Všechno je byznys

Všechno je byznys

Anotace: Zamyšlení nad reklamním průmyslem v ČR

Sbírka: Pohledy z dálky

Dnes všechno podléhá tržním principům. Všechno, kam lze dohlédnout. Už to nejsou jen auta a prací prášky, které nám v reklamách nejvíce předkládala televize počátkem 90.let. Kdo si ještě dokáže vzpomenout na prášky Dato a Bílý obr-Weiser Reise i žvýkačky Wrigley spearmint jsou asi dávno vyžvýkané a Palmex se ztratil stejně jako panáček palmexman.

Možná je to jen můj dojem, ale intimita člověka se v reklamách moc nenosí. Hygienické vložky pro ženy se propagují vesele, nikoho to už ani nepřekvapí a divák jen náhodou zaregistruje jestli jsou s křidélky či bez a nebo jestli hlas v reklamě na dámské potřeby bude také někdy mužský. A mohu vám říci, že opravdu byl. Kdysi o vložkách Bella perfecta ujišťoval hlas muže, že jsou navrženy zkušenou gynekoložkou. Přípravky na podporu erekce také ztratily punc něčeho ryze osobního. Rohatec Clavin s úsměvěm oznámí, že může hned a sexuolog Uzel má velkou radost ze stoupajících výsledků i se sličnou asistentkou Janičkou hned co klient okusil Arginmax. Prostě menstruace i erekce jsou pro obě pohlaví vlastní a musí se na nich pořádně vydělávat.

Různí znalci a poradci zkoumají, zda reklama není moc vulgární nebo urážející. Nic proti tomu, ovšem, kdy už tihle chytrolíni navrhnou, aby se u propagace alkoholických nápojů objevil v reklamním spotu i výrazný nápis o škodlivosti nadměrného požívání podobných výrobků. Už nějaký čas sice mrkne z obrazovky malý vzkaz ..pijte zodpovědně..., ale to nemá žádný pořádný vliv. I pivu, které je českým rodinných stříbrem by rovněž déle viditelné sdělení o pití od osmnáctého roku neškodilo. Žádné sekundové bliknutí.

Všichni normální lidé ví, že půjčení peněz si musí každý dobře rozvážit, tedy jestli si půjčí a hlavně na co. V reklamách však útočí bankovní domy se lví silou a vnucují své produkty na zadlužení s lehkostí a naprostou samozřejmostí. Je přece normální si půjčit a když to nevychází tak refinancujte tam a tam. I u finančních spotů má být varování podobné jako tomu u alkoholu. Něco jako..přistupujte rozvážně...

Bohužel ani zde členové Rady pro reklamu zatím s podobným konstatováním nepřišli a ani nikdy nepřijdou. Někomu se to jistě bude zdát jako zbytečné. Dospělý ve velké většině dokáže pochopit obsah, ale reklamy na půjčky masírují v každém možném vysílacím čase a děti to vidí, i když přímo u bedny nesedí. A reklamy už dnes nevysílá jen televize, jsou v tisku, časopisech a hlavně na internetu. Rodič může potomkovi vysvětlovat horem dolem, ale nezabrání vlivu reklamy na dětský mozek. Půjčka je propagována jako prakticky neškodná záležitost a jedna z největších bank v ČR dokonce pro ni vymyslela formu animovaného šotu. Proč ne, vše je povoleno, co není zakázáno.

Nechci zavádět cenzuru, ale reklamní průmysl je u nás opravdu bezbřehý a něco by se s tím dělat mělo. Alkohol a půjčky nadělají totiž více škody, než náhodou odhalené ňadro v přímém přenosu. Ale i to je byznys.
Autor Admirál, 02.05.2023
Přečteno 123x
Tipy 5
Poslední tipující: kozorožka, Lighter, mkinka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je to tak. Se světem ale nenaděláme nic. Přestala jsem sledovat kanály všeho druhu a je mi lépe. Každá doba má své pěkné a nepěkné stránky. Člověk si musí hledat svou cestu za štěstím, světem trnitým, že :-)

07.05.2023 18:51:10 | kozorožka

Ano i já už televizi sleduji podstatně méně

08.05.2023 20:46:20 | Admirál

V reklamě je možné všechno. Konečně absolutní svoboda! (ironie) Ale není to vždy dobré. Ani normální. Pravdivé už vůbec. "Reklama je navoněná zdechlina." jak říká klasik. Kdyby Rada měla stahovat z trhu všechny nepravdivé či nevhodné reklamy, moc by jich nezbylo...:-)) Takže zbývá dělat si z toho legraci.

https://www.liter.cz/aforismuscitatrikanka-zivot-887862-cist

https://www.liter.cz/aforismuscitatrikanka-humor-900058-cist

03.05.2023 11:34:21 | Lighter

Tohle je zase spíše konstatující text, asi bych v tom čekal něco víc. Čekal bych zabroušení do podstaty těch problémů nebo alespoň nástin pro ty, co to chápou, protože podle mě to nemusí být zřejmé, kam se poděl králíček azurit. Proč tu vůbec byl, jak to celé funguje. Když to přeženu, zní mi to jako předpověď počasí. Ráno je mokro, tak to asi v noci pršelo a zítra bude zas, pamatuji čas, kdy bylo teplo .) Nebo recenze špatnýho seriálu, kde popisuješ chyby .)

Podle mě je reklama těžká manipulace s lidským vědomým podporovaná chemií v jídle, ovzduší a všude kolem, a to dohromady změkčuje lidský mozek, naši vůli, aby si kupoval barevné věci, které jsou zase jedovaté a koloběh se opakuje dokud nechcípneme na otravu. Toť úděl náš nejen v reklamě ovšem .)

02.05.2023 20:17:11 | Constantine

Díky za přečtení. Naopak.Jasně v textu konstatuji,že je třeba omezit některé reklamy na alkohol a hazardní hry a půjčky. Ty škodí nejvíc.Jsem rád,že se vždy zastavíš k přečtení.

02.05.2023 21:02:47 | Admirál

Právě, konstatuješ, zkus vysvětlit více .) půjčky jsou přece hybnou silou tržní ekonomie. Hazardní hry zase evokují naši vůli nepodrobit se entropii, po alkoholu je zase život lehčí ne? Takhle to funguje, tak co se ti nelíbí? A to přesně... by mělo být v textu! Pro i proti, východisko .)

02.05.2023 21:33:33 | Constantine

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí