Bitevní lodě

Bitevní lodě

Anotace: ...anebo možná také ne.

Bitevní lodě.
Všechny vyrážejí z přístavů za slunečného dne s plnou vlajkoslávou a hudbou, nastoupenou na přístavním molu.
Křižují sebejistě oceánem a vypadá to, že slunce nikdy nepohasne a vlnky se nikdy nezmění v bouři.
Však širé a nejisté jsou vody moří; a obzory, které se zdály na dosah, zůstávají stále příliš daleko.
Postupně přijdou neustálé drobné, nevýznamné, ale v součtu vysilující střety.
Čas od času dojde k nějaké velké bitvě, která do pancířů, jež byly kdysi lesklé a hladké, vyryje další krátery a jizvy.
A ať je bitva ztracená či vítězná, šrámy zůstávají.
Tyto zásahy jsou obvykle umně maskovány. Bitevní lodě vědí, že nepřítel soudí podle vzhledu.
Ano, bitevní lodě se také učí.
Křižují, komunikují, někdy uzavírají spojenectví, jindy věrolomně zrazují.
Čas utíká a vysněná bitva, korunovaná absolutním vítězstvím, stále v nedohlednu.
Výstoj chátrá, výzbroj slábne, objevují se poruchy, které už není čas, pak síla, a vposled ani vůle opravovat.
Ta stráz nekonečné plavby!
Není kde nabrat sílu, není kde opravit raněné systémy.
Některým bitvám je nakonec lepší se úplně vyhnout.
Přístavy jsou v nepřátelském zajetí, a střemhlavý útok na obsazený přístav nezřídka bývá, navzdory prvotnímu vítězství, hodně sebevražedná taktika.
A vidina temné, zatuchlým olejem olepené zátoky, kde rezignovaně končí všechny bitevní lodě, které se vzdaly naděje, je den po dni blíž než by bylo milé.
Prosakuje prasklinami v bolavém kýlu, rzivě vrže v kloubech unavených strojů, sípe ve slábnoucích turbínách a za pátečních večerů se skrývá za okenními závěsy.
A pak se kotva snese ke dnu a uchytí v temných zauzlovaných chaluhách. Zprvu to vypadá, že jen na chvilku, než se znovu obnoví síly; ale v nitru každá v tu chvíli ví, že už je to navždy.
Dobojováno.
Jen mračna v obloze nevšímavě plynou dál, a přinášejí ozvěny naivně divokých bojů jiných lodí, které se odehrávají daleko za obzorem. Za tím obzorem, který byl kdysi tak jiskřivý, lákavý a skoro na dosah.
Skoro.

Bitevní lodě.
Vzdejme jim čest.
Autor Al.hexth, 21.02.2021
Přečteno 222x
Tipy 1
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí