TREBA KRÁČAŤ S DOBOU ...

TREBA KRÁČAŤ S DOBOU ...

Na nebeskú bránu nesmelo zaklopal muž. Taký obyčajný, bezvýznamný, z akejsi malej dedinky, niekde od nás. Náš človek. Nazvime ho Ďuro.
 
Brána sa otvorila a na oboch stranách sa okamžite zrodilo prekvapenie. Ďura miesto Petra vítal vzdialený príbuzný, ktorého by tu na takejto pozícii ani vo sne neočakával. Ale aj ten ostal zaskočený.

"Čo tu robíš, veď si ešte nezomrel ..."

"Poslal ma pán farár ..."

"Ktorý ?" opýtal sa Kmotor, lebo tak ho, bohvie prečo, všetci v dedine nazývali. Kedže sa to spýtal akosi opatrne a neisto, Ďuro mu odpoveď iba pošepkal do ucha.

Kmotor sa uškrnul, meno si dva krát posmešne zamumlal a dodal "... , ten čo dúffa".

Rýmovačka oboch pobavila.

"Vraj sa mám opýtať, ako to tu so mnou výhľadovo vyzerá ..." osmelil sa preto Ďuro vyzradiť dôvod svojej návštevy.

Kmotor zvážnel, uvedomil si svoje terajšie postavenie i povinnosti. Začal Ďura premeriavať, zhora nadol, zdola nahor. Aj ho potom otočil a dôkladne prezrel i zozadu a zboku. Nakoniec ešte pristúpil tesne k nemu a poriadne pričuchol, snáď aby odhalil nejakú prípadnú čertovinu.

"E-cigarety, že ?" vyhlásil výsledok svojej obhliadky. "Hej..." prisvedčil Ďuro váhavo, lebo nevedel, či to je dobrá alebo zlá správa. "Treba kráčať s dobou ..." vysvetlil ospravedlňujúco.

"A ženu biješ ?" pokračoval Kmotor vo výsluchu nevšímajúc si Ďurove rozpaky.

"Občas... Často ... " priznal Ďuro rezignovane, lebo tu pri bráne sa asi klamať neoplatí. "Tak výchovne ... Ale iba keď som triezvy " dodal rýchlo, akoby to mala byť poľahčujúca okolnosť. "Treba kráča..."

"Dobre ..." prerušil ho Kmotor. "Čo teda chceš ?"

"Aký dobrý skutok mám pre svet urobiť, aby som sa dostal sem ?"

Kmotor sa zamyslel a zaváhal, ako lekár, ktorý premýšľa, ako oznámiť pacientovi nepríjemnú diagnózu. Potom skadesi spod tógy, v ktorej bol oblečený, vytiahol pištoľ. Novú, veľkú a chrómovo lesklú.

Ďuro prekvapene na neho pozrel : "A čo mám s ňou ?..."

Kmotor si ju mlčky priložil k hlave a naprázdno cvakol. Potom do nej vložil náboj.

"Jeden ti postačí," povedal skúsene, keď mu ju podával.

"A to akože seba ... ? "

"Samozrejme !"

"No tak, chmataj a choď !" zavelil po chvíli hlasnejšie, keď postrehol jeho váhanie.

Až teraz Ďuro konečne zareagoval, veď príkaz "Uchmatni a utekaj !" mal predsa v sebe zažitý už od detstva. Rozbehol sa domov tak rýchlo, že Kmotor ani nestihol zakričať, aby sa ponáhľal a že bránu nechá pootvorenú a že ... Keď videl miznúcu postavu, už len rezignovane mávol rukou a privrel bránu.

Snáď to len ten Ďuro stihne skôr, ako zavedú Istanbulský dohovor, lebo tá jeho manželská výchova  bude potom už  hriechom ...
Autor P.Balam, 02.02.2021
Přečteno 215x
Tipy 1
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Má ta žena ale štěstí, páč Duro na vojně nebyl a autor asi také ne. Leda že by cestou vyměnil pistolku za revolver...

02.02.2021 14:27:01 | Lesan-2

Vďaka za tip i komentár, no akosi nechápem súvislosť komentára k textu. A na vojne som samozrejme bol ...

02.02.2021 16:39:51 | P.Balam

Čtenář je šťoura nejšťourovatější. Z pistole, pokud není náboj v komoře a není natažen závěr, se nedá jen tak cvaknout. Z revolveru ano, Dagu Badmene. Stačí, když máš Smith and Wessony proklatě nízko u pasu. Nic ve zlým, sranda musí bejt. Ať se daří!

02.02.2021 22:02:38 | Lesan-2

Vďaka za postreh, má to svoju logiku. A aj kvôli takýmto detailom a upozorneniam tu tie texty predsa zverejňujeme, takže v pohode šťourej dál.:)

Z hľadiska textu mi išlo skôr o vizuálno zvukový detail, veď ak prijmeme predstavu brány nebeskej, Kmotra oblečeného v tóge ako vyberá pištoľ atď., tak to cvaknutie sa dá tiež si tam predstaviť... Slovo revolver sa mi v tomto texte akosi nezdá vhodné použiť.

03.02.2021 13:17:55 | P.Balam

Možná jsem se do technické stránky textu neměl navážet.
Ovšem stojí za povšimnutí, že v současnosti je minimum kvalitních děl především z oblasti literatury faktu, nebo dokonce Sci-fi, což považuji za nejtěžší. Tam musíte prokázat "nadupanou palici". Není čas na studium archivních materiálů, konzultace a tvoření vlastní nadstavby?
Autoři kvalitních děl sami přiznávají, že to nejkrásnější je právě pátrání, porovnávání a listování archiváliemi. Vytvořit jakýsi hodnotný přesah je nahrazováno čímsi pomíjivým, čistě osobním, tedy zbytečným. Bez obecné platnosti a mimo realitu doby. Můj děda tomu říkal "bič a pryč". Navíc je tu zřejmý strach autorů, aby textem příliš nevystoupili do opozice a neprovokovali. A pokud se najde kritik typu "Karel Koryntka" je zašlapán většinovým davem.

05.02.2021 13:34:17 | Lesan-2

To je uplne ok ten postreh s pistolou.
Suhlasim ze dnesna scifi, fantasy scena je faktograficky prevazne hrozna, casto aj historicke texty. Dtto filmy. Mensiu uvahu som k tejto teme napisal hned v uvode svojho textu Zablesk.

Aj osobne skusenosti mozu v texte vyjadrovat nieco nadcasove a nove, no taketo nove skusenosti sa, obdobne ako bitcoiny, doluju coraz tazsie a dlhsie...:)

07.02.2021 15:22:48 | P.Balam

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí