Noc na hradbách...

Noc na hradbách...

Anotace: Není to fantasy, není to válečné, je to i smutné... Hlavně je to takové, jaké jsem to asi i chtěl mít a vyjadřuje to můj názor...

Muži leželi na hradbách, snažili se urvat alespoň trochu spánku, než se rozední a oni budou muset zase vstát a bránit hrad… „Proč tady jsem?“ ptají se sami sebe mnozí. A každý přemýšlí o svých důvodech…
Mladík, jemuž při nájezdu jemu před očima znásilnili a zabili nepřátelé jeho milou, vstoupil do armády kvůli pomstě. Ale touha po vendetě vyprchala s první bitvou, s prvním zabitým mužem, s první srážkou s nepřítelem… Zbyla jen tupá nejasná bolest, a znechucení.
Muž středního věku, v nejlepších letech, odešel od rodiny a statku, aby je bránil před hrůzami vpadnuvších protivníků. Poté, co viděl vypálené usedlosti, zohavená těla a mrzačení a zabíjení pro nic, z touhy chránit byla touha být s rodinou, vrátit se domů, zapomenout na ta zvěrstva a prožít co nejvíce času se svými blízkými…
Starý veterán, vdovec, od nějž již synové i vnoučata odešli, jenž neměl pro co žít, v bitevní řadě zjistil, že život je vlastně krásný, že nechce zemřít, že chce ještě jednou vidět hory a cítit vánek od velkých jezer na tváři, a pocítil touhu ještě jednou spatřit své příbuzné, a říct jim, co pro něj znamenají…
Pod hradbou tlela spousta mrtvých těl, těl mužů, již ještě včera měli stejné myšlenky… Teď už nemyslí na nic, a je jedno, zda to byl přítel či nepřítel, všichni měli rodiny, všichni měli důvody proč jít do války, ale každý měl i spoustu důvodů odejít. Odejít od všeho toho zbytečného krveprolévání, od těch hrůz, které člověka doživotně poznamenají… Proč? Za jakou cenu? Že jeden vládce bude dostávat daně z většího území? Nebo naopak že se bude muset stáhnout, a zničí celou zemi? Vždyť on ji ničí stejně, vdovami a sirotky po vojácích, mrzáky, jimž se v očích již celý život bude zračit utrpení, jež museli prožít, i muži, kteří se sice vrátí celí, ale už nikdy ne stejní…
Autor Jimmy Ručka, 14.11.2006
Přečteno 495x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já bych řekla, že je to tak napůl povídka a napůl úvaha. Takže to vlastně není nic - ale zároveň je to všechno. Protože to důležité je napsáno na řádcích a to ještě důležitější je mezi řádky a každý si tam něco najde.
Takže konečný verdikt - nezařaditelné a hodně povedené.

15.12.2006 17:49:00 | Gina Rocca

No tak vidíš, já si říkám, že si od Tebe musím přečíst, když jsi mi tak pěkně ohodnotil Cizince, a já přitom četl Tvojí první povídku tady na Literu :) Ale to už je pár pátků zpět...zajímavé :)
Co se týče této...dílka :), jasně, je to dobře napsaný, myšlenka je taky dobrá, ale povídka to samozřejmě nejni. Napsané je to ale dobře.

13.12.2006 16:50:00 | Walome

Hezké snad akorát jsem si všiml:"..jemuž při nájezdu jemu před očima.." tam bych si dovoli lvynechat to "jemu" a/nebo nahradit to třeba slovem "přímo"...
Jinak hezky nastíněné téma pro úvahu, ale jako povídka je to řekl bych příliš otevřené a krátké...
Co se týče stylu a obratů...dost podařené...řekl bych.

22.11.2006 17:20:00 | Thaien

Ty volee Kuboo:) To je pěkný pojednání. Určitě zajímavej nápad, všichni to ví, ale málokdo si to uvědomuje.

15.11.2006 17:51:00 | Honney

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí