Geografická prezentace zemí

Geografická prezentace zemí

Anotace: Prosím, berte to s humorem, samozřejmě si nemyslím o ostatních zemích nic zlého... tedy... až na Švýcarsko... :D

Státy v Evropě by měly věnovat větší pozornost tomu, jak se prezentují na mapách. Třeba takové Dánsko. To je od pohledu nudná placka bez jakéhokoliv výrazného bodu, větší řeky nebo aspoň rozlehlejšího lesu. To samé v bledě modrém se dá aplikovat na Řecko. Jen s tím rozdílem, že to sice není placka, ale zase jsou tam všude suché hory. Přitom obě země jsou roztahané po spoustě ostrovů, takže by nebylo nic snazšího, než že by každý svůj ostrov zaměřily jiným směrem. Jeden by mohl mít sopku, ideálně tak nějak přiměřeně aktivní, druhý deštný prales a další třeba poušť. Hned by to na těch mapách vypadalo líp.

To taková Itálie, ta to uchopila mnohem lépe. Sice Apeniny jsou také poměrně zbytečně dlouhé, ale aspoň pás hor přerušila Pádskou nížinou a sem tam frkla jezero. Jenom s tím tvarem mám trochu problém. Je samozřejmě fajn, že si vybrali něco originálního, co přirozenou formou prezentuje italskou roli v módním průmyslu, ale přece jenom si to měli lépe promyslet. Mušketýrka evokuje spíše Francii než cokoliv jiného.

Když už jsme u Francie, ta se dá uvést jako další promrhaný potenciál. Celková silueta je samozřejmě v pořádku. Hezký kompaktní tvar, správně orientovaný, aby se dobře vešel na stránku atlasu. Ale vnitřní pestrost opět pokulhává. Umístit u takhle velké země významnější pohoří jen po obvodu, to může jen geografický amatér.

To sousední Španělsko se mohlo klidně umístit na stupínku oceněných. Vnitřní uspořádání je pestré. Hory rovnoměrně rozmístěné, prořezané velkými řekami. Jenže to kazí zub v severozápadním rohu. S tímhle nepěkným výběžkem by se mělo něco udělat. Buď by mělo dojít k rozšíření Portugalska až Avilé, anebo by se mělo celé Portugalsko zrušit.

Poměrně dobře mají svoji prezentaci zpracovanou malé státy. Neobtěžují nikoho zbytečnými detaily a udržují si určitý nádech tajemna, protože najít je na mapě se zdaleka nepodaří vždy. Nicméně, v jejich případě by bylo velmi vhodné, aby pod svým označením uváděli aktuálně volný počet parkovacích míst, protože kroužit s autem po přeplněných ulicích se nikomu nechce. Zvlášť, když by se trmácel takovou dálku.

Z velkých států nám zbývá Německo, které by mohlo atakovat přední pozice. Nejen s ohledem na pestrost reliéfu a vhodné umístění na stránce atlasu, ale navíc ho ze dvou stran příjemně zeštíhlují sousední státy, takže to Německu vytváří velmi pěkné proporce. Naneštěstí, způsob, jakým Německo svojí siluety dosáhlo, není zrovna učebnicový, takže ho z pomyslné soutěže nezbývá než zcela diskvalifikovat.

Vedle něho trůní Polsko, ale to je stejně nudné jako Francie, takže ani tam vám pšenka nepokvete.

Cokoliv dál na východ nemá cenu řešit, protože tam jsou ty hranice strašně nejisté, stejně jako Balkánský poloostrov, který se vymezil nějak moc nedávno.

Ze zbývající střední Evropy se mohlo umístit dobře i Slovensko, tedy dokud bylo součásti Československa, protože dohromady tvořili obrázek lasičky. Nicméně rozdělením zemí zbyla ze Slovenska jenom useknutá půlka, což není žádná velká loterie.

Rakousko se svým vzhledem slepého střeva se propadá hluboko na chvost, kde spolu se skupinou severských států s podivně falickými tvary, může z hlediska svého geografického marketingu apelovat tak maximálně na cenu o nejabsurdnější koncept.

Británie, ta už ani není v Evropě, takže zbyla Česká republika a Švýcarsko. Švýcarsko je jednoznačně poslední, protože… prostě Švýcarsko, to se snad ani nemusí komentovat. Tudíž je zcela jasné, že nejlépe z tohoto pohledu dopadá Česko, které splňuje veškerá kritéria. Má kompaktní tvar, reliéf je různorodý, neuráží ani přehnanou velikostí ani miniaturismem, který se špatně hledá. Takže já myslím, že státy v Evropě by si z Česka měli vzít příklad a něco se svou geografií udělat.

Autor annanymsová, 07.07.2023
Přečteno 122x
Tipy 7
Poslední tipující: mkinka, Fialový metal, OpilyJohn, Ondra
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ráda jsem si početla. Různorodost, humor pomáhá k životu. Bezva.

10.07.2023 11:43:34 | mkinka

Děkuji, zvedla-li jsem Ti náladu, nebyla má snaha marná. :)

10.07.2023 20:46:09 | annanymsová

Ano a objímám.

08.02.2024 20:11:14 | mkinka

Jeden by řekl ...
(Nebýt Prahy a Brna)
Prostě skvělý ;-D

09.07.2023 20:59:01 | Fialový metal

:D To skoro nabádá napsat něco podobobného o městech v Čechách, ale to by mě lidi asi zabili :DDD

10.07.2023 08:04:26 | annanymsová

Jen maluj úsměvy Aničko
S chutí a noblesou Ti vlastní;-)
***
Rád města, obce i vísky co znám, vybarvím fialovou.
Například:
Kolín
Beroun
Prachatice
Strakonice
Pardubice
A pak ...
I kousek erotiky dokresluji
Kozlí
Pičín
Kojetín
Náhle se změní celý obraz
A s vráskou na čele
S páskou přes oko
Jako bukanýr ...
Šavle
Koule
Boule
A za Tvé tahy štětcem ...
Rád Tě pochválím.
Díky ... maluj úsměvy a kudrlinky.

10.07.2023 11:36:02 | Fialový metal

Jenže, co pak, když člověk narazí na Tmáň, Zlonice či Svinařov? :) Pak už nezbývá než vyrazit na jih Čech a uklidnit se v Paříži, Klondyku či jiné osadě. Anebo je lepší vrátit se ku Praze do Žiliny? Máš pravdu, bylo by to zajímavé čtení. :)

10.07.2023 20:45:33 | annanymsová

Krásné :) milá Aničko a úplně s Tebou souhlasím - Československo mělo tvar skvělý, kdy zase já jsem v tom viděl vesmírnou loď, kde můstek a střední část bylo Česko a Slovensko bylo o motorech - každá z těch částí nepostradatelná a životně pro celek důležitá! :)

Měj se nádherně a díky moc ;)

07.07.2023 11:14:18 | Ondra

Máš pravdu, může to být i kosmická loď. Už ji také vidím. Trochu jako Enterprise.

10.07.2023 20:42:16 | annanymsová

:D Aničko, ano ;) Přesně tu jsem měl na mysli - byť samozřejmě ty motorové gondoly trošku falírují a proto jsem to po čase upřesnil na loď Voyager, která mimo Warp měla gondoly přibližně souběžně s trupem ;) :)

10.07.2023 20:47:06 | Ondra

Aha, máš pravdu. No, ale třeba je to focené přes nějakou mlhovinu, tak to máme trochu rozsypané :D

11.07.2023 21:03:52 | annanymsová

:D máme - ony mlhoviny umí dělat divy - jednou Enterprise, pak zase Voyager a nakonec Československo - jsou to, inu, šibalky ;)

11.07.2023 21:15:59 | Ondra

Heleď, tohle Startrek téma musíme někdy víc probrat. :)

12.07.2023 09:17:08 | annanymsová

Absolutně souhlasím, Aničko :) Moc se na to těším ;) Startrek je super!

12.07.2023 09:42:47 | Ondra

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí