Na nebi podivné války-3

Na nebi podivné války-3

Letištní plochou se náhle rozlehla kulometná palba. Německý voják stojící za spouští kulometu hleděl do zaměřovače, ve kterém viděl obrysy zadní části Curtisse. Seržant Michel Vencl v jeho kabině vzápětí uslyšel zvuk dopadajících kulek na povrch letadla. Zároveň před sebou uviděl rychle přibližující se topoly, co se nacházely za okrajem letiště. Zatnul zuby a přitom strhl letoun do kolmé polohy tak, aby Curtiss „stál“ na levém křídle.
O vteřinu později přes přední sklo kabiny viděl zvětšující se prostor mezi oběma stromy. Zároveň také postřehl nad horním krytem kabiny prolétat svítící čáry střel od kulometu. Vzápětí se konce roztočené vrtule dotkly téměř okrajů větví topolu, jenž se poté mihl po jeho levé straně v podobě zelené čmouhy. Pak okamžitě vyrovnal let a podél stromořadí prolétl kolem letiště.
Německý voják za kulometem neustále vztekle střílel přes topoly, za nimiž stíhačka letěla, ale protože byla za nimi v zákrytu, tak nemohl přesně zalícit. Toho si byl vědom i Vencl a pořád letěl stejně vysoko a přes levé křídlo hleděl na okraj letištní plochy, na kterou vrhaly stromy stín. O chvíli později stočil letoun v ten směr, kde byla francouzsko německá hranice. Přitom za sebou spatřil táhnout se proužek slabého černého kouře. Ihned přehlédl přístroje na palubní desce.
„Do hajzlu!“ procedil mezi zuby, když spatřil, že pozvolna stoupá teplota oleje. V zádech mu zamrazilo a tenhle pocit vystřídal řinoucí se studený pot. Zrakem současně propátrával okolí, jestli někde neletí německá letadla. K jeho štěstí byl na obloze sám.
Řídící páku pomalu přitahoval k sobě a letoun stoupal do výše, přičemž z očí nespouštěl ukazatel teploty oleje. Ručička stále stoupala a pomalu se přibližovala k místu, co bylo vyznačené červeně, což znamenalo kritickou teplotu. Skoro se ručičku pokoušel hypnotizovat a zdálo se mu, jako by to pomáhalo, protože se zastavila.
„Sakra! Vydrž tam ještě pár minut,“ řekl a přehlédl vzdušný prostor kolem sebe. Nad sebou viděl mraky, jenž od shora ozařoval sluneční svit a horní část mraků vyhlížela bělostně. Levou rukou si posunul brýle na čelo a otřel si konečky rukavic kapky potu, které se mu řinuly z pod letecké kukly. A ručička se za okamžik opět dala do pohybu.
K obloze náhle vyšlehl záblesk podobný blesku, načež následovaly další. V blízkosti Curtisse se vzápětí objevilo několik rozprasků. Venclovi se rozbušilo srdce a hned se stíhačkou manévroval. Pod letadlem se pojednou ozval výbuch, který letadlo nadzvedl a on v něm i se sedačkou nadskočil. Motor se náhle zakuckal a ztrácel na výkonnosti. Vyděšeně přehlédl všechny přístroje před sebou, zatímco za letadlem se začal táhnout hustý černý kouř.
Nad polem se objevilo rychle klesající letadlo, jemuž se pomalu točila vrtule, přičemž se za ním táhla dlouhá černá vlečka kouře. Vencl stočil už plachtící stíhačku do strany a zadíval se na pole před sebou. Pomalým pohybem odtahoval řídící páku od sebe. Pole se přibližovalo a on upřeně hleděl na jeho povrch. Zděsil se, když na něm uviděl velké množství kůlů. Stále klesal a přitom se rozhlédl po nejbližším okolí. Za nevelkým lesem uviděl silnici, a tak vyrovnal let a natočil letoun trochu do strany. Vzápětí konečky listů vrtule Curtisse začaly lehce škrtat o koruny stromu, když plachtil nad lesíkem. Zanedlouho byl už jen několik metrů nad zemí, načež pákou vytáhl podvozek a stočil se nad povrch silnice. Přes už netočící se listy vrtule hleděl na silnici a o chvíli později se kola dotkla jejího povrchu, po němž chvíli ještě jel. Přitom se odpoutal, odtáhl překryt kabiny, seskočil na křídlo a pak na zem. Sundal si z hlavy leteckou kuklu a pravou rukou si prohmátl zpocené vlasy nad čelem.
„Zatraceně, na jeden hlídkovej let se toho seběhlo nějak moc,“ pomyslel si a přes rozplývající se dým viděl po silnici přijíždět nákladní vozidlo s francouzskými vojáky.
KONEC TŘETÍ ČÁSTI
Autor fungus2, 10.09.2007
Přečteno 336x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí