Schůzka se smrtí-3

Schůzka se smrtí-3

Zvuk sirény znamenající vyhlášení poplachu se pronikavě rozlehl nad letištní plochou. Piloti posedávající v blízkosti svých stíhacích Hurricanů se bleskově k nim rozeběhli. A v běhu si nasazovali na hlavy letecké kukly i brýle.
Seržant Jiří Málek byl jedním z nich. Při běhu k letadlu jeho sluchu neunikla protiletadlová palba, která se ozvala z konce letiště. Pohledl tím směrem, načež uviděl v dálce na zemi výbuchy, které znamenaly dopady bomb.
Co nejrychleji naskočil do kabiny letadla, přičemž mu mechanik pomáhal upnout bezpečnostní pás. Vzápětí přes roztočené listy vrtule zahlédl, jak se první exploze bomb objevují na letištní ploše.
Stíhačky před ním se začaly rozjíždět a on je následoval. Zároveň pohlédl letmo na oblohu nad letištěm a naskytl se mu pohled na velkou formaci bombardovacích letadel. Zatnul zuby, zatáhl překryt kabiny a postřehl, jak první bomby dopadají před rozjíždějící se stíhací letouny. Dým z explozí začal zakrývat letištní plochu. Zároveň zahlédl, jak po jeho levé straně byl zasažen jeden z hangárů. Z něho okamžitě vyšlehly plameny, které doprovázel výbuch. Další dopady bomby viděl vzápětí jen několik metrů před sebou. Přes přední část kabiny postřehl vzedmuté kusy trávy a hlíny, které poté dopadly na křídla i kabinu. Pak si hned uvědomil, že před ním vznikl kráter, a tak se mu snažil vyhnout. Zahlédl další exploze po letištní ploše. Vzápětí vytřeštil oči, když jeden z jedoucích Hurricanů byl přímo bombou zasažen a rozlétl se v ohnivé explozí do stran. Přitom kus jeho křidla prolétl nad jeho kabinou. Poté kolem sebe viděl jen kouř a přímo před sebou uviděl z velké časti hořet stíhací letoun, který neměl pravé křidlo. Zároveň spatřil, jak z nakloněného letadla vyskakuje jeho pilot.
Zdárně se vyhnul a po chvíli se vznesl do vzduchu, načež hned ve sluchátkách slyšel hlasy svých kamarádů, kteří se již pustili do stíhání bombardérů. Při stoupání k obloze se mu naskytl pohled na kouřem zahalenou letištní plochu i hořící budovy.
Rychle se však soustředil na vzdušný prostor. Zorientoval se a spatřil formaci bombardérů, která už měla namířeno zpět k pobřeží, ale britské stíhačky je začaly dohánět.
„Bacha! Nahoře na dvanácti hodinách mezci!" ozvalo se pojednou varovně z praskavého éteru od jednoho z pilotů a Málek se zadíval okamžitě nad sebe před sebe. První, co uviděl, byl odlesk slunečních paprsků od kabiny jedné Me-109 a za okamžik spatřil spouštějící se formaci německých stíhacích letounů.
Bleskově uhnul do strany a přitom měl stále německé stíhačky na očích. Dalším manévrem unikl útočícímu nepřátelskému stíhači ze střeleckého úhlu, načež stoupavou zatáčkou se dostal do střelecké pozice za jinou německou stíhačku. A na ní poté pohotově vypálil dvě krátké dávky. Německý pilot obratně manévroval, ale on jeho manévry napodoboval a po další dávce zahlédl zásahy na levém křídle. Nepřátelský letoun pak ostrým manévrem unikl dolů k zemi. Stočil se tedy na zpět a naskytl se mu pohled na divoké souboje stíhacích letounů. Dvě letadla padala k zemi, přičemž zanechávala za sebou kouř černého dýmu. O něco výše nad sebou vzápětí spatřil Me-109, která pronásledovala britskou stíhačku, ze které hned poté vyšlehly plameny. Současně s tím se za stíhaným letounem objevil další německý letoun a Hurricane se dostal do dvojité palby.
Stočil co nejrychleji svůj letoun ve směru jedné nepřátelské stíhačky a stiskl spoušť o vteřinu dříve, než mu ona vlétla do zaměřovače. Její pilot se urychleně odpoutal od již hořícího i kouřícího britského letadla a sám s vlečkou slabého kouře sklopil let k zemi. Druhá německá stíhačka se mezitím od padajícího a plápolajícího Hurricana odpoutala a prchala před jinou britskou stíhačkou.
Málek se také pustil do pronásledování a brzo se za Me-109 dotáhnul. Za okamžik vypálil krátkou dávku, která prolétla těsně kolem německé stíhačky a jejího pilota znervóznila. Ten se pokoušel manévrovat, ale on se velmi brzo dostal do ideální střelecké pozice a opět stiskl spoušť. Ale kulomety jeho letadla zůstaly němé. Stiskl znovu spoušť, a opět nic. Ani opětovná snaha ke střelbě nevedla.
„Zatracený kulomety!" procedil mezi zuby na adresu zaseklých kulometů a dotáhl se na stejnou úroveň německé stíhačky, která přelétala pobřeží. Pak pohlédl do její kabiny, kde uviděl hlavu pilota. Chvíli takhle letěli vedle sebe a dívali se na sebe. Pak mu zasalutoval, což mu německý pilot oplatil. Poté zamával křídly na rozloučenou a otočil letadlo nazpět k pobřeží.
„Máš recht, kluku germánskej. Měl jsem tě na lopatě," řekl si poté, když mířil ve směru svého letiště, nebo spíše k tomu, co z něho zbylo.
Autor fungus2, 14.07.2006
Přečteno 303x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Inspirací mi však byla skutečnost.

14.07.2006 16:02:00 | fungus2

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí