sázka

sázka

Anotace: povídka o tom, jak v životě najít domov

Toulal se po barech, kavárnách, ubytovnách, parcích a nádražích. Byl jako stěhovavý pták, který se stěhuje z místa na místo, aby našel domov. Bylo to už dlouho, co byl ženatý. Děti už vyrostly, žena se vdala a po něm neštěkl ani pes. Poflakoval se chvíli v Brně na nádraží, ale kvůli potyčce s místním bezdomovcem, ho policajti vyhodili a řekli mu, ať táhne pryč z města. Tak se vrátil do Karlina, pražské čtvrti, kde vyrůstal. Pamatoval si jako mladý na svou první holku, která jej okouzlila na tanečních. Byl v tu dobu ještě spořádaný a jeho jedinou neřestí bylo, že se naučil kouřit. Jejich první sexuální rande, bylo na lavičce v místním parku a on na to vzpomínal dodnes.
Procházel známá místa a bylo mu teskno, a tak vešel do baru, který znával dřív a propadl ještě větší nostalgii. Sedl si na židli k baru a objednal si rum. Bar se skoro nezměnil, stoly stály na stejném místě a bar na konci místnosti byl plný alkoholu. Na zdi visel plakát jeho oblíbené Edith Piaf. Měl ji rád už od dětství. Rád poslouchal její šansony, její výjimečný hlas ho vždy unášel do vzpomínek. Popíjel rum a rozhodl se, že požádá barmana, aby pustil její nahrávku:
"Mohl bys tam pustit Piafku?!"
Barman se otočil a přikývl: "Jo jasný"
Barem se rozezněl zvuk starého šansonu a on se cítil skoro jako v ráji. Už mu nic nechybělo jenom kdyby s nim seděla Piaf a pila rum, byl by šťastný. Možná by mohl sedět i s jinou ženou, pomyslel si. Rozhlédl se kolem, ale žádné ženy v baru nebyly. Jen si všiml jednoho muže u stolu naproti němu , který na něj stále hleděl. Otočil se na něj:
"Co čumíš frajere?"
"Same ty mě nepoznáváš?"
Pozorně si ho prohlédl. Potkal v životě tolik lidí, viděl tolik tváří, že si nemohl zapamatovat všechny.
"To jsem já Radim z učňáku. Seděli jsme spolu v lavici."
" Jo už si vzpomínám"
Radim si přisedl k němu a začali vzpomínat na staré časy a přitom pili rum. Radim mu pak řekl, že se rozešel se ženou před půl rokem. Měl jí rád, ale cestou domů z baru potkal její známou, ona ho pozvala do bytu a neštěstí bylo na světě. Jeho bývalá, hned jak se to dozvěděla, tak se s ním rozešla a ještě mu dala par facek.
"Protože si to zasloužíš" řekl mu Sam.
" Hele tamhle jde moje bejvalka"
Radim ukázal do dveří, do kterých vstoupila sympatická brunetu
"Tak na co čekáš, běž za ní"
Radim pokroutil hlavou:
"Já nemůžu, ona se mnou nemluví, ale s tebou by možná hodila řeč. Víš co, vsadíme, se, jestli by šla s tebou na rande"
"O kolik?"
" O litr"
"Platí"
Podali si ruce na znamení souhlasu a on se díval jak si Radimova bývalá sedla k baru. Objednal si ještě jeden rum a šel k ní. Z reproduktorů hrála Piaf.
,,Mladá paní zatančíme si?"
"Proč ne?" usmála se na něj a ukázala bílé zuby
Sam ji chytil kolem pasu a začali tancovat. Trochu byl nervózní, protože už dlouho s žádnou ženou netančil.
Když dotančili , sedli si na bar. Podíval se směrem, kde seděl Radim, ale už byl pryč. Požádal ji o tykání a ona se mu představila jako Katka a začala mu vyprávět, jak to bylo s Radimem fajn, až na tu jeho nevěru s kamarádkou. Mlčky ji poslouchal a přemýšlel, jestli ji má pozvat ještě na rande. Nakonec se ji zeptal a ona souhlasila, že se sejdou druhý den odpoledne.
Dali si ještě pár rumů a kolem půlnoci se rozešli, on ji doprovodil a vydal se cestou na ubytovnu. Přemýšlel, že Radim také už nemá nikoho, říkal mu, že rodiče zemřeli, sourozence neměl, měl jenom Katku, ale tu už ztratil. Před ubytovnou seděli holubi a zobali ze země rozlámaný chleba. Vzpomněl si na svou bývalou ženu, která ráda krmila labutě. Ani se ji nedivil, že se s ním rozešla. Byl věčně někde na montážích, stavbách a doma se skoro neohřál.
Svlékl se, lehnul si do postele, ale nemohl usnout. Katka se mu docela líbila, ale co kdyby přeskočila jiskra mezi nimi, bude schopen se vůbec usadit a začít pracovat? Byl zvyklý na sezonní práce, jednou tam a podruhý zase někde jinde. Pak ho to napadlo. Vzal do ruky telefon a napsal textovku Radimovi.: Kačka s tebou chce mluvit, zítra odpoledne ve dvě přijď na bar.
Odložil telefon a konečně se mu povedlo usnout. Ráno vstal a k snídani snědl párek s hořiicí, co stihnul koupit včera v obchodě a pak si lehnul a usnul. Když vstal byla jedna hodina odpoledne. Za chvíli měl mít rande s Katkou, ale on tam poslal Radima. Bylo to správné nebo ne? Co když by to s Katkou bylo fajn. Ve dvě hodiny mu to nedalo a rozhodl se, že se půjde podívat do baru, jestli Radim přišel. Bar byl z jedný strany prosklenný, a tak se podíval dovnitř a uviděl Katku s Radimem, jak se líbají. Něco vevnitř se v něm pohlo. Byla to radost, úleva, ale taky možná vztek a smutek. Z nádraží zahoukal vlak a na nebi proletěli ptáci. Podíval se nahoru za nimi, jak letí. On byl jako oni pták, co poletuje z místa na místo, a hledá domov. Kdo ví, možná někdy ho také najde.
Autor Sára Černá, 12.04.2021
Přečteno 275x
Tipy 2
Poslední tipující: danaska
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkná povídka, milá Sáro. Ráda jsem četla. Zdraví Daniela

12.04.2021 17:38:50 | danaska

Moc děkuji. Jsem ráda, že se Vám povídka líbila:)

13.04.2021 13:11:24 | Sára Černá

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí