Dlask tlustozobý

Dlask tlustozobý

Anotace: Tentokrát ale na tom placáku seděl ptáček a tvářil se zasmušile. Byl o něco větší než vrabec, nijak nápadný až na to, že měl podivný tlustý zobák – jako papoušek.

Dlask tlustozobý

Anička přelezla zahradní zídku a octla se v lese. Měla tam svoje místečko mezi hustým porostem trnek a šípků.

Chodila tam za ní veverka loudit kousek čokolády nebo oříšek. Na placatém kameni nechávalo děvčátko něco na zub pro ježky. Oni ten kámen znali a po setmění na něj chodili večeřet.

Tentokrát ale na tom placáku seděl ptáček a tvářil se zasmušile. Byl o něco větší než vrabec, nijak nápadný až na to, že měl podivný tlustý zobák – jako papoušek.

Koukal na Aničku a nehýbal se. „Co ty jsi za divného ptáčka?“ ptala se Anička. Tlustozobec mlčel.

„Chceš oříšek?“ nabízela mu. Ale ptáček se polekal a snažil se utéci. Nešlo mu to. Jedna nožka mu podklesávala, a křídlo vlekl za sebou. Brzo toho utíkání nechal a svalil se na zem jako buchtička.

To ta Berta, šelma jedna škaredá, pomyslela Anička na svou kočku. Večer totiž slyšela z lesa poplašený křik. Pes Čertík tam okamžitě vyrazil a s hlasitým štěkotem hnal Bertičku do vrchu. Tak asi zachránil tomu nešťastníkovi život. Berta teď vyspává doma v křesle, ale co když tady ráno ptáčka najde?

Anička svlékla tričko a obratně ho hodila na ptáčka. Ten se pod látkou přikrčil. Anička ho honem zabalila jako miminko. Nic nedbala na to, že ptáček pištěl a chtěl ji klofnout. Očička jako korálky ustrašeně koukala po holčičce.

Anička přelezla zídku zpátky i s ptáčkem. Šla za maminkou. Ta, jak uviděla, co Anička drží, hned šla do sklepa pro starou klec. Vymyla ji pod pumpou, vytřela dosucha, vystlala čistým papírem, pak dala do klece misku s vodou a všelijaká semínka: slunečnice, proso, a taky drobečky z pečiva. Do koutku klece složila hadříček, aby měl ptáček na čem sedět, protože na bidélko si asi nevyskočí.

Zatímco Anička ještě pořád držela ptáčka, připravila si maminka z párátek dlahu na poškozenou nožičku a maličký obvaz.

Mezitím naštěstí přišel tatínek. Ten vydržel ptáčkovo kousání. Ruce měl ztvrdlé od práce, tak ho to nebolelo. Maminka šikovně ptáčka ošetřila a strčila ho do klece. Navrhla Aničce, aby ho teď nechaly na pokoji, protože se jich moc bojí.

A tak postavili klec na okno v ložnici a šli do kuchyně. Anička se ale na něj musela za chvíli po špičkách podívat. Ptáček se krčil v koutě klece na pelíšku z hadříčku. Černé korálky koukaly po Aničce.
„Neboj se!“ povídá mu Anička. „My tě máme rádi! Až se uzdravíš, pustíme tě zase do lesa! A teď hezky papej, abys neumřel!“ A šla pryč.

Na ptáčka se přišla podívat stará paní Kratinová. Když vešly s Aničkou do ložnice, zobatec se pokoušel stát uprostřed klece a kloval zrníčka. Zkoumavě se podíval po příchozích a zobal dál.

„Poslechl mě!“ radovala se Anička. „Papá, aby neumřel.“
„To je dlask tlustozobý,“ řekla paní Kratinová. Dobře, žes ho zachránila. Už jich je málo. A jak rychle se ochočil!“

Za několik dní už ptáček bujně hopkal po kleci a zobal stále víc semínek. Když mu sundali dlahu, vyskakoval na bidýlko a poletoval po kleci.

Stále víc si zvykal na Aničku. Když na něj mluvila, přiskákal po bidýlku až k ní a poslouchal, co mu děvčátko říká.

Anička se ho ptala, zda by u nich nechtěl zůstat. Ale tomu ptáček nerozuměl. Maminka mínila, že je to přece jen lesní zvířátko a že by se měl co nejdřív vrátit do přírody. Aničce to bylo líto.

„Víš co?“ povídá maminka. „Ať se rozhodne sám. To bude spravedlivé.“

A tak jednou ráno – ptáček byl najedený, napitý, a krásně svítilo slunce – maminka otevřela okno dokořán a pustila dlaska z klece. Ten vyskočil na parapet a ohlédl se po Aničce.

Řekla mu: „Jestli tu chceš zůstat, zůstaň si. Jestli chceš zpátky do lesa, tak leť!“

Ptáček se zaradoval a vzlétl a letěl krásným houpavým letem přes celé údolí i s potokem a nakonec zmizel v protější lese.

Anička se za ním dívala a vůbec nebyla smutná. Představovala si, jak je dlaskovi krásně a že je šťastný zase na svobodě.
Autor Juhunka, 28.03.2007
Přečteno 862x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Pěkná,poučná a s něhou napsaná pohádka.Dobře se mi četla.Děti si jistě vezmou příklad i ze závěru pohádky.

08.05.2007 15:50:00 | s.e.n

Tuto pohádku jsem četl již včera, ale až dnes jsem schopný zde zanechat komentář. Včera mne ovládal přílišný stud. Abych se přiznal...nejspíš jsem natolik sobecký, že bych si dlaska uletět nenechal. A to přestože jsem se už několikrát přesvědčil, že i láskou jde ubližovat....
Pro to, že skrze své psaní působím o něco starší, než ve skutečnosti jsem, mám jen jedno vysvětlení. Na svět se možná dívám jen patnáct let a stejně dlouho se dívá on na mne. Ale mé srdce v sobě nese to, co mi skrze své srdce předali mamka a babička s dědou a tyto zkušenosti nelze počítat na roky. A já se snažím psát především skrze své srdce, neboť věřím, že právě tam se schovávají veškerá moudra.

06.05.2007 18:10:00 | Košťák David

:-)))

03.05.2007 10:27:00 | Bíša

Naleváš z různých pohárů přímo pohádkově .o))

Taktéž jsem zažil několik příhod s různými opeřenci.
U některých jsem se dosti nasmál. To třeba, když jsem chytal krysu, která hrozně kvíkala, byla strašně nakažená a nebezpečná (Po pravdě to byl papoušek :o)) Obul jsem se do gumáků vzal si beranici, rukavice a s hadrem na podlahu v jedné ruce a lopatkou v druhé jsem se jal lovit tu hrozitánskou potvoru.. mno..dopadlo to dobře, papoušek dostal napít nazobnout ani nepoděkoval a byl fuč :o))

03.05.2007 06:48:00 | Bean

Je moc hezká svojí pravdivostí, takové má moje malá vnučka ráda a určitě se jí bude líbit už i proto, že každé jaro se snažíme ochránit zpěváčky před úrazem, když si pletou zrcadlící se přírodu na oknech verandy s tou reálnou kolem domu...letos jsme tam namalovaly velkého luňáka, takže se už nestane, aby se některý zabil nárazem do skleněné tabule.

21.04.2007 09:50:00 | Mara*

...něžná...krásná...

10.04.2007 20:56:00 | Lota

Krásné, osvobozující, dám to přečíst dětem.

02.04.2007 12:47:00 | Jarky

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí