Království za korunu

Království za korunu

Po scéně se projde král a učí se hrát. Potom na scénu přijde šašek Bonifác.
Bonifác Ahoj děti. Já jsem Bonifác a jsem zaměstnán u krále, abych ho bavil. Zrovna teď mám ale velké trápení. Chodím jen tak, jak tělo bez duše a přemýšlím jak tu lapálii vyřešit. A hele, zrovna přichází kočka Líza. Přichází Líza.
Líza Mňau děti. Mňau Bonifáci, copak, že jsi tak smutný?
Bonifác Představ si Lízo, že se náš král zbláznil.
Líza Ty Bájo.
Bonifác Nejsem Bája.
Líza Nemyslím ty Bájo, ale ty bájo, jako ty brďo, nebo tě prsty, tě bůh. Rozumíš?
Bonifác Aha. Jenže já mám ten problém s králem. On se zbláznil.
Líza On je cvok?
Bonifác Ale ne, on se zbláznil do písniček. Pořád si zpívá a hraje na kytaru a nemá čas vládnout.
Líza Vždyť má rádce, tak ti můžou krále zastupovat.
Bonifác To jo, ale to není to nejhorší. On dal vyhlásit, že kdo složí nejkrásnější písničku, dostane princeznu a půl království za ženu. Vlastně půl princezny a celé království. Co to plácám. Princeznu za ženu!
Líza Proč? Co ti udělala?
Bonifác Kdo?
Líza Princezna.
Bonifác Nic mi neudělala. Proč si to myslíš?
Líza Říkal jsi, že zaženeš princeznu.
Bonifác Ale ne, povídal jsem, že ten, kdo složí nejkrásnější písničku, dostane princeznu za…ženu. Za manželku.
Líza Aha. A co budeš dělat?
Bonifác Napíšu tu nejkrásnější písničku.
Líza No počkej. To si ale vysloužíš princeznu. Ty princeznu Lenku miluješ?
Bonifác Miluju, a přeci ji nenechám, aby si vzala nějakého ošklivého, zlého nebo tlustého skladatele, který se jí nebude líbit.
Líza Nebude lepší to králi rozmluvit?
Bonifác Nebude. Děti, která písnička je nejkrásnější? Děti říkají jména písniček, ale určitě zazní – Skákal pes. Skákal pes. To je ono. Složím text na tuto melodii a bude to. Sedne si a píše.
Líza A my si ji zatím zazpíváme. Pojďte. Šašku hraj. Zpívá s dětmi. Skákal pes… Děti a víte, jaká písnička má ještě tuto krásnou melodii? Zpívá písně: Nechoď tam nechoď tam je tam velké bláto, upadneš zakopneš, budeš volat táto. a Jedna dvě Honza jde nese pytel mouky máma se raduje, že bude péct vdolky a Na horách sejou hrách, na dolině čočku, přijďte k nám, já Vám dám, do hrníčka trošku
Bonifác Už to mám. Zpívá na stejnou melodii, svůj text. Líza při tom tancuje, ale čím dál víc se jí písnička nelíbí a tancovat přestává.
Nejkrásnější písničku pro princeznu Lenku
Zpívá šašek Bonifác doma nebo venku.
Králi náš co děláš, Lenka není máslo
Nemůžeš ji prodávat v hlavě se ti zhaslo
Přichází král
Král Tak tohle jsem jako neslyšel. Mě že se zhaslo v hlavě? Potrestám tě drzý šašku.
Líza Ale pane králi, jestliže jste to neslyšel, tak ho nemůžete potrestat.
Král Říkal jsem Lízo, že jsem to jako neslyšel. Takže ho jako potrestám.
Bonifác A jaký bude můj jakotrest?
Král Dám ti jako useknout hlavu, a pak ji normálně jako vystavím na bráně.
Líza Když dáte šaškovi useknout hlavu, nebude vás už bavit. A kdo před rokem vyhrál soutěž o nejzábavnější vystoupení? Bonifác. A kdo mu za to udělil čestný titul šašek století? Vy pane králi. Tak by bylo lepší, abyste to jako neslyšel a jako se nic nestane.
Král si pobrukuje Trápím se trápím já trápení mám
Nejradši zpívám a jsem pořád sám
Všichni kolem blázní jak naštvaný míč
Hlava mi praskne já chci od nich pryč
Bonifác Tak to ne pane králi. Jednou jste si sedl na trůn, tak musíte vládnout.
Líza Jak by to na světě vypadalo, kdyby nikoho nebavila práce? Já taky musím pracovat, jinak by se přemnožily myši.
Král Ale mě vládnutí nebaví!
Bonifác Proč má ale za to pykat princezna? Vás vládnutí nebaví, a proto dáte tu chudinku nějakému hejhulovi, který vám složí nejkrásnější písničku? Takhle se král nechová. Že jo děti.
Král Princezna Lenka není žádná chudinka!
Líza Teď jo, protože jí nutíte, aby se vdala za někoho, koho ani nezná. Nalijte si čistého mlíka.
Král Takhle se král nechová. Takhle se král nechová. A jak se chová? Četl jsi protokol, jak se chová král? To je samý: král nesmí, král musí, (počítá na prstech) nesmím smrkat, musím být důstojný, nesmím se šťourat v nose, musím dodržet platná nařízení, nesmím být neupravený, musím být učesaný. Já jsem taky jenom člověk. Tak se nediv, že se chci odreagovat.
Líza Jestli se chcete jen odreagovat, nemusí vaše dcera trpět celý život. Jestli se nudíte, složte si nejkrásnější písničku sám a to hloupé nařízení o nejkrásnější písničce odvolejte. Šašek a kočička odchází.
Král Ale to bych mohl a děti mi s tím pomůžou. Děti, do nejkrásnější písničky musíme dát to, co máme nejradši. Co máte nejradši? Děti křičí a král si z toho vybere některá slova, která jsou v textu, a zpívá.
Šašku hraj.
Cukr med a limonáda máma táta čokoláda
Slunce měsíc květiny kamarádi z dědiny
Děda babi teta Katka turecký med cukrlátka
Knížky čtení pohádky jahody ze zahrádky
Tohle všechno rádi máme proto si to zazpíváme
za maličkou chviličku máme krásnou písničku
A teď všichni
Prší prší jen se leje kam koníčky pojedeme
Pojedeme na luka a teď šašek zakuká
Přichází kočička a šašek.
Šašek Kuku.
Líza Nevím, nevím, pane králi, jestli tahle písnička je nejkrásnější, ale znělo to, jako když my kočky máme koncert na střeše.
Bonifác Jojo, úplně tak. Musím pochválit vaší snahu, ale výsledek byl opravdu trochu, no, jak bych to řekl, nic moc.
Král Já vím, ale právě proto jsem chtěl aby mi ji někdo složil.
Líza Měl byste odvolat ten slib, že za písničku dáte princeznu Lenku. Byla jsem u ní a ona je zoufalá.
Král Nemůžu jen tak odvolat slib. To král nedělá. V protokole stojí celá kapitola, která se jmenuje královské slovo. Královské slovo není jen tak něco.
Bonifác Celý národ dnes lituje princeznu a diví se, jak můžete její ruku slíbit někomu, koho nemá ráda.
Líza Když ji provdáte, bude vás nenávidět celé království. Každý člověk v království si řekne: To máme ale hloupého krále. Ale jestli svůj slib zrušíte, každý si řekne: To je chytré. Takového krále si vážíme.
Král Myslíš?
Líza Určitě. Zkuste to a uvidíte, že se uleví i vám. Šašku hraj.
Zpívá: Denně ráda chytám myši na to každý kocour slyší
Zamňoukám mu do ouška chytnu třeba papouška
Když však přijde jiná kočka vyškrábu jí obě očka
A za malou chvilinku nakopu jí sedýnku
Co však chudák princeznička starostí nezavře víčka
Pláče všude krok co krok protože je pan král cvok

Král Drzá kočka jedna. Zavřu jí do klece. Král naznačí, že chce Lízu chytit, ta uteče.
Bonifác Drzá je, ale má pravdu. Zeptejte se dětí.
Král Děti, myslíte si, že je kočička drzá a že jí mám zavřít do klece?
Bonifác Ale ne, zeptejte se, jestli má pravdu.
Král Děti, má kočička pravdu? Děti křičí zřejmě, že pravdu má. Tak já to tedy odvolám. Přiběhne kočička.
Líza Pane králi. Princezna Lenka zmizela. Místo princezny je v jejím pokoji jen nějaká ošklivá paní. Přichází Čarodějnice Jaruna. Bonifác a Líza strachy utečou.
Král Čarodějnice Jaruna. Co tady chceš, ty jedna příšero, a kde je princezna?
Jaruna Děkuji za poklonu králíčku. Jestli ještě někdy chceš vidět princeznu Lenku, předej mi svoji korunu.
Král Jdeš na to zhurta. Co takhle trochu slušnosti?
Jaruna Z jakýho hurta? Jdu z domova. To já jsem měla být tvojí ženou. Já jsem měla být královnou. To já. Já. Já.
Král To bych to chytl. Nechtělas děti a já potřeboval dědice.
Jaruna Jak jsem řekla. Předej mi svoji korunu, nebo se s Lenkou rozluč.
Král Korunu ti nikdy nedám.
Jaruna No, jak myslíš. Udělám kouzlo nejvyššího formátu. Je to kouzlo sluneční. Učila jsem se ho devět let. Musím se celou dobu zaklínání dívat do slunce. Šašku hraj.
Zpívá Moje čáry to je něco umím kouzlit zvládnu kdeco
V okamžiku za kačku změním krále v kukačku
Na korunu právo mám, proto si ji vyzískám
Když mi ji však nechceš dát, musím tě začarovat

Čáry máry blembajs kýble Dokud nedáš, svět se hýbe
Budeš muset utíkat korunu mi předáš rád
Nikdo to zrušit nemůže Slunce mi v tom pomůže

Král se zatočí a začne poskakovat, až ho to donutí utíkat. Čarodějnice odejde.
Král Šašku hraj
zpíváPoraďte mi milé děti Jak to řešit, čas tak letí
Jaruna ta něněně Chce království ode mě
Přichází kočička. Král pořád poskakuje.
Bonifác No to je pěkné. Takhle špatně rýmovat jsem už dlouho neslyšel. Jaruna ta něněně chce království ode mě. Co to bylo?
Král Když musím utíkat, nejde mi ani rýmování.
Bonifác Já bych věděl, jak na Jarunu. Pošleme jí do pekla.
Líza Ona je pekařka?
Bonifác Proč pekařka?
Líza Říkals, že něco dopekla.
Bonifác Ale ne dopekla, ale do pekla.
Líza Vždyť já neříkala pe kařka, ale pekařka. Bonifác mávne rukou.
Bonifác Tak co pane králi?
Král Já nemám s peklem žádné zkušenosti. Ježiši mankote, už musím běžet. Odběhne.
Líza Bonifáci, kdo je Mňaukot?
Bonifác Žádnej Mňaukot, ale mankote a neexistuje, to bylo zaklení. Kletba.
Líza Král nás zaklel? Přes scénu přeběhne král, který opakuje dokolečka-ježiši mankote.
Bonifác Ale ne, nech to být. Radši přemýšlej, jak krále zastavíme.
Líza Dáme mu složku.
Bonifác To nejde. Utíkal by vleže.
Líza Copak jde utíkat vleže?
Bonifác Právě, že nejde. Přes scénu přeběhne král, kočka mu nastaví nohu, král upadne a vleže máchá nohama.
Líza Vidíš, že to jde.
Bonifác Já mám nápad. Někde jsem četl, že se kouzlo dá zrušit, když ho řekneme pozpátku. Jak to bylo? Zapiš mi to zaklínadlo. Kočička vyndá papír a tužku a píše. Čáry máry blembajs kýble. Dokud nedáš, svět se hýbe. Budeš muset utíkat, korunu mi předáš rád. Nikdo to zrušit nemůže, slunce mi v tom pomůže. Máš to? Ukaž, já to přečtu odzadu.
Líza Ne, ne, já sama. Pomůže tom v mi slunce, nemůže zrušit to nikdo. Rád předáš mi korunu, utíkat muset budeš, hýbe se svět, nedáš dokud, kýble blembajs, čáry máry. Král přestane šlapat a pomalu vstane. Ovšem začne utíkat pozadu ze scény pryč.
Král Etoknam išižej.
Líza Etoknam išižej? Co je to?
Bonifác No tys to vyvedla. Etoknam išižej. Je pozpátku ježiši mankote. Určitě jsi někde udělala chybu. Ukaž. Vezme jí papír a čte. Pomůže tom v mi slunce, nemůže zrušit to nikdo. Rád předáš mi korunu, utíkat muset budeš, hýbe se svět, nedáš dokud, kýble blembajs, no jó, tys přečetla čáry máry jako jedno slovo. Tak ještě jednou. Během čtení král nacouvá na jeviště. Pomůže tom v mi slunce, nemůže zrušit to nikdo. Rád předáš mi korunu, utíkat muset budeš, hýbe se svět, nedáš dokud, kýble blembajs důrazně: máry čáry. Když Bonifác dočte, tak se král zastaví.
Líza Funguje to.
Král Ježíš mankote. Ježíš mankote. Ježíš mankote.
Bonifác Funguje, ale je nějakej zaseklej.
Líza Na to mám jednoduchej recept. Skočí na záda králi a ten začne nadávat, ať okamžitě sleze. Líza poslechne. No vidíš a je to. Král chce chytit Lízu a ta odběhne až do zákulisí.
Král Budu muset té čarodějnici vyhovět, protože další běhání bych už nevydržel. Odejde.
Bonifác zpívá Už to tady děti máme dřív než si to zazpíváme
Král přestane pobíhat a za radu bude rád
Ještě máme vážný problém větší nežli slavný golem
Jak ošálit Jarunu když chce onu korunu
A všichni
Prší prší jen se leje kam koníčky pojedeme
Pojedeme na luka a teď (ukáže na dítě) chlapec (dívka) zakuká

Bonifác No jo děti, to je nápad. My máme totiž v království peníze, které se jmenují tak jako u vás. Tady je. Tohle je jedna koruna. Na jedné straně je královská koruna a na druhé jednička. Teď zavolám pana krále a vysvětlím mu svůj plán. Pane králi! Pane králi! Chce odejít, ale potká přicházející Jarunu, která má zavázané oči. Nahmatá šaška a pevně ho chytne.
Jaruna To je dobře, že voláš toho šaška, který si nechá říkat král. Okamžitě ho přiveď, nebo tě začaruju do šaška na celý život.
Bonifác Jenže to asi nepůjde. Já totiž šašek jsem.
Jaruna Nadzvedne šátek, aby se přesvědčila. Aha. No to nevadí. Hele, řekni mi tedy, jak se mu běhá?
Bonifác Král už neběhá. Chodí normálně.
Jaruna Jak to, že neběhá? Přece jsem mu to poručila. Kdo si dovolil zrušit moje kouzlo?
Bonifác Nikdo ho nezrušil. Asi to vaše kouzlo přestalo účinkovat. Proč máte vlastně zavázané oči?
Jaruna Při tom slunečním kouzlu jsem se nějak dlouho dívala do slunce a teď mám zánět spojivek. Oči mě bolí, jako by mi je řezali. Tak neběhá, jo? To asi král nebude chtít mi předat korunu.
Bonifác Král povídal, že by další běhání nevydržel a že vám ji radši dá, než by riskoval další zaklínání.
Jaruna To je od něj chytré. Tak ho přiveď, ať máme ten obřad za sebou. Přichází král a za ním nese kočička obřadní polštář, na kterém má položenu královskou korunu. Bonifác zatím odejde do zákulisí a po chvíli přijde se srolovanou listinou, na které je pečeť.
Král Slavnostně. Vážená slečno čarodějnice. Vzhledem k tomu, že mě tvoje přání mít mou korunu přesvědčilo, že to myslíš vážně, rozhodl jsem se, že ti vyhovím. Zde je má koruna. Předá Jaruně polštář. Ta si pozvedne šátek na očích, potom jej vrátí, protože ji oči bolí a převezme polštář.
Líza To až budu vyprávět kočkám na střeše, tak mi neuvěří. Královna Jaruna první. Ježíš mňaukote.
Bonifác Aby klauzule o předání nabyla právní moci, musíš mi, milá čarodějnice, vlastně královno podepsat tuto listinu. Podá jí listinu. Jaruna předá polštář Líze, vezme listinu, nadzvedne šátek a čte.
Jaruna Já čarodějnice Jaruna přebírám, hele šašku, přečti mi to, mě strašně bolí oči. Stáhne si opět šátek a předá Bonifáci listinu. Ten čte.
Bonifác Já čarodějnice Jaruna přebírám královskou korunu a slibuji, že nebudu mít žádné jiné požadavky.
Jaruna Dobrá, ukaž. Podepíše listinu. Bonifác využije chvilky, kdy Jaruna zas nevidí a vymění ji korunu za minci. Jaruna si vezme korunu s polštářem odejde.
Král A je po království.
Líza Otočí se na Bonifáce. Počkej, až Jaruna zjistí, že jsi jí podvedl, udělá z tebe myš, a já tě budu muset sežrat.
Bonifác To nevadí, mám její podpis.
Král Vždyť podepsala, že přebírá korunu a přijde si pro ni.
Bonifác To sice může, ale nebude jí to nic platné. Já jí nepřečetl jedno slovo.
Líza i král zároveň: Jedno slovo? Jaké?
Bonifác Čte z listiny. Já čarodějnice Jaruna přebírám královskou korunu v závorce minci, a slibuji, že nebudu mít žádné jiné požadavky.
Král Bonifáci ty jsi kouzelník. Víš co? Za odměnu zruším soutěž o nejkrásnější písničku a dám ti půl princezny Lenky a celé království.
Líza Obráceně králi.
Král Celou Lenku a půl království. Vím, že se máte rádi. Tak si vládni a já budu mít konečně klid na svoje písničky. Předá Bonifáci korunu.
Zpívají. Přidá se i Jaruna.
Král Tak to bychom děti měli
Líza to je vše, co jste viděli
Bonifác už je konec pohádky
Jaruna a není čas na hádky
Všichni Loučíme se s vámi děti, pohádek je jako smetí,
příště už se těšíme a s vámi se loučíme.
A všichni
Prší prší jen se leje kam koníčky pojedeme
Pojedeme na luka a teď každý zakuká
Všichni Kuku.
Autor Stráca, 20.02.2024
Přečteno 55x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí