Když ti osud vozík vyměří

Když ti osud vozík vyměří

Anotace: Smutná vzpomínka na srpen roku 2003

Sbírka: Pohledy z dálky

Srpen je měsíc, který rád nemám. Už od doby dětství jsem se bál dívat o prázdninách do kalendáře, protože kolem desátého začínaly hlodat pochybnosti a strach z nového školního roku. Byla to doba konce 70.let a první poloviny let osmdesátých a pamětníci jistě ví, že tehdy se nastoupilo do školy prvního září a nějaké podzimní prázdniny v době ministrování soudruha Vondrušky byly jen růžovým snem, nikdy neuskutečnitelným. A pojem ředitelské volno? To nikdo nevěděl co je. Tak proto ty obavy. Prázdniny mohly být až ty vánoční.

Pro mladší čtenáře chci uvést jen malinkou vsuvku. Milan Vondruška byl ministrem školství zhruba od roku 1975 a úřadoval až do roku 1987, kdy byl nahrazen akademikem Karlem Julišem. patřil mezi ty, kteří schválili učební osnovy s množinami a tím tak potrestal tisíce žáků.

V dospělosti se mi srpen stal osudným víc jak hodně. Roku 2003 mne postihnul osudný úraz, když jsem spadnul z dvou a půl metru na zadek a následně ochrnul na nohy. O okolnostech jak se mi to stalo zde psát nechci, ani po více jak deseti létech nedokážu vystihnout správnými slovy tu chvilinku zaváhání při pracovním výkonu, tu pikosekundu, kdy mé tělo letělo vzduchem a dopadnulo na betonovou dlažbu jistého velkoskladu.

Možná v tom hrálo roli jisté stresové vypětí z minulých dnů, kdy můj otec ležel v nemocnici s neznámou diagnózou a jeho stav se horšil a horšil, což mi v hlavě dělalo zmatek. Možná letní čas dovolených rovněž měl částečný podíl. Místo šesti skladníků jsme fungovali pouze ve dvojici, ale práce musela být hotova jako při plném počtu. Kamiony na nakládku přichystaných objednávek přijížděly v čas jasně daný a výmluvy vedoucí skladu zásadně neuznával.

A nebo to jednoduše byla má blbost, možná to způsobil nějaký strážný anděl, který také ležel na nebeské pláži a zapomenul na mé hlídání. Nevím, nikdy se to už nedozvím. O to víc bolí vzpomínky, když jsem po pádu byl při vědomí a vše vnímal plně a bez příkras, např. cestu vrtulníkem do Brna. Zdržovat s pocity a zážitky z měsíčního pobytu v úrazové nemocnici Na Ponávce zde nechci. Přísahám, že než ležet na spinální jednotce, to raději se smažit na loži pekelném. Z chlapa v plné síle je najednou vrak děravější jak rezavějící vyřazená jaderná ponorka na základně Severnaja Lysa, vše včerejší je kdesi vzdáleno v minulosti větší, než život dinosaurů a každý z podobně zasažených mužů myslí jen na jedno. Postavím se na nohy??

K úrazu páteře patří i nemožnost se otáčet v posteli sám. Není tomu na vině prodělaná operace, ale otok míchy a tělo, které řídí mozek jen do poloviny. Každé tři hodiny nastupuje trojice sester a zkušeným pohybem dokáže mé tělo otočit na levý bok a za další stejný časový úsek na bok pravý. Ležet na zádech se smí pouze v noci. I v tomto prostředí mně zcela zatím neznámém si uvědomuji, že přísloví " mezi slepými, jednooký králem ", je více jak na místě, zvláště platí pro ty, co mají postižené i ruce. V čase oběda toho ošetřující personál využil a poprosil mne, zda bych svého souseda mohl pomoci nakrmit. On po pádu z kola necítil od prsou nic a jeho prsty, které se staraly do předminulého dne o elektrické vedení v celé firmě, dnes smutně zůstávají sevřeny v pěsti a není síly jimi hnout.

Závěrem mého elaborátu připomenu jeden fakt. Čtenáři chlapi jistě pochopí. Po podobných úrazech páteře je 98% mužů zbaveno schopnosti mít ejakulaci. I s erekcí jsou více jak problémy, i když ta se většinou po čase obnoví, alespoň částečně. Ejakulace a tedy mužský orgasmus je pryč. Nedocílíte ho ani pohlavním stykem, ani masturbací. Existují prý výjimky a jsou to ta dvě až tři procenta mužů, kteří vrcholu dosáhnou, ale za mnoho let na káře jsem nepotkal jediného. Prostě se sexem je většinou konec, tedy v podobě jakém jsme ho znali. A samozřejmě je nutno počítat s trvalou inkontinencí. Takže se vaším důvěrným kamarádem stanou pleny, vložky nebo urinální kondomy a v horších případech i trvale zavedené katetry. Svět je najednou jiný než býval před tím.

Ale dost o tomto smutném tématu. Jednu radu na úplný konec.

Až budete zase stát na přeplněném parkovišti u supermarketu a trochu závidět ta vyhrazená místa na stání pro invalidy,ta volná a širší stání, nezlobte se, každý z nás vozíčkářů by raději šel pěšky sto kilometrů a nikdy to místo nevyužil. Je to jen slabá náplast a technická pomoc na skrývaný bol v jejich duších.
Autor Admirál, 26.04.2023
Přečteno 208x
Tipy 13
Poslední tipující: Marťas9, Dreamy, danaska, Fialový metal, kozorožka, mkinka
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkně srdcem napsaný smutný osud. Ráda jsem četla.

11.03.2024 15:55:21 | Marťas9

Velmi děkuji za komentář. Je to ze života

26.03.2024 13:49:09 | Admirál

...něco takového jsem potřebovala číst.Moc hezky a lidsky napsané a tobě přeji jen to hezké, co člověka v životě potkává.:)

08.05.2023 21:09:12 | Dreamy

Moc díky za přečtení a návštěvu.

09.05.2023 12:56:02 | Admirál

Tvá povídka mě oslovila. Mám manžela, který také skončil na vozíku. Naštěstí máme byt upravený pro jeho rejdění a u domu rampu, takže se dostane ven. Občas je to pravda těžké, ale on to bere s humorem a já potvrzuji, že život s ním je opravdu jízda - někdy pravda složitější. Tak ti přeji vše nejlepší a drž se. Daniela

26.04.2023 19:11:23 | danaska

Díky za vyjádřenou podporu a přečtení

27.04.2023 14:18:04 | Admirál

kdo neprožil, neví o čem to je...já ochrnutý nejsem, ale v dětství jsem po punkci páteře byl pár dní v podobném stavu...každý si prožívá svůj osud a své bolesti, v příštích životech už budeš mít splněno...každopádně držím palce, ať se daří zázraky se dějou každou vteřinu

26.04.2023 12:41:00 | stormeater

Vítej do modrého nebe. Je to zajímavý text s podnětným obsahem pro normální dvounožce. Není to úvaha. Pár chyb v tom je. Některé věty bych zkrátil pro vystižení. Zbytečné mi taky přijde začínat věty písmenem A nebo spojkami, což dělají lidé v hovorové mluvě, když chrlí zbytečná slova a informace. Zkušený češtinář by si poradil s lehkostí mu vlastní. Možná bych zde uvítal více popisů emocí a citů ;) Měj s fajn

26.04.2023 11:41:41 | Constantine

Díky za názor a poznámky k výtvoru. Já to zařadil do úvahy,protože to není povídka a tak mi přišlo umístění do úvahy jako nejbližší možné. Ano, začínám věty spíše hovorově, to souhlasím a dělám to úmyslně. Jsem rád za reakci od zkušeného autora. Jsem tu nováčkem, i když už deset let působím na podobném serveru. Možná se časem vypracuji, abych se více zalíbil zde působícím čtenářům.

26.04.2023 11:53:31 | Admirál

Spíše bych to zařadil do povídky ze života. Zalíbení se je cesta do pekel a postupná degradace kvality. Pokud se chce člověk zlepšovat a vyvíjet, tak není přizpůsobování se vůbec na pořadu dne. Pochlebováním se nic nezlepší, naopak. Nejlepší je stále pokus/omyl. Člověk by mohl sám poznat, jak si na tom stojí s porovnáváním ostatních. Jak píšou, o čem a jestli to splňuje vůbec nějaká kritéria poezie nebo prózy .) Takže pokud chce člověk psát a pouštět to do světa, měl by něco znát z mateřského jazyka českého i jiných odvětví společenských věd. Máme krásný jazyk, tak proč si tolik kazíme. Vědomě .)

26.04.2023 12:05:17 | Constantine

Tvůj osud ve mě vyvolává stud za mé malicherné problémy. Přála bych ti nějaký zázrak, Lurdy a tak. To se asi nepodaří. Tak alespoň kéž neklesáš na mysli. Kéž se ti daří co nejlépe. Děkuji za sdílení.

26.04.2023 11:29:03 | kozorožka

Děkuji za hezký komentář

26.04.2023 11:39:52 | Admirál

Z vozíčkářů mám milé kamarády. Péťa a Josef z Chorvatska jsou dvojčata, Péťa je méně pohyblivý a Josef se zase sám dostane na vozík i může řídit auto a bydlet bez mámy.
Péťa mi vyhovuje, že se naučil perfektně česky, odposlouchal, jak sedí na vozíku.
Josef se snaží lámanou angličtinou.

Občas si je pletu.
Podoba se u nich nezapře.

26.04.2023 11:28:53 | mkinka

Mám tady básně Pro vozíčkáře. Budu ráda, když i Tobě třeba pomohou na cestě s vozíčkem.

26.04.2023 11:31:03 | mkinka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí