Kombajny jedou

Kombajny jedou

Anotace: Vzpomínka na jedno léto v nedávné minulosti a život kluků na vsi v době mého dětství.

Sbírka: Pohledy z dálky

Včera dopoledne projížděly naší vesnicí dva kombajny Claas Lexion, za nimi těžké traktory John Deer s krásnými zelenými vozy. Nevím zda mířily na řepkové či obilné pole. Díky mému tělesnému handicapu se už nemohu toulat okolím a vědět co kde na kterém lánu roste. Možná je to i tím, že ony mašiny už nejsou z naší vísky, ale přijíždějí z takřka desetikilometrové vzdálenosti, z městečka, kde ještě existuje poměrně silné zemědělské družstvo vyhlášeného jména. Zatím odolalo všem snahám o popřevratovou likvidaci a věřím, že když přežilo bouřlivá devadesátá léta, přežije i současnou nelehkou situaci českého zemědělství.

Díval jsem se na ně s trochu smutným až mírně zavlhlým pohledem. Při pohledu na ty dva plechové obry mi v hlavě naskočil film vzpomínek. Film na mé dětství, kdy v době žní bylo takřka povinností, aby kluci od sedmi do třinácti let věděli, kdy stroje vyjely a kde budou kosit. Ti co bydleli blízko vjezdu do areálu JZD měli nespornou výhodu. Ale startování motorů tehdejších kombajnů se rozléhalo a slyšet se dalo i ve větší vzdálenosti. Čekali jsme blízko u silnice a pozorovali výjezd sklizňové techniky oněch časů. A byla to doba opravdu jiná.

O žních se psalo v novinách, reportáže v televizi byly denním rituálem a každý kluk se těšil, že přemluví některého z kombajnérů, aby ho svezl. Jenže se to stalo jen málokdy. Platil přísný zákaz dětí nejen v kombajnech, ale i traktorech. Snad jev trambusech by mechanizátor s agronomem přimhouřili oko.

Přesto nám to nedalo a na kolech jsme doprovázeli hrdě jedoucí stroje až na místo jejich práce. Z meze jsme zírali na sovětské oranžové Kolosy s dvěma zásobníky na zrní a hnědé Nivy, mávali chlápkům do kabiny a cítili takové zvláštní vzrušení, když družstvo dostalo polský kombajn typu Bizon. Východoněmecké mlátičky řady E 512- 517 nás lákaly rovněž, zvláště, když z modrého přešly na světle zelený, spíše hráškový odstín.

Bylo léto, vzduch voněl červencovým aromatem a až pozdě večer se naše parta kluků vracela na skládačkách domů. Matky často hartusily, kde jsme celý den, proč jsme tak upatlaní a že zítra ani na krok. Ovšem do rána je zloba přešla, mi po snídani vklouzli do červených trenek, symbolu oné jiné doby a čekali jsme netrpělivě, kdy uslyšíme start motorů.

Ale dost o minulosti. Dnešní život je jiný a styl ještě víc. Kombajny projedou vískou bez povšimnutí. Chlapci na kolech je nedoprovází, nikde ani noha. A to přitom jezdí technika moderní, nejen kombajnová. Mladíčci sedí asi doma u tabletů či herních konzolí a víc je láká nadupaná paměť v iphonu nebo ipodu.
Autor Admirál, 28.04.2023
Přečteno 116x
Tipy 7
Poslední tipující: Iva Borecká, kozorožka, Lighter, Frr, mkinka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Stává se,že jsou dny plné úzkosti a stresu.Jako by člověk přestal vnímat tu prostou krásu polních cest a vůní heřmánku.To prosté a obyčejné,co dělá život životem.Pomáhá mi četba Františka Novotného. Krásná je kniha Jak se hladí duše

12.05.2023 17:29:57 | Iva Borecká

Je zajímavé číst jiný život. Moje mládí je také doba minulá, ale vzpomínky jiné, dané jiným prostředím. Mládí má prostě své kouzlo. Super a díky

03.05.2023 21:40:21 | kozorožka

Děkuji za přečtení a trvalou přízeň.

05.05.2023 08:47:05 | Admirál

Tak tohle mě nezaujalo(chybí mi tam to větší procítění), snad jen ten konec, který je asi obsáhlejší, než to celé před tím. Je to dáno způsobem psaní, nikoliv tím, že nejsem kombajnista z vesnice.) Chci víc a lepší podmínky pro místní zemědělce, proto bych tam klidně zakomponoval, jak máme malé dotace vzhledem ke zbytku Evropy, a že nás tím do pár let zlikvidují úplně! .)

28.04.2023 10:40:08 | Constantine

Děkuji opět za přečtení. Jsem rád,že se někdo vyjádří. Procítěnost možná není v textu tak silná,ale smysl je v jiném. V tom, že se změnil styl života, kluci mají jiné záliby a i když je technika moderní na polích, ta doma v tabletu a PC je ještě modernější. Ano, máš pravdu,že podmínky EU likvidují české zemědělce,to je bohužel realita,ale neboj, kritické texty sem ještě vložím.Díky za návštěvu

28.04.2023 10:47:29 | Admirál

Vím, v čem to je, ale běžní lidé to neocení. To je jako to, že kdyby neměl člověk žádný řidičák i vztah k automobilům, tak ho nezaujme článek, kde se bude psát, že jedu se svým A4 po silnici z Prahy do Prčic a dělám u toho nejrůznější sentimentální věci atd .) Pointa by v takovém článku měla být situována do vztahů a pocitů na vesnici. Je to můj pohled, aby to bylo komplexněji posazeno .)

Ale je to napsáno celkem dobře, chválím .)

28.04.2023 10:58:23 | Constantine

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí