S mustangem nad Prahou

S mustangem nad Prahou

Seržant Ken Brichta byl na předletové přípravě příjemně překvapen, když se dozvěděl úkol bojového letu, který spočíval v útoku na německé letiště v těsné blízkosti Prahy. Věděl, že jeho rodiče pocházejí právě z tohoto města.
„Tak pánové, uvidíme stověžatý město,“ řekl svým kamarádům, když jeli na korbě vozidla k zaparkovaným stíhacím letadlům.
„Ty si ty věže spočítal, že víš, kolik jich tam je?“ zeptal se ho s úsměvem Frank Matson.
„No, budeš mít příležitost je dneska přepočítat,“ odpověděl mu, načež automobil dojel k řadě stíhacích Mustangů P-51, u kterých se pohybovali mechanici. Piloti poté z korby seskočili a každý si to namířil ke svému letounu.
Peruť stíhacích letadel vzlétla zanedlouho z letiště do vzduchu a nabrala kurs k rakouským Alpám, které mnohem později přeletěla. A poté pokračovala v letu dále směrem k hranicím protektorátu Čechy a Morava. Jen praskání přerušovalo ticho v éteru, které museli piloti dodržovat, dokud se nevyskytl důvod jej porušit. Let probíhal v klidu, ale Brichta jako ostatní bedlivě sledoval oblohu. I když německé letectvo už bylo skoro poraženo, tak stále nebylo radno nepřátelské stíhače podceňovat.
Dlouhý let k cíli byl pozvolna u konce. Formace Mustangů dorazila do blízkosti Prahy a Brichta při pohledu dolů na krajinu uviděl řeku. Ta vtékala do města a jí v něm překlenovalo několik mostů.
„Pozor! Němci na třech hodinách!“ ozvalo se varování z éteru a Brichta rychle pohlédl v udaný směr. Poté zahlédl přibližující se skupinu německých stíhaček.
Jednalo se o Fw-190, což velice brzo rozpoznal. S letounem provedl velkou zatáčkou a začal se přibližovat k nim ze strany, jako ostatní Mustangy. Vzápětí postřehl první trasírky střel z palubních zbraní letadel. A o chvíli později se hned z jednoho nepřátelského letounu vyvalil šedivý dým.
Obratným manévrem se Brichta dostal nad za jednu německou stíhačku a stiskl krátce spoušť, ale čáry střel jí zcela minuly. Pilot Fw-190 provedl prudký úhybný manévr. Pokračoval v jeho pronásledování, přičemž ve zpětném zrcátku zahlédl předek Mustangu. Ten pilotoval Matson, který s ním létal ve dvojici, a jako tradičně mu kryl záda.
Jím stíhaný nepřátelský letoun učinil náhle stoupavý manévr, který se okamžitě snažil napodobit. To se mu podařilo a vzápětí dostal Fw-190 do zaměřovače. Pohotově na něho vypálil krátkou dávku. A ta zasáhla bok německého letadla, načež jeho pilot strhl prudce let do strany dolů. Vzápětí však na něho vystřelil i Matson a z motoru nepřátelské stíhačky se začala odvíjet vlečka kouře. Brichta zvýšil rychlost a v zaměřovači se mu objevila přední část Fw-190. Po stisknutí spouště svítící čáry střel zasáhly naplno motor. Z něho okamžitě vyšlehly plameny a vzápětí Brichta uviděl, jak se od kokpitu zasaženého německého letounu oddělila postava. Ta chvíli bezmocně klátila rukama i nohama, aby se poté nad ní rozevřel padák. Hořící stíhačka se mezitím řítila s chvostem černého dýmu k zemi, načež při dopadu na pole explodovala.
„Máme ho na půl,“ ozval se z éteru hlas Matsona.
„Jasně. Byl to asi nějakéj zelenáč,“ odvětil mu Brichta, přičemž stáčel letoun zpět k ostatním Mustangům. Jejich pilotům se podařilo rozprášit Fw-190 a zanedlouho stíhací letadla směřovala k letišti.

*************************

Nízko nad střechami domů letěly stíhací Mustangy a někteří z těch lidí, kteří se neukryli po vyhlášení leteckého poplachu, se snažili pilotům mávat. Ti to však pro velkou rychlost sotva mohli zpozorovat. Serž
Ken Brichta těkal zrakem po městské zástavbě i po obloze a brzo v dálce uviděl letiště.
Brichta se zanedlouho upřeně zadíval na velkou letištní plochu, kolem níž byl větší počet různých budov. Zároveň postřehl ve vzduchu první rozprasky granátů, které pálila z děl protiletecká obrana. Brzo se k palbě přidaly i protiletadlové kulomety a ohnivé čáry střel se míhaly divoce vzduchem.
Ze zatnutými zuby svou pozornost soustředil na jedno dvoumotorové letadlo na okraji letiště a i přes ohnivé chomáčky rozpraskávajících se projektilů protiletadlových děl začal na něho nalétávat. Brzo rozpoznal na jeho křídlech černé kříže i kulomet v zadní části podlouhlé prosklené kabiny. Postřehl, že jeho hlaveň je natočená směrem na něho a záblesky v ní dávaly tušit, že za kulometem někdo sedí. Onen letoun vzápětí dostal do zaměřovače a palcem stiskl spoušť. Hned na to uviděl bílé čáry střel, jak letí do trupu a křídel letadla. Při prudkém strhnutí letounu do strany stačil ještě postřehnout explozi při niž vyšlehly plameny. Poté prokličkoval v zuřivé palbě, přičemž zahlédl v záplavě plamenů padat Mustang. Ten se vzápětí roztříštil v ohnivém výbuchu na povrchu letištní plochy. Odtrhl rychle od místa zřícení zrak a provedl další manévr. Krátce na to opět vypálil na další stojící letadlo. Zároveň se Mustang otřásl pod zásahy a on při následném manévrování uviděl na levém křídle řadu průstřelů.
„Schytal jsem to do motoru! Sedám!“ ozval se náhle hlas Franka Matsona a Brichta spatřil rychle klesajícího Mustanga, za nímž se táhl černý dým. O chvíli později se stíhačce vysunula obě podvozková kola, načež dosedla na povrch letiště.
„Kryjte mě! Jdu pro Franka!“ vykřikl do éteru Brichta a rychle stočil letoun na přistání, přičemž vysunul pákou podvozek. Za okamžik pravé křídlo Mustanga bylo zasaženo kulkami, ale on nepřestal přistávat. Poté dosedl poblíž stíhačky Matsona, který se krčil opodále. Ostatní stíhači zároveň ostřelovali všechno v jejich okolí.
„Tak nasedej! Jinej taxík nepřiletí!“ zavolal na něho, když otevřel překryt kabiny. Matson se rozeběhl a naskočil na křídlo a pak vlezl k němu do kabiny. Sotva se mu usadil na klíně, tak začal s Mustangem popojíždět. Za okamžik zvedl letadlo úspěšně do vzduchu, přičemž se jim oběma naskytl pohled na letiště, které na mnoha místech hořelo. A do vzduchu stoupaly sloupy černého dýmu.
„Snad sis nechtěl spočítat všechny ty věže v tom městě?“ řekl mu Brichta, když se vzdalovali od letiště v doprovodu ostatních stíhacích letounů.
„Ne, to nechám na tobě, až bude po válce,“ odpověděl mu s úsměvem Matson a oba se zadívali na Prahu, která zůstala daleko za
Autor fungus2, 03.04.2006
Přečteno 509x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí