Cestující mniši

Cestující mniši

Z dobových zápisků zakladatele řádu mnichů cestovní řehole

 

V roce dvacetistém dvacátém se z moci a dobroty Boží podařilo mezi muži vlivnými ve městě tomto prosaditi, by ku chvále Boží a rozvoji kulturnímu města celého, jako i pro rozvoj duchovní každého jeho obyvatele, přesunuta byla katedrála světců Petra a Pavla na místo zchátralého a městu pramálo prospěšného nádraží městského. Po jednáních předlouhých, v kterých proti činu tomuto velká síla hlasů světských povstala a nad biskupy našimi ruka Boží v ochranu se držela, dohodnuto bylo termínu k uskutečnění vhodnému, jakož i pracovníků námezdných, kteří pro hmotný blahobyt a nikoli pro slávu Boží pracovati na tomto díle se uvolili, zjednáno bylo, s přesunem nadmíru náročným a nákladným se slavnostně započalo.

Chrám byl jest rozebrán, po částech pouze tak velikých a těžkých, kolik běžný vůz nákladní uveze a kolik se nevelkou ulicí městskou bez nebezpečí ztrát značných vlézti může. Takto po dobu celého roku jednoho zastavena byla doprava v okolí nádraží městského, by bylo kam uložiti nejprve rozebrané části katedrály než převezeny budou i základy její, by se stavěti na místě novém od základů mohla a na střechu svoji k tomu účelu nevhodnou stavěti být nemusela. Přesto však, že každý kus rozebraného chrámu byl jest pečlivě označen a očíslován, by k záměně, ni ztrátě dojíti nemohlo, stalo se, že jeden díl zvící poloviny auta osobního, jakož i hmotnosti podobně značné, tajně v noci pod kabátem jedním z pracovníků světských odnesen byl, by posloužil nedůstojným účelům a pokoutně byl prodán jako suvenýr. Z důvodu tohoto byla chybějící část katedrály nahrazena částí jinou, která původně se vyskytujíc za rozměrným hlavním oltářem z chrámu viděti být nemohla a absence její tak dlouhou dobu úspěšně před laiky tajena býti mohla. I pracovali na stavbě dále pouze osoby duchovní, které potřeby odcizovati části katedrály neměli, jelikož neprahli po mamonu, ba dokonce, jsouc po celý život svůj zaměstnáni svatou církví, nikdy žádné peníze nespatřili, i význam jejich neznali.

Po dokončení stavby vskutku velkolepé, která jsa opět, pro případy všelijaké I několikráte, vysvěcena stala se opět I centrem duchovním, byl na počest velikého díla Božího založen řád mnichů cestovní řehole. Do řádu tohoto bez výjimky přijati byli pracovníci duchovní, kteří stavbu tuto pro slávu Boží bez nároku na odměnu peněžitou konali, jakož I někteří námezdní dělníci světští, kteří se v průběhu velikého díla milosti Boží na cestu zbožnosti dali a peněžité odměny se ku prospěchu nově vzniklého řádu ochotně vzdali.

Prvním úkolem řádu bylo a provždy zůstává starost o katedrálu, která jsa umístěna v centru dění veškerého častým terčem útoků vandalských, jakož I cílem poutníků se stává. Není možno vypověděti, co je horšího a co více řeholi řádu náročnější pro osazenstvo mnišské činí.

Druhým úkolem řádu cestovního stala se hromadná evangelizace, k čemuž I poloha chrámu a nově založeného kláštera vhodnou se stala. Evangelizace začala býti prováděna cestou železniční a do dnešní doby již nikterak jinak prováděna není, jelikož není znám účinnější a hromadnější způsob tohoto svatého díla. Proto je vnitřními pravidly řádu přikázáno každému mnichu, by alespoň třetinovým úvazkem zaměstnán u drah byl, aby tak povinnost svoji plniti co nejlépe mohl. K účelu tomuto doporučeno jest mnichům užívat metod nenásilných, leč zjevných a pozice obsazovati na místech, která pro styk s veřejností nejlépe jsou uspůsobena, jako průvodčí nebo pokladní. Zvláštní úděl jest udělen strojvůdcům, jejichž čestným úkolem, pro který jen velmi málo mnichů jest vhodno, je bázeň posvátnou a modlitbu vroucí v cestujících způsobem jízdy co nejlépe vzbuditi a ku spasení hromadnému tak valnou měrou přispěti.

Vliv řádu po době nedlouhé pozoruhodně narostl a množství veliké pozic v drahách obsazeno jím bylo. Tím dosaženo bylo velikých pokroků a změn, které jsou jistě prospěšné a větší slávě Boží sloužiti budou, jako I spasení lidstva všeho. Bylo jest rozhodnuto, by hlášení každé na nádraží místo melodie slaboduché, kulturně ni duchovně neobohacující, zahájeno krátkou modlitbou bylo a každá jízda vlaku náležitě požehnána byla. Po nařízení tomto velmi se zvýšila účast na svatých mších po celém městě, jako I počet stížností a dopisů vulgárních, kterým řád od svých počátků vzdorovati musel, však snížilo se naopak veliké množství vlakových nehod.

Dalším krokem řádu našeho k všeobecné evangelizaci byla výrazná změna potisku jízdních dokladů, která jest realizována nikoli pouze v našem městě, ale I v městech jiných, kam se řád také rozšířil. Jízdenky jsou jest popsány biblickými citáty nabádajícími k obrácení, štědrosti a trpělivosti, kteréžto vlastnosti velmi mnichům ve službě pomáhají.

Novým cílem naším jest nyní využít kolejí vedoucích katedrálou ku rychlejšímu provádění svátostí, zejména svátosti smíření a eucharistie, které začasté mnoho času zabírají a pokrokovému myšlení řádu jsou takříkajíc proti srsti. Vynálezem na dobu zkušební jest přepravní souprava, která schopna jest obsloužit třicet věřících, kteří jsou dovezeni k dvěma řadám zpovědnic a po potřebném čase dále ku svatému přijímání. Proces tento celý trvati může pouhých 6 minut a jest velice efektivním. Jedná-li se pouze o svátost eucharistie, je zaveden okruh jiný, podobající se horizontálnímu pater nosteru, pomalu jedoucím upraveným vagonem, kterýmžto lze obsloužit svatým přijímáním necelých 50 věřících za minutu, je-li řádový kněz řádně vycvičen a uvyklý provozu nezanedbatelné rychlosti. V případě, že je k dispozici podávajících množství většího, jest na snadě vůčihledně rychlost vagonů zvýšit a zařídit, by kněží v souladu podávali střídavě. Využitím celé nemalé délky presbitáře obsazením kněžími v počtu osob osmnácti lze při dobré koordinaci rychlosti vysoké dosíci, I devítiset věřících v minutě odbaviti při rychlosti vagonu čtyřset padesáti metrů v minutě, což činí dvaceti sedmi kilometrů za hodinu, bylo by tedy lze svaté přijímání podávat při průjezdu vlaku za provozu takřka beze zpomalení.

To však jest úkol zatím nevyřešený a řád náš nyní velkou měrou zaměstnávající.

 

Račte si nastoupit, vlak již odjede ku větší slávě Boží. Ať žehná vašim cestám. Amen.

Autor KŠmahela, 20.06.2020
Přečteno 294x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí