Schůzka se smrtí

Schůzka se smrtí

Bombardovací svaz Dornierů a Heinkelů hřměl nad pobřežím britského království, aby se záhy kolem něho rozpoutal litý boj mezi útočícími britskými stíhačkami a německými doprovodnými stíhači.
Seržant Jiří Málek s Hurricanem začal nalétávat z boku na jeden bombardér a krátce stiskl spoušť kulometů. Zároveň spatřil palbu horního střelce, která však byla k jeho štěstí nepřesná. Obratně se od Dornieru odpoutal a o chvíli později dostal do zaměřovače jiné nepřátelské letadlo. Hned na to vypálil další krátkou salvu, ale v poslední chvíli musel ostře uhnout do strany před jinou britskou stíhačkou, která rovněž na onen bombardér utočila.
Pak se ocitl mimo svaz bombardérů a zahledl, jak jeden německý bombardér začíná hořet a poté ostře vybočuje z formace. Jiný za sebou zanechával vlečku černého kouře, která vycházela z jednoho jeho motoru. Stočil tedy stíhačku jeho směrem.
Vzápětí na to však postřehl po levé straně německou dvoumístnou stíhačku Me-110, která letěla na něho, a tak provedl okamžitě úhybný manévr. Kolem jeho letounu vzápětí prolétly svítící čáry střel vypálené nepřátelským pilotem. Dalším manévrem se otočil nazpět. Poté letěl proti německému letounu. Současně se snažil dostat jeho předek do svého zaměřovače, což se mu podařilo. Pak krátce stiskl spoušť. Me-110 uhnula rychle do strany, ale hned na to zabubnovala sprška kulek do boku Hurricanu od zadního střelce nepřátelské stíhačky. Obratným manévrováním unikl další palbě, načež spatřil Spitfira, kterého pronásledovaly dvě německé stíhačky. Nelenil a rychle se za nimi spustil.
O pár vteřin později zahájil palbu na jednu Me-109, jejíž pilot bleskově uhnul do strany dolu. Pronásledovaný britský stíhací letoun mezitím inkasoval zásah a začalo se mu kouřit z motoru. Další krátkou dávku směřoval na druhý nepřátelský letoun, jehož pilot okamžitě také zanechal stíhání.
Přitom krátkým pohledem do zpětného zrcátka spatřil žlutý předek německé stíhačky a šlehající plamínky z křidel, načež se Hurricane otřásl pod dopadem proudů olova z kulometů. Málek hbitě strhl letoun prudce dolů do strany a zpozoroval, že mu uniká z motoru kouř. Na palubní desce mu ukazatel teploty oleje signalizoval stoupání teploty. Než se nadál následovala další dávka od německého stíhače, což mělo za následek vyšlehnutý plamenů z motoru. Okamžitě se odpoutal od sedačky, odrhnul kryt kabiny a snažil se vyskočit ven. Tlak vzduchu ho však mrštil zpátky. Ale on se vzepřel a vyskočil, přičemž koutkem oka zahledl, jak se za nim v blízkosti mihla ocasní plocha jeho stíhačky.
Volný pád netrval dlouho a podařilo se mu zdárně otevřít padák a začal se snášet dolů. Na pláži zahlédl místo, kam se zřítil jeho letoun, a poté z hrůzou zjistil, že ho vítr nese nad hladinu kanálu La Manche. Zároveň spatřil Me-109, která letěla ve stejné výšce, v jaké se on nacházel a směřovala přímo k němu. V obličeji pobledl, když postřehl plamínky na křídlech německého letounu, což doprovázelo rachocení střelby. Kolem něho poté prolétly kulky, které zasáhly vrchní část padáku.
Se ztuhlým výrazem v obličeji pozoroval německou stíhačku, ale ta sklopila let blíže k hladině a odlétala směrem k Francii.
Sotva pominulo tohle nebezpečí, tak se rýsovalo další v podobě dopadu na hladinu. A ten vzápětí nastal. Poté se Málek rychle snažil vymotat a zbavit se šňůr padáku. To se mu v chladné vodě dařilo. Nepodařilo se mu však nafouknout záchranný člun. Aspoň tedy záchranná vesta mu pomáhala se držet na hladině. Věděl, že pokud ho brzo nezachrání s chladné vody, tak to bude znamenat smrt podchlazením.
Na obloze nad sebou viděl vracet se skupiny německých bombardéru. Ty měly hodně daleko do uspořádaných formací, které nad Britanii přiletěly. Za chvíli zahlédl, jak jeho směrem k hladině klesá německý bombardér, kterému se kouří z obou motorů. Zanedlouho Heinkel nouzově sedl jen pár metrů vedle něho na hladinu. Poté z jeho trupu vylezli němečtí letci. Zároveň jednoho letce bezvládně vytáhli ven a pak i s nim nasedli do nafukovacího člunu, zatímco bombardér rychle klesal pod hladinu.
Zamával na ně a plaval k nim blíže a byl příjemně překvapen, když ho ochotně vytáhli do člunu, kde uviděl zakrváceného letce.
„Spitfire," řekl jeden z letců a on přitakal, že rozumí a zadíval se na mrtvolně bledou tvář letce.
„Kaput," konstatoval německý letec za několik minut, načež se objevilo v dálce britské záchranné plavidlo, které k nim směřovalo.
Málek si uvědomil paradox toho, co prožil. Jeden německý letec ho chtěl zabit a jiní němečtí letci ho zachránili.
Autor fungus2, 03.07.2006
Přečteno 490x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí