Editorovy zápisky 2

Editorovy zápisky 2

Anotace: Zamyšlení nad literárními servery.

Sbírka: Editorovy zápisky

Původně jsem se chtěl věnovat pravopisu, ale nakonec jsem se rozhodl pro takovou menší úvahu nad literárními servery, zejména našim Literem.

Liter je první literární server, kde jsem publikoval svá díla. Před tím jsem psal výhradně do šuplíku, jenže člověka příliš nenadchne, když si jeho dílka nemůže nikdo přečíst.
Asi ne nadarmo nabízejí servery Seznam i Atlas Liter jako první neplacený odkaz v rubrice Literatura. Jde o nejoblíbenější místo k publikaci amatérských literárních děl a snad je to oblíbené místo i pro čtenáře. Stránky Literu jsou příjemně jednoduché, pro čtení ani publikaci děl není třeba dělat nějaké krkolomnosti, stačí registrace a jde se publikovat. Dílo je ihned k dispozici čtenářům, o jeho formální stránku se postarají editoři (pokud to kvantum příspěvků zvládají), čtenář může psát komentáře a hodnotit díla, takže autor může sledovat, jak jsou jeho díla čtena a oblíbena. Všechno to funguje poměrně spolehlivě, žádné pády serveru, ztráty informací nebo nekorektní zobrazování stránek.
Pochopitelně existují i další literární servery, možností k publikaci všelijakých literárních pokusů stále přibývá. Já jsem si vyzkoušel Epiku, taky není špatná, je tam celkem dobrá parta autorů a vybavenost serveru celkem ujde. Plánů a ambic má admin hodně, jenomže momentálně poněkud nestíhá. Nepřipomíná vám to něco?

Ano, každý server se odvíjí od technického týmu. Někdo vytváří (programuje) stránky, jiný řídí záležitosti publikační a další třeba finance. Takto to mají zařízeno například na SASPI. Jak je to u nás na Literu, nevím, protože tyto informace nám nikdo nesděluje.
Vím jenom, že existuje admin Roman (alias Dodo), se kterým jsou v kontaktu editoři. On se stará o přidělování přístupových práv a zřejmě i o stránku programování. Ať už je na to sám, nebo má kolegy, poslední dobou je často nedosažitelný. Nicméně v kritické situaci, kdy došlo k zahlcení serveru spamovým robotem, admin reagoval poměrně rychle, což je jistě dobře. Byla by škoda, kdyby na správu serveru rezignoval. Zájem autorů je značný, Liter by si jistě zasloužil další rozvoj a zdokonalování.

Pomocníky technického týmu by měli být redaktoři nebo editoři. Na jejich bedrech spočívá péče o úroveň publikovaných děl. Na Literu se editoři starají o pravopisnou a zčásti i typografickou stránku děl, což jsou poměrně nadstandardní služby, když uvážíme, že jinde redaktor jen dílo zařadí do šuplíčku a napíše komentář. Nebo editoři ani redaktoři nejsou vůbec, takže autor nemá žádnou podporu.
Osobně beru práci editora dost vážně. Snažím se, aby všechny povídky byly opraveny co nejdříve. Pochopitelně stíhám pouze povídky nové. To že dříve editoři v této sekci příliš nefungovali, je fakt, se kterým se dá jen těžko něco dělat. Poslední dobou se snažím alespoň k některým dílům napsat nějaký komentář, k čemuž mne inspiroval příklad služebně nejmladšího editora sekce básně. Sice na rozdíl od něho nejsem expert přes literární teorii, ale snažím se. Takže pokud budete mít nějaké problémy v sekci povídek, napište mi e-mail. Adresu v tomto textu podle pravidel serveru zveřejnit nesmím, ale najdete ji v mém profilu.

No a jsme u autorů, nejdůležitějších lidiček na každém literárním serveru. Komentovat nějak publikační činnost autorů není třeba, poměrně dost se činí, děl přibývá několik desítek denně. No a taky přibývají noví autoři. Myslím, že můžu s klidem konstatovat, že jsme věkem autorů nejmladším literárním serverem na českém internetu. Získávání zkušeností, kontakt se čtenáři, kuráž jít se svým dílem na trh. Kdo chce, má možností spoustu, kdo se bojí, nesmí do lesa.
Umění přijímat kritiku by mělo být samozřejmou výbavou každého autora. Konstruktivní kritika pomůže (mám ověřeno), nad všelijakými výstřelky se dá přece mávnout rukou. Myslím, že každý pozná, kdy je jakákoliv diskuze s méně inteligentním kritikem zbytečná.
Je jedině škoda, že náš Liter opouštějí zkušenější autoři. Ještě větší škoda je, že smažou všechna svoje díla, která by mohla být vzorem autorům méně ostříleným. Ale každý má právo na svůj názor a internet je veskrze svobodné médium, kde se nesmí nikomu bránit v rozletu.

Pomalu se dostáváme k poslednímu článku řetězu – ke čtenáři. Je jistě mnoho lidí, kteří sice sami nepíší, ale přicházejí si prostě číst. Správný autor musí ve svém srdci vítat každého čtenáře svých prací. Pro čtenáře přece píšeme, jim chceme předat svoji radost z tvorby. Važme si tedy každého, kdo literární server navštíví. Když budeme dbát o úroveň Literu, možná nás někdy navštíví i nějaký skutečný spisovatel nebo redaktor kamenného nakladatelství a třeba si všimne našich pokusů a kdo ví – možná se právě někdo z nás může stát budoucím autorem pěkných knížek.

Tak vzhůru do díla a nekažme si radost. Co by za naše možnosti někdejší literáti dali!

Technická poznámka: První díl zápisků jsem z nedostatku vhodného prostoru nepatřičně zařadil mezi povídky. Teď už to měnit nebudu, pokud máte zájem o základy typografie, budete vítáni. K pravopisu se dostaneme příště.
Autor Pavel D. F., 06.09.2006
Přečteno 641x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ahoj.......chtěla jsem se tě zeptat, jestli si někdy sám publikoval na Saspi a jestli se ti jako server líbil....já tam přišla asi před 8 dny a už jsem docela zklamaná......myslíš, že je to jen můj názor?.......přijde mi totiž, že je úplně jiný než liter.....dík za odpověď....:)

07.09.2007 17:01:00 | arya

Pravda, souhlasím s vámi oběma. Nicméně typografie, jak ji zmínil pan Pavel, Literu bohatě odpovídá. Na tomto servru bohužel nejdou řešit věci, jako je odsazení prvního řádku, kurzíva a podobně, což je možná i škoda... ale na druhou stranu, bůh ví co za příšernosti by se tu objevilo, i tak se tu najde dost autorů, kteří nezvládají pravopis, natož základní typografii.

30.05.2007 20:32:00 | Emis

Naprosto souhlasím: ještě jsem nečetl ten první díl, ale když jsi tady zmínil typografii, vzpomněl jsem si na jeden povinný předmět na Informatice, kde nás "mučili" zásadami jako: délka mezery, rozdíli mezi krátkou pomlčkou (spojovníkem), střední a dlouhou pomlčkou (n-pomlčka a m-pomlčka) a že naťukat tři mezery jako odsazení je naprosto nepřípustné, když se to dá nastavit v parametrech odstavce. Stejně tak je prý "těžký hřích" zarovnání zleva, musí být oboustranné, což samozřejmě vyžaduje řešit dělení slov. To je podle mě jen pro vydavatele, případně spisovatele z povolání, ale ne pro obyčejné lidi. Navíc je to na Literu za současné situace těžko realizovatelné bez předběžné cenzury a korektury, neboť by se díla musela posílat v nějakém bohatším textovém formátu.

23.09.2006 10:51:00 | Zahir

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí