj zdviženou rukou.
Specialista zpravodajec přepnul na pohled ze satelitu a začal prohlížet ulice Kábulu.

29.9.2021 - 3 dny do odchodu Američanů z Afghánistánu

Zamati Ahmedi ten den jako každé ráno nasedl za volant své bílé Toyty Carelly s hrdostí. Pak si vzpomněl na situaci v zemi. 16 let pracoval pro americkou nevládní organizaci Nutrition & Education International, jako technik. Bojovníky Talibanu nezajímalo, že tato organizace pracovala na zabránění podvýživy žen a dětí v Afghánistánu tím že pomáhala shánět pro ně dostatek stravy. Důležité bylo pro ně, že pracoval pro Američany. A věděl to i Zamati a jeho kolegové. Dnes měli mít v ústředí schůzku k odchodu ze země.
Protože auto v Kábulu měl k dispozici pouze on, musel se stavit pro své další 4 kolegy cestou do ústředí.

Specialista zpravodajec hledal jakoukoliv stopu po ISIS-K. Procházel ulice Kábulu, když si všiml bílého auta v ulicích. Zaměřil se pozorně na typ. Nechal si udělat snímek auta a spustil program pro identifikaci typů aut. Na obrazovce mi blikla shoda. Jednalo se o bílou Toytu Carolla. Jeho adrenalin pojednou stoupl. Bingo, asi máme nějakou stopu.
Stiskl tlačítko telecomu a když uslyšel ve sluchátkách cvaknutí oznámil.
"Tady dvojka. Hlásím podezřelí objekt. Muž v bílé Toyotě Carolla sbírá další lidi ve městě."
"Roger. Pošlete souřadnice. Pokračujte v sledování. Konec."
"Roger. Konec"
Dál pokračoval v sledování aktivit podezřelého auta a lidí v něm.

Službukonající poručík zavolal do pracovny velitele.
"Máme podezřelý objekt Toyta Carolla."
Plukovník za poslední dva dny dostával hodně podkladů pro stopy ISIS-K. Ale tentokrát to bylo jiné, dle vyhodnocovacího automatu, tenhle objekt měl vyšší skóre než ostatní.
"Sledovat. Konec" Vydal příkaz
"Roger. Už sledujeme. Konec"

Po pár hodinách na plukovnikovém monitoru, se ještě více zvýšilo skóre podezřelého objektu. Skóre se dostalo do červené zóny prvořadého cíle.
Spojil se s velícím.
"Informace o ... " přečetl identifikaci objektu, kterému přidělil program.
Poručík reagoval okamžitě. Bylo vidět, že se na objekt zaměřil i on.
"Do objektu bylo vloženo 6 kanystrů a míří směrem k letišti."
"Za jak dlouhou dobu tam bude ?"
"Asi za 30 minut."
"Roger. Eliminovat."
"Roger. Eliminovat. Konec"
"Konec"

Vybraný dron už byl na pozici. Z posunutím objektu do červené zóny, se automaticky spustilo jeho navedení na objekt. Poručík zadal volbu eliminovat do informačního systému k objektu. Kolečka vojenské mašinérie se automaticky rozjela. Likvidace podezřelého objektu byla zahájena.

Zamari Ahmadi zamířil ze svým autem k domu, kde jeho rodina a rodina jeho bratra plus další příbuzní bydleli. Když auto vjelo na příjezdovou cestu, okamžitě bylo obklopeno jeho a bratrovými dětmi. Přijel strejda Zamari. Těšili se děti. Bylo to pro ně alespoň nějaké rozptýlení. Jeho 12 letí syn Farzad jej hned oslovil, jestli může on zaparkovat auto. Zamari přikývl a přesedl si na místo spolujezdce. Jeho syn zasedl za volant.

Specialista zpravodajec sledoval jak sledované bílé auto zajelo do dvora domu nedaleko letiště. Kolem něj se shlukli malé body.
Zvětšil rozlišení.
"Takhle se auto, které má vybuchnout na letišti nechová." pomyslel jsi. Malé body byly děti. Vítali přijíždějící auto. Takže je to omyl. Bleskově stlačil tlačítko telecomu a řekl
"Tady dvojka, zastavte zničení cíle. Je to omyl ..."
Bylo pozdě.

v 16:30 místního času z oblohy přiletěl stín s ohnivými plameny a přesně zasáhl bílou Toyotu Carolla na místě řidiče. Po nárazu vybuchl a v zapěti se ozvala druhá exploze.

"Poručíku. u auta byla děti. Tohle nebyl náš cíl."
Poručík po chvilce řekl.
"A co ten druhý výbuch. Nebyl to výbuch trhaviny ?"
"To je možné." zapochyboval o svém tvrzení specialista zpravodaj.
"Dobrá pokračujte ve vyhledávání. Konec."
"Konec."

Poručík předal poznatek o sledování plukovníkovi.
"Vyšlete tam operativce na na průzkum. Konec"
"Roger Konec"

Poručík napsal do počítače úkol pro operativce, aby zjistili co se na místě stalo.

Za hodinu skončila směna. Velicí a další zpravodajci předali své místa další směně a šli si po svých. Pouze specialista průzkumník zamířil do baru. Oproti rozkazu se na místo přes satelit vrátil. Zjistil, že kolem auta se pohybovali přeživší se zoufalými posunky rukou a těla.
"Udělali zatracenou chybu. Tohle nebyl jejich cíl." Nepomohla ani sklenička whisky.

První hlášení mluvčího amerického námořnictva Silla Urbana americkému tisku.
"... naše síly provedli útok na zamýšlený cíl. Cíl byl zničen. Neexistují žádné známky civilních oběti. Americký útok narušil bezprostřední hrozbu ISIS-K." Američané ukázali, že mají zase navrch.

Hlášení operativců bylo jiné. Bylo tam 10 obětí z toho 6 dětí. V autě nebyly žádné výbušniny. V šesti kanystrech, které vezlo auto, byla pravděpodobně voda. Druhotní exploze byla způsobeno pravděpodobně explozí propanbutanové láhvi, jako důsledek první exploze.

31.srpna 2021

Poslední americký letoun opustil Kábulské letiště a ukončil tak 20 letou vojenskou Americkou a NATO mysy v Afghánistánu. Moci se chopilo náboženské konzervativní hnutí Taliban. V zemi začalo se dodržovat středověké právo šaría. Bojovníci Talibanu zahájili krvavý hon na "přátelé Američanů" a porušovatelé zákonů islámu včetně žen a dětí. Země se ocitla zpátky v temném Středověku.

4.září 2021

Oběti amerického útoku byly pohřbeny na hřbitově na kopci na Kábulem. Když dorazila poslední rakev z obětí,v davu to začalo vřít. Bylo slyšet výkřik, že USA spáchali trestní čin vraždy.
V těch chvílích dav zmlkl a strnul. Nad hlavami jim přeletěla americká stihačka F-18 Hornet. Čekali že na ně zaútočí raketa. Naštěstí se tak nestalo.

28.září 2021

U vyšetřovací komise senátu stanul generál Kenneth F, McKenzie Jr. Šéf amerického centrálního velení. K celému incidentu řekl:
"Tenkrát jsme se tragicky spletli ... Jsem tu dnes, abych uvedl na pravou míru a uznal naše chyby.
Pozůstalé zkusíme odškodnit ex-gratia, případně jim nabídneme život v USA.
Zakončím to tím, že tým provedl útok v upřímné víře, že zabrání bezprostřednímu útoku na naše síly a civilní evakuované osoby. Nyní chápeme, že jsem se mýlili.
Veškerou odpovědnost beru na sebe."
Zdroj : The New York Times 28.9.2021

4.listopad 2021

Americký vyšetřovatel generální inspektor generálporučík Sami Said vydal verdikt. Útok dronem byl chybou, ale nebyly porušena žádné zákony , včetně válečného práva.
"Chyby v provedení útoku, spolu s konfirmačním zkreslením a selháním komunikace, vedli k politováníhodným, obětem z řad civilistů."
Zdroj: novinky.cz 4.11.2021

Na Wikipedie pod heslem Válka v Afghánistánu (2001-2021) najdeme mimo jiné i toto sdělení

"Z uniklých dokumentů vyplývá, že při náletech bezpilotních letounů v Afghánistánu tvořili civilisté 90% obětí."
Zdroj: The Washington Time 15.10.2015

"Podle Amnesty Internationl Spojené státy při útoku bezpilotních letounů se dopouštějí válečných zločinů, protože při útocích umírá velké množství neozbrojených civilistů"
Zdroj: Týden 22.10.2018
Autor Kaar, 21.11.2021
Přečteno 230x
Tipy 3
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Každá válka je špatná. Kdysi jsem jako malá sledovala pohádku, kde král říkal, když selže diplomacie, přijdou zbraně. V té době jsem nerozuměla jako dítě,
ale zůstalo mi to v hlavě z celé pohádky.
Z bezpilotních letounů mám strach, někdo od počítače určí smrt a je to šílené.

05.05.2022 10:31:13 | mkinka

Prezident Biden nařídil opustit Afghanistán.
Jistě, mimo jiné, i z důvodů jakési dlouhodobé
bezvýchodnosti situace.

Mnoho novinářů psalo titulky jako:

DEBAKL ZÁPADU V AFGHÁNISTÁNU
TOTÁLNÍ SELHÁNÍ
NEÚSPĚCH MISE

Nic z toho není pravda.
Logicky, jako jediné východisko, se jevil tah,
kdy opustíme Afghánistán, a necháme místní síly,
aby si, byť krutě, vyříkaly své a ustavili vládu,
která bude ochotna navázat s USA a jejími spojenci
diploimatické nebo alespoń nejaké rozhovory.

Protože s teroristy se nemůže diskutovat.
Nikdy. To by byl debakl !

Takhle
Talibán dělá to, co se předpokládalo.
Tady prezident Biden ukázal odpověď na námitku,
že nelze tzv. západní hodnoty vnucovat islámu.

Přes to vidíme, jak islám zůstal islámem, a islámské ženy i muži
si z těch hodnot vybrali - sport, studium, osvětu, vzdělání -
- to všechno, co v Evropě budovaly středověké kláštery a později
na ně navazující univerzity.

S bolestí hledí svět na postup Talibanu.
Lidé prchají po tisících.
To je odpověď na námitku.
Krutá, ale jediná nepopiratelná.

Už si nikdo nedovolí psát a říkat,
jak jsou západní hodnoty neslučitelné s islámem.
A naopak.
Že islám nemá hodnoty, které by západ mohly oslovit.

Jistě všechno šlo dělat lépe.
Americká demokracie je těžký proces,
protože lidé jsou různí, průmysl a obchod je silný
a my jsme jeho nevinní konzumenti.

Jen totalitární nahnědlé vlády se jeví jednodušší
a přímočaré.

21.11.2021 11:29:37 | ttragelaf

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí